• Sun 19 Jun 2022 09:13
    3748 visningar
    8 svar
    8
    3748

    Graviditetspenning v.20 pga corona

    Hej!
     Jag väntar mitt andra barn och har precis fått veta att jag inte får arbeta längre än till 20:e graviditetsveckan pga pandemin - oavsett hur bra läget än har blivit osv.

    Så det kommer att sluta med ?avstängning? från mitt arbete och graviditetspenning från F-kassan.

     Jag skulle verkligen behöva lite tips och råd från er som ansökt och haft graviditetspenning kring vad arbetsgivaren behöver för underlag och intyg.
     Jag har såklart läst på F-kassans hemsida men hittar bara information om vad de behöver.

    Min chef pratade om att hon behövde ett intyg på när jag går in i vecka 20, men räcker det med ett mödravårdsintyg där det står beräknad nedkomst? 
    Hur var det för er?


    F-kassan vill bara ha det, och arbetsgivarens bedömning tillsammans med min ansökan. 


     

  • Svar på tråden Graviditetspenning v.20 pga corona
  • Sun 19 Jun 2022 10:50
    #1

    Min chef skickade in papper som han hade till f-kassan och jag skickade in moderskapsintyget. Det räckte och fick beviljat direkt utan problem. Arbetar som lärare, blev avstängd i oktober -21. 

  • Majonn­äs
    Sun 19 Jun 2022 16:58
    #2

    Oj , får man ens bli avstängd nu från jobb som gravid ? Trodde det upphört. Vad jobbar du med ts ?

  • Sun 19 Jun 2022 17:20
    #3
    Majonnäs skrev 2022-06-19 16:58:40 följande:

    Oj , får man ens bli avstängd nu från jobb som gravid ? Trodde det upphört. Vad jobbar du med ts ?


    Ja det rekommenderas fortfarande då gravida är i riskgrupp.
  • Sun 19 Jun 2022 21:49
    #4

    Jag trodde också att det här med arbetsförbud och avstängningar var över, men som i förskolan där jag jobbar måste arbetsgivaren kunna garantera till 100 % att jag inte kommer i kontakt med smittan - och det kan hon inte. Och då blir det så här? 

  • Mon 20 Jun 2022 08:19
    #5

    Arvetsgivaren fyller i och slickad in så godkänner de bara :) har gått väldigt enkelt 

  • Majonn­äs
    Mon 20 Jun 2022 08:55
    #6

    Ts: ja jag hörde även nu från syrran som jobbar som lärare att de också blir avstängda fortfarande. Va tvungen maila min chef om det gäller mig med , är anställd inom kommunen men jobbar bara hos en person inte en hel avdelning så jag hoppas jag slipper bli avstängd. Vill ju jobba inte gå hemma. Skulle förlora massor på det med.

  • Mon 20 Jun 2022 11:27
    #7
    Majonnäs skrev 2022-06-20 08:55:41 följande:

    Ts: ja jag hörde även nu från syrran som jobbar som lärare att de också blir avstängda fortfarande. Va tvungen maila min chef om det gäller mig med , är anställd inom kommunen men jobbar bara hos en person inte en hel avdelning så jag hoppas jag slipper bli avstängd. Vill ju jobba inte gå hemma. Skulle förlora massor på det med.


    Ja, jag hade exakt samma inställning som du. Men ja, nu vet vi ju att det inte blir så 
  • Majonn­äs
    Mon 20 Jun 2022 11:55
    #8

    Trist. Min chef ringde upp mig och vi ska göra en riskbedömning senare men hon trodde inte jag behövde gå då jag bara jobbar med en person inte en hel avdelning. Då hade det varit annorlunda samt nämnde hon att jag var fullvaccinerad. Men det hade inte spelat någon roll sa min syster på hennes jobb, de fick gå även om de va vaccinerade. 

Svar på tråden Graviditetspenning v.20 pga corona