• Anonym (Therese)

Svårt att vara glad för andras skull

Hej. Jag har så svårt för att vara glad när det går bra för andra och när andra är lyckliga. Jag kan komma på mig själv med att säga någon taskig kommentar eller inte säga något alls när exempelvis en vän berättar om något positivt som hänt hen. Jag känner mig som en psykopat som är så känslokall och taskig mot min egen vän. Jag vill försöka förstå vad mitt beteende handlar om och av det jag läst så verkar det handla om en inre osäkerhet, men jag ser mig inte som en osäker person. Kan man vara osäker på olika sätt och ha ett bra självförtroende men innerst inne vara osäker? Eller ha bra självförtroende men låg självkänsla? Brukar ni ha svårt för att glädjas åt andra?

• Svar på tråden Svårt att vara glad för andras skull
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Therese) skrev 2022-06-17 15:11:04 följande:
    Svårt att vara glad för andras skull

Hej. Jag har så svårt för att vara glad när det går bra för andra och när andra är lyckliga. Jag kan komma på mig själv med att säga någon taskig kommentar eller inte säga något alls när exempelvis en vän berättar om något positivt som hänt hen. Jag känner mig som en psykopat som är så känslokall och taskig mot min egen vän. Jag vill försöka förstå vad mitt beteende handlar om och av det jag läst så verkar det handla om en inre osäkerhet, men jag ser mig inte som en osäker person. Kan man vara osäker på olika sätt och ha ett bra självförtroende men innerst inne vara osäker? Eller ha bra självförtroende men låg självkänsla? Brukar ni ha svårt för att glädjas åt andra?

Nej, jag har inte svårt för att glädjas med andra. Det som händer dom har inte med mig att göra, jag ansvarar för mitt liv och dom för sitt. 

Är man tillfreds själv och lever ett bra liv, så tror jag man är mer benägen att glädjas med andra. Men har man själv ett tråkigt/taskigt liv där inget blev som man tänkte, så är det nog lättare att känna som du gör. Så fixa ditt eget liv.
  • Anonym (Therese)

Jag vet inte hur man citerar men xxx jag tror du har en poäng. Jag är nog missunnsam för att jag är missnöjd med en del saker i mitt liv. Men jag vill inte vara såhär jag vill kunna glädjas med andra även om jag själv inte har det perfekt. Jag vill kunna säga grattis och känna att jag menar det till dom som förtjänar det. Jag hoppas att jag kan utvecklas och komma dit en dag

• Anonym (Nja)

Jag kan ha svårt att glädjas med andra om de är i likande situation som mig. Om någon med samma yrke, till exempel, får en befordran eller liknande, då kan jag ha svårt att glädjas geniunt även om vi inte jobbar på samma arbetsplats eller tävlade om samma tjänst. Men om vännen är i en annan bransch, så kan jag glädjas mer. Sedan beror det också på vem det är. Om jag gillar personen, är det mycket lättare att glädjas. Om det är en lite dryg jävel, nej, då blir jag bara bitter.

• Anonym (xxx)
    Anonym (Therese) skrev 2022-06-17 20:12:31 följande:

Jag vet inte hur man citerar men xxx jag tror du har en poäng. Jag är nog missunnsam för att jag är missnöjd med en del saker i mitt liv. Men jag vill inte vara såhär jag vill kunna glädjas med andra även om jag själv inte har det perfekt. Jag vill kunna säga grattis och känna att jag menar det till dom som förtjänar det. Jag hoppas att jag kan utvecklas och komma dit en dag

Då kan du jobba från två håll. Ett: förändra ditt eget liv så du blir mer nöjd. 2: öva dig på att bli glad för andra. Visa att du är glad, även om du inte är det. Då får du själv mer positivt tillbaka än om du säger något taskigt. 
  • Anonym (A)
    Anonym (xxx) skrev 2022-06-17 20:25:13 följande:
    Då kan du jobba från två håll. Ett: förändra ditt eget liv så du blir mer nöjd. 2: öva dig på att bli glad för andra. Visa att du är glad, även om du inte är det. Då får du själv mer positivt tillbaka än om du säger något taskigt. 
    Håller med
  • Anonym (Therese)
    Anonym (Nja) skrev 2022-06-17 20:20:59 följande:

Jag kan ha svårt att glädjas med andra om de är i likande situation som mig. Om någon med samma yrke, till exempel, får en befordran eller liknande, då kan jag ha svårt att glädjas geniunt även om vi inte jobbar på samma arbetsplats eller tävlade om samma tjänst. Men om vännen är i en annan bransch, så kan jag glädjas mer. Sedan beror det också på vem det är. Om jag gillar personen, är det mycket lättare att glädjas. Om det är en lite dryg jävel, nej, då blir jag bara bitter.

Vad tror du ligger bakom att du känner så? Konkurrens? Avundsjuka?
  • Anonym (Therese)
    Jag ska försöka jag har bara så svårt att låtsas vara glad
  • Anonym (radhusångest)
    Men TS har väl inte sagt att hen brukar säga något taskigt, detta handlar väl mer om hur man känner sig på insidan?

Jag kan alltid säga att jag är glad för en annan persons skull, men till vilken grad jag faktiskt känner det kan variera.

Vi har t.ex. en familj som har råkat ut för all skit man kan tänka sig inom loppet av fyra år, och där önskar man bara att de skulle vinna 2 miljoner på lotto eller nåt, för att kompensera. Det hade gjort mig jätteglad, för där talar vi om att kunna sova bättre om natten, betala av på helt normala lån som man våndas över pga räntehöjning och sjukskrivningar osv.

Sen känner jag någon som både är dryg och redan har alla pengar de behöver, och även om jag inte missunnar dem att vinna två miljoner så hade det inte alls gett mig samma känsla om jag skulle gratulera dem. För troligen kommer de att spendera alla de pengarna på rena lyxprylar bara och inget man egentligen behöver. Det är givetvis deras rätt, men de behöver inte pengarna. 
Svar på tråden Svårt att vara glad för andras skull