• Sarken

    Illamående tips?

    Hej!

    Jag går in i vecka 9 imorgon och har börjat må så jäkla illa de senaste dagarna. Främst kvällstid. Det ligger som ett "moln" från att jag vaknar men stör mig inte så mycket under dagen. Däremot vid 22-23 på kvällen när jag ska sova så smyger det sig på ordentligt och jag får springa upp på toan. Har inte kräkts än men sitter och hulkar över toan utan att det kommer något.

    Det här är min tredje graviditet och har aldrig varit med om det här innan. Knappt mått illa alls tidigare. Har en flicka och en pojke sedan tidigare så beror nog inte på könet. Är det för att man är äldre? Fyller snart 30 och var 5 år sedan jag var gravid sist. Vet att alla graviditeter är olika men har ni något tips på vad man kan göra mot illamåendet? Fler som har det såhär? Solig 

  • Svar på tråden Illamående tips?
  • nernu

    Småäta är väl det du kan göra själv. Men rimg framförallt din barnmorska så att du får hjälp med villa mediciner du kan ta. Man brukar får börja med postafen och calma. Numera rekommenderas ofta b-vitamin också för att man sett i studier att det har en viss effekt på illamående. 

  • Sarken
    nernu skrev 2022-06-18 07:57:49 följande:

    Småäta är väl det du kan göra själv. Men rimg framförallt din barnmorska så att du får hjälp med villa mediciner du kan ta. Man brukar får börja med postafen och calma. Numera rekommenderas ofta b-vitamin också för att man sett i studier att det har en viss effekt på illamående. 


    Tack för tips. Tror du man får medicin om det bara gäller kvällstid och det inte direkt kommer ut något? Tungan ute Är ganska bra på att småäta men just där när jag ska sova som det blir värst Obestämd
  • nernu
    Sarken skrev 2022-06-18 08:14:16 följande:
    Tack för tips. Tror du man får medicin om det bara gäller kvällstid och det inte direkt kommer ut något? Tungan ute Är ganska bra på att småäta men just där när jag ska sova som det blir värst Obestämd
    Jag kräktes aldrig men mådde väldigt illa. Det blir liksom psykiskt tärande att må illa i längden. Postafen och calma är receptfritt så det är inga konstigheter. Nästa steg är lergigan och det är inget farligt. Märkligt att när det gäller graviditet och förlossning så är alla smärta naturlig så det ska man bara stå ut med. Då kan vi väl laga tänder utan Bedövning och sluta äta smärtstillande. Det är ju inte naturligt. klart du ska ha hjälp! Illamående är väldigt tärande psykiskt i längdne. 
  • Sarken
    nernu skrev 2022-06-18 18:52:54 följande:
    Jag kräktes aldrig men mådde väldigt illa. Det blir liksom psykiskt tärande att må illa i längden. Postafen och calma är receptfritt så det är inga konstigheter. Nästa steg är lergigan och det är inget farligt. Märkligt att när det gäller graviditet och förlossning så är alla smärta naturlig så det ska man bara stå ut med. Då kan vi väl laga tänder utan Bedövning och sluta äta smärtstillande. Det är ju inte naturligt. klart du ska ha hjälp! Illamående är väldigt tärande psykiskt i längdne. 
    Tack så mycket och du har ju helt rätt Hjärta
  • Anonym (WM)

    Jag blir illamående från och till, och speciellt när jag inte ätit på ett tag. Jag brukar äta Finn crisp då, ett par skivor, eller en morot, och det hjälper mig. Morot tycker jag man kan få äta även fast man borstat tänderna, i värsta fall, så det funkar på kvällen med.

Svar på tråden Illamående tips?