• Anonym (T.)

Försörja barnbarnen

Jag undrar hur det blir om barn i familjen får egna barn tidigt. Vem ska betala barnbarnets mat och så? Barnbidrag borde iallafall komma. Men utöver det, har de någon rätt till hjälp från samhället ekonomiskt, föräldrar är ju försörjningsskyldiga för sina barn, men är de även försörjningskyldiga för barnens barn då barnen fortfarande är minderåriga? Man är ju som förälder ansvarig för allt som barnet tar sig för, så måste de följaktligen betala för barnets barns mat, blöjor, barnvagn, så länge det egna barnet är minderårigt? Tänkte nu på ett barn som blir mor.

Men även ett barn som blir far, blir föräldrarna ansvariga för sonens förehavanden, alltså skyldiga att betala underhåll för barnet?  

Och om föräldrarna är ansvariga, är de fortfarande det efter att de egna barnen blivit myndiga? Är man minderårig när man gör något kan man inte hållas ansvarig för sina handlingar. Att någon blivit vuxen förändrar ju inte att den inte kan hjälpa vad den gjorde som oansvarigt barn väl? Utan vad man gjorde som barn är vårdnadshavarna ansvariga för?

• Svar på tråden Försörja barnbarnen
  • Anonym (Soc.)

Den som får barn är försörjningsskyldig för sitt barn. Även om man är underårig. Barnbidrag och föräldrapenning och eventuellt underhållsstöd täcker den kostnaden.

• Anonym (qqq)

Du är ansvarig för ditt eget barn tills den tagit gymnasieexamen eller senast till 21 års ålder. Myndig är med andra ord inget som styr i just den här frågan. 

Bor ungdomen hemma, så ska du stå för försörjningen precis som om hon inte vore gravid och ska ha eget barn. Sen är det som redan skrivits; bb, föräldrapenning (som inte blir så hög där man själv ff går i skolan), samt att pappan ska bidra också. 

Man kan alltid ringa fk och fråga om fler detaljer. Sen är det av vikt att prata med killens föräldrar också, om även han är ung och bor hemma hos sina föräldrar.  Om de unga tu är tillsammans och på sikt vill flytta ihop så kan nu ni föräldrar hjälpa dem att planera för det. 

• Anonym (S)

Du är underhållsskyldig för ditt eget barn men inte för barnbarn. Låter som att någon vill sätta sin gravida tonårsdotter i skiten istället för att stötta i en tuff situation.

Underhåll från pappans sida borde täckas upp av Fk om han inte har någon inkomst som underårig. Den stackars mamman får väl ansöka om socbidrag i värsta fall.

Jag kan varna dig redan nu att din dotter aldrig kommer att glömma hur du behandlar henne om hon blir gravid.

• Anonym (My)
    Anonym (S) skrev 2022-06-19 07:54:16 följande:
    Du är underhållsskyldig för ditt eget barn men inte för barnbarn. Låter som att någon vill sätta sin gravida tonårsdotter i skiten istället för att stötta i en tuff situation. Underhåll från pappans sida borde täckas upp av Fk om han inte har någon inkomst som underårig. Den stackars mamman får väl ansöka om socbidrag i värsta fall. Jag kan varna dig redan nu att din dotter aldrig kommer att glömma hur du behandlar henne om hon blir gravid.

Varför tar du för givet att de blivande morföräldrarna har det gott ställt? Att ta reda på vad som gäller är ansvarsfullt och behöver inte alls betyda att de inte kommer att stötta sin dotter så mycket de förmår.
  • Anonym (S)
    Anonym (My) skrev 2022-06-19 08:32:45 följande:

Varför tar du för givet att de blivande morföräldrarna har det gott ställt? Att ta reda på vad som gäller är ansvarsfullt och behöver inte alls betyda att de inte kommer att stötta sin dotter så mycket de förmår.
    Varför tar du för givet att jag gör det??
  • Anonym (Lollo)

Föräldern får ju både barnbidrag 1250 kr plus föräldrapenning på minst 180 kr/dag så det borde inte vara några problem att försörja bebisen, förutsatt att de fortfarande bor hemma. 

• kioskvältare
    Anonym (Lollo) skrev 2022-06-19 09:26:58 följande:

Föräldern får ju både barnbidrag 1250 kr plus föräldrapenning på minst 180 kr/dag så det borde inte vara några problem att försörja bebisen, förutsatt att de fortfarande bor hemma. 

Det var ett antal år sedan föräldrapenningen var 180 kr/dag. Lägsta nivån är 250 kr/dag så det räcker gott och väl att försörja barnet med
  • Anonym (T.)

Men föräldrapenning tar väl slut en dag, så jag förstår inte hur ni tänker att det ska hjälpa när barnet växer upp.

• sextiotalist
    Anonym (T.) skrev 2022-06-19 09:43:19 följande:

Men föräldrapenning tar väl slut en dag, så jag förstår inte hur ni tänker att det ska hjälpa när barnet växer upp.

Så föräldern växer inte upp?
    Nej, inte mer än vad du själv vill och har möjlighet till.
  • Anonym (S)
    Anonym (T.) skrev 2022-06-19 09:43:19 följande:

Du får säga åt dottern att spara pengarna. Med tanke på att hon kommer att ha en "inkomst" på ca 10k i månaden borde hon kunna lägga undan ganska många tusenlappar. Hon har ju världens fördel där i och med att hon bor hemma och inte betalar hyra mm.

Sedan blir de ju båda äldre, då får hon göra som alla andra: utbilda sig, skaffa ett jobb, ev söka soc-bidrag.
Svar på tråden Försörja barnbarnen