Halva min släkt är pingstvänner, så jag har endel insyn både från min uppväxt och nu. Jag uppfattar det som att det finns lite olika riktningar i olika församlingar. Vissa är mer "gammaldags" och andra mer "moderna" i sin tro.
Mina släktingar är med i olika församlingar, men de som är mig närmst är med i en väldigt gammaldags församling. Det är mycket som är syndigt och som man inte kan skämta om. På söndagen gör man inget som kan kallas arbete. Kvinnor ska ha modesta kläder. Allt i tillvaron förklaras med att Vår Herre har skapat det så, att det är genomtänkt och bestämt. T ex om man ser en fin fjäril och spekulerar kring hur det kommer sig att fjärilar är så vackra - ja, det är Vår Herre som har skapat fjärilarna så förstås. Det kan absolut inte finnas någon anna anledning! De vägrar erkänna människans släktskap med apor. Adam och Eva skapades av Gud, och de såg då ut som vi gör nu. Punkt. Icke diskutabelt, liksom allt annat...De tror på att det finns onda andar som man kan vara besatt av och allt möjligt annat som majoriteten av svenskar troligen inte tror på.
Ja, allt med hbtq är ett utryck för Satan förstås.
Jag skulle kunna skriva mycket mer om hur annorlunda de ser på tillvaron. Jag tror dock att det inte märks så jättemycket om man bara träffar dem i arbetslivet t ex. Deras församling är absolut ingen sekt såtillvida att de inte får träffa utomstående eller ska försöka värva andra. Det är också så att det finns en mer demokratisk struktur för bestämmande i församlingen än det är i en sekt där det brukar vara en eller ett fåtal som bestämmer allt.
De ger självklart tionde till församlingen, så församlingen har gott om pengar och håller på med mycket hjälparbete. Så församlingen uträttar goda saker, det är inte bara ledarna som smörjer kråset (ytterligare en skillnad mot många sekter).
Jag är själv troende men är medlem i Svenska kyrkan som har en heeelt annan typ av tro. Svenska kyrkan är Satans irrlära, enligt mina släktingar. så vi kan absolut inte prata om religiösa frågor.