• Anonym (Undrar)

Pingstkyrkan?

Vad är era erfarenheter av denna kyrkan?
    Har hört att dom är emot HBTQ. Och att dom är hetsade med att få med folk i kyrkan. Stämmer det att dom är "sektliknande"? Jag förstår ju att dom inte är lika isolerade som JH men någon som vet?
    Har träffat folk som är med i kyrkan och dom är väldigt trevliga men deras tro verkar väldigt "sträng" om det är rätt ord.

Inget emot kyrkan undrar bara om det jag hört är rätt?

• Svar på tråden Pingstkyrkan?
  • Erika71

Nej, jag skulle inte kalla Pingstkyrkan som sektliknande men de kan liknas vid "light"-Livets ord, dvs mycket tala i tungor, händer i luften, lovsånger, gråt och skratt. De är nog på papper emot abort, sex före äktenskap, alkohol och annat men de jag känner från Pingstkyrkan lever ganska likt vem som helst.

• Anonym (XXX)
    Erika71 skrev 2022-06-19 22:04:05 följande:

Nej, jag skulle inte kalla Pingstkyrkan som sektliknande men de kan liknas vid "light"-Livets ord, dvs mycket tala i tungor, händer i luften, lovsånger, gråt och skratt. De är nog på papper emot abort, sex före äktenskap, alkohol och annat men de jag känner från Pingstkyrkan lever ganska likt vem som helst.

Så är det säkert, dömande mot andra, men själv struntar de i det. OS-guld i dubbelmoral, som de flesta religiösa. 
  • Anonym (släkt)

Halva min släkt är pingstvänner, så jag har endel insyn både från min uppväxt och nu. Jag uppfattar det som att det finns lite olika riktningar i olika församlingar. Vissa är mer "gammaldags" och andra mer "moderna" i sin tro. 

Mina släktingar är med i olika församlingar, men de som är mig närmst är med i en väldigt gammaldags församling. Det är mycket som är syndigt och som man inte kan skämta om. På söndagen gör man inget som kan kallas arbete. Kvinnor ska ha modesta kläder. Allt i tillvaron förklaras med att Vår Herre har skapat det så, att det är genomtänkt och bestämt. T ex om man ser en fin fjäril och spekulerar kring hur det kommer sig att fjärilar är så vackra - ja, det är Vår Herre som har skapat fjärilarna så förstås. Det kan absolut inte finnas någon anna anledning! De vägrar erkänna människans släktskap med apor. Adam och Eva skapades av Gud, och de såg då ut som vi gör nu. Punkt. Icke diskutabelt, liksom allt annat...De tror på att det finns onda andar som man kan vara besatt av och allt möjligt annat som majoriteten av svenskar troligen inte tror på.

Ja, allt med hbtq är ett utryck för Satan förstås. 

Jag skulle kunna skriva mycket mer om hur annorlunda de ser på tillvaron. Jag tror dock att det inte märks så jättemycket om man bara träffar dem i arbetslivet t ex.  Deras församling är absolut ingen sekt såtillvida att de inte får träffa utomstående eller ska försöka värva andra. Det är också så att det finns en mer demokratisk struktur för bestämmande i församlingen än det är i en sekt där det brukar vara en eller ett fåtal som bestämmer allt. 

De ger självklart tionde till församlingen, så församlingen har gott om pengar och håller på med mycket hjälparbete. Så församlingen uträttar goda saker, det är inte bara ledarna som smörjer kråset (ytterligare en skillnad mot många sekter).

Jag är själv troende men är medlem i Svenska kyrkan som har en heeelt annan typ av tro. Svenska kyrkan är Satans irrlära, enligt mina släktingar. så vi kan absolut inte prata om religiösa frågor. 

• Anonym (Nej?)

Vad menar du med sektliknande?

Uppväxt i Pingstkyrkan men inte varit med på några år nu. Skulle säga att de absolut inte är sektliknande, men förstår som sagt inte riktigt vad du menar med det. Dock stämmer ju verkligen det som Erika säger. Mycket lovsång, tungomålstalande och handpåläggning. 

• Anonym (Anonym)

Har ?växt upp? som del i Pingstkyrkan, båda föräldrarna var medlemmar men skulle själv inte klassa mig som kristen, var flera år sedan jag besökte kyrkan.

Med det sagt känner jag inte igen någon ?anti-HBTQ eller abort? retorik eller sekt-liknande beteende. Kändes lika ?Svensson? kristet som Svenska kyrkan med lite andra upplägg på hur gudstjänsterna var utformade, dvs väldigt långt från den klassiskt strikta ?amerikanska? kristendom man ofta läser om

• Anonym (Calle)

Kul tråd.

Jobbar med en engagerad pingstvän. Han är verkligen stenhårt troende, och är också öppen med det. Även om det inte är nåt han automatiskt tar upp, och det är absolut ingenting han prackar på folk.

Han är riktigt rolig för han beter sig verkligen tvärt emot alla fördomar om frireligiösa. Inte att han är skenhelig, men han kan exempelvis svära som bara den, han snusar osv. Är inte HBTQfientlig vad jag märkt, och han har en stor vänkrets med människor som inte är ett dugg religiösa alls. Extremt trevlig kille dock.

Han har dessvärre bidragit lite till min förvirring angående just pingstkyrkan. Får bilden av att det skiljer en del mellan olika församlingar. 

• Anonym (Calle)
    Anonym (Anonym) skrev 2022-06-19 22:32:13 följande:
    Pingstkyrkan?

Har ?växt upp? som del i Pingstkyrkan, båda föräldrarna var medlemmar men skulle själv inte klassa mig som kristen, var flera år sedan jag besökte kyrkan.

Med det sagt känner jag inte igen någon ?anti-HBTQ eller abort? retorik eller sekt-liknande beteende. Kändes lika ?Svensson? kristet som Svenska kyrkan med lite andra upplägg på hur gudstjänsterna var utformade, dvs väldigt långt från den klassiskt strikta ?amerikanska? kristendom man ofta läser om

Jag tror dig, men jag har träffat på människor som beskrivit det annorlunda.
  • Anonym (Calle)

?.däremot säger min fördomar mig att frireligiösa är ganska borgerliga av sig. Fattar såklart att det finns undantag ä, men min bild är att den svenska kyrkan är mera vänstervriden flumkristen, och frikyrkorörelsen till stor del är borgerligt vriden med Volvo villa och propra märkeskläder och stabil ekonomi.

• Glinda från Oz
    Anonym (Anonym) skrev 2022-06-19 22:32:13 följande:

Det måste varit något de ändrat på extremt nyligen i så fall. Skönt att de tillåter gayäktenskap nu i alla fall. (annars är de INTE HBTQ vänliga) 

För 10 år sedan fick man inte ens ha sex utanför äktenskapet. Allt var väldigt strikt. 
  • Anonym (Calle)
    Glinda från Oz skrev 2022-06-20 14:13:39 följande:
    Det måste varit något de ändrat på extremt nyligen i så fall. Skönt att de tillåter gayäktenskap nu i alla fall. (annars är de INTE HBTQ vänliga) 

För 10 år sedan fick man inte ens ha sex utanför äktenskapet. Allt var väldigt strikt. 
    Berätta mer om din upplevelse..

Var var det här? Storstan eller på landsbygd?
  • Anonym (Calle)
    Erika71 skrev 2022-06-19 22:04:05 följande:
    Pingstkyrkan?

Min upplevelse också. 

Ganska strikta värderingar officiell, men viss skillnad ändå bland de som är med sen. Vissa tar hårt på sin tro medan andra verkar leva lite mer vanligt. Men jag vet inte..

• Glinda från Oz
    Anonym (Calle) skrev 2022-06-20 14:37:03 följande:
    Berätta mer om din upplevelse..

Var var det här? Storstan eller på landsbygd?
    Stockholm. Vad medlemmarna tycker kan skilja sig lite, vi är alla individer med olika åsikter och ingen håller med ett samfund till 100% men vad själva kyrkan tycker skiljer sig inte över landet. De ska predika samma dogmatiska idéer, det är samma religion. En kyrka kan inte plötsligt få för sig till tillåta gayäktenskap t.ex 
  • Anonym (Calle)
    Glinda från Oz skrev 2022-06-20 15:24:36 följande:
    Stockholm. Vad medlemmarna tycker kan skilja sig lite, vi är alla individer med olika åsikter och ingen håller med ett samfund till 100% men vad själva kyrkan tycker skiljer sig inte över landet. De ska predika samma dogmatiska idéer, det är samma religion. En kyrka kan inte plötsligt få för sig till tillåta gayäktenskap t.ex 

Jag vet en gubbe i pingstkyrkan som röker. Han är mellan 75 och 80 år gammal. Får en känsla av att han kommer undan med det på grund av sin ålder. Och antagligen står han inte på trappan till kyrkan och röker heller, utan gör nog det hemma så att säga. 

Skulle det ses som mindre passande om en yngre församlingsmedlem rökte?

Svar på tråden Pingstkyrkan?