• Anonym (Mamma)

    Skydda ett barn, akut hjälp

    Lång historia väldigt kort. Det har inkommit 2 orosanmälningar angående min dotter när hon vistas hos pappan. Soc ser allvarligt på detta och uppmanar att jag ska skydda henne. Varje gång det ska vara överlämning kommer pappan med vissa hot, polis ska komma, han ska göra mitt liv till ett helvete osv. Nu påstår han att han har ringt sin advokat och denne säger då att pappa kan hämta som vanligt. Jag tror ju inte det med tanke på vad som har hänt. Advokaten kan väl inte säga lova en pappa att han kan hämta sitt barn när en myndighet uppmanar mamman (mig) att skydda barnet och hålla henne trygg? 
    Nån som är juridisk kunnig och kan ge ett svar snabbt?

  • Svar på tråden Skydda ett barn, akut hjälp
  • Anonym (Rakt på sak)

    Naturligtvis ljuger inte advokaten, men naturligtvis har inte pappan varit ärlig! Därför säger advokaten som hen gör. Pappan säger ju att du (utan anledning) hindrar umgänget osv.

    Håll barnet hemma! Du har soc direkta uppmaning! Om du inte gör det kommer du själv framstå som en olämplig förälder, och de kan tycka att barnet behöver omhändertas istället. Så välj, antingen är barnet hos dig eller hos en jourfamilj.

  • Anonym (Soc.)

    Vare sig advokat eller soc kan bestämma hur ni hanterar umgänge om det inte finns ett LVU.

    Det socialtjänsten nu gör är att hänvisa till din skyldighet enligt föräldrabalken att skydda barnet om du anser det nödvändigt. Om du misslyckas led att skydda och pappa är skadlig för barnet så kan det bli aktuellt med åtgärder från socialtjänsten.

    Så långe det inte finns en dom från tingsrätten eller att ni upprättat ett juridiskt bindande avtal om umgänge så kan du låta bli att lämna över barnet med hänvisning till skydd.

    Däremot kan pappa exempelvis hämta barnet på skola etc om han är vårdnadshavare.

  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Rakt på sak) skrev 2022-06-20 09:20:31 följande:

    Naturligtvis ljuger inte advokaten, men naturligtvis har inte pappan varit ärlig! Därför säger advokaten som hen gör. Pappan säger ju att du (utan anledning) hindrar umgänget osv.

    Håll barnet hemma! Du har soc direkta uppmaning! Om du inte gör det kommer du själv framstå som en olämplig förälder, och de kan tycka att barnet behöver omhändertas istället. Så välj, antingen är barnet hos dig eller hos en jourfamilj.


    Är säker på att advokaten inte har hela sanningen, jag vet hur han funkar. 

    Brukar bolla lite med soc innan det ska vara överlämning för att se om dom ändrat uppfattning och se hur dom kommit i sin utredning. Blir ju orolig att dom kan anse mig som olämplig med och att hon blir placerad, men tror ändå inte att det ligger nån större risk där. Jag ska visa smsen han skickat denna gången tänkte jag så får dom se hur han funkar. Jag försöker vara kortfattad och saklig i mina svar. 
    Anonym (Fr) skrev 2022-06-20 09:20:43 följande:

    Finns det fastställt umgängesschema? 


    Inte via nån familjerätt eller tingsrätt
    Anonym (Soc.) skrev 2022-06-20 09:21:34 följande:

    Vare sig advokat eller soc kan bestämma hur ni hanterar umgänge om det inte finns ett LVU.

    Det socialtjänsten nu gör är att hänvisa till din skyldighet enligt föräldrabalken att skydda barnet om du anser det nödvändigt. Om du misslyckas led att skydda och pappa är skadlig för barnet så kan det bli aktuellt med åtgärder från socialtjänsten.

    Så långe det inte finns en dom från tingsrätten eller att ni upprättat ett juridiskt bindande avtal om umgänge så kan du låta bli att lämna över barnet med hänvisning till skydd.

    Däremot kan pappa exempelvis hämta barnet på skola etc om han är vårdnadshavare.



    Jo, dom hänvisar till min skyldighet det vet jag. Det hänvisar även jag till när pappan kräver att hämta. Han hävdar att han har rättigheter att hämta. Han har rätt till sitt barn, enligt honom då. 
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-06-20 09:36:35 följande:
    Är säker på att advokaten inte har hela sanningen, jag vet hur han funkar. 

    Brukar bolla lite med soc innan det ska vara överlämning för att se om dom ändrat uppfattning och se hur dom kommit i sin utredning. Blir ju orolig att dom kan anse mig som olämplig med och att hon blir placerad, men tror ändå inte att det ligger nån större risk där. Jag ska visa smsen han skickat denna gången tänkte jag så får dom se hur han funkar. Jag försöker vara kortfattad och saklig i mina svar. 
    Anonym (Fr) skrev 2022-06-20 09:20:43 följande:

    Finns det fastställt umgängesschema? 


    Inte via nån familjerätt eller tingsrätt

    Jo, dom hänvisar till min skyldighet det vet jag. Det hänvisar även jag till när pappan kräver att hämta. Han hävdar att han har rättigheter att hämta. Han har rätt till sitt barn, enligt honom då. 
    Det är barnet som har rätt till sina föräldrar. Föräldrar har ingen rätt enbart skyldigheter. I detta fall har barnet rätt till skydd och du en skyldighet att skydda. Om du ändå lämnar över barnet så kan det betraktas som en omsorgsbrist. Prata inte med hans advokat. Ignorera.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Soc.) skrev 2022-06-20 09:50:40 följande:
    Det är barnet som har rätt till sina föräldrar. Föräldrar har ingen rätt enbart skyldigheter. I detta fall har barnet rätt till skydd och du en skyldighet att skydda. Om du ändå lämnar över barnet så kan det betraktas som en omsorgsbrist. Prata inte med hans advokat. Ignorera.
    Jag vet att jag bara har skyldigheter, pappan däremot anser sig bara ha rättigheter och inga skyldigheter. När han skriver att jag inte har rätt att hålla barnet här kontrar jag bara med att i dagsläget är jag skyldig att hålla henne här. 
  • Anonym (Rakt på sak)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-06-20 10:01:15 följande:
    Jag vet att jag bara har skyldigheter, pappan däremot anser sig bara ha rättigheter och inga skyldigheter. När han skriver att jag inte har rätt att hålla barnet här kontrar jag bara med att i dagsläget är jag skyldig att hålla henne här. 
    Bra, ge bara samma svar varje gång. Fortsätter han tjata så avsluta diskussionen.
  • Anonym (Eve)

    Nu bor jag inte i Sverige så juridiken är jag inte helt hundra på. Men jag har erfarenhet av sociala myndigheter och liknande situationer och kan logiken. 

    1. Om inte schemat är avtalat utan det bara är avtalat att ni ska komma överens om tider för umgänge var gång för sig så kan han i princip aldrig hämta barnen om ni inte kommer överens. Det skulle troligen bara leda till nytta förhandlingar för tydligare överenskommelser. 

    2. Ditt första ansvar är att skydda ditt barn. Ditt andra ansvar att följa avtal. Är du orolig för att barnet ska fara illa hos pappan så ska du inte överlämna barnet. 

    3. Följden av att du inte överlämnar barnet till pappan blir i första hand nya förhandlingar. I andra hand långa processer i tingsrätt. Du riskerar alltså inga omedelbara konsekvenser (som jag ser det) utan det är modellen för umgänge som processas 

    4. Även om det är självklart, se till att få skriftlig av soc att du inte ska överlämna barnet om du är orolig. Du kan till exempel skicka ett sms eller mejl i stilen "Vad ska jag göra om han försöker hämta barnet men jag är orolig att hon far illa?" alternativt "Har jag förstått rätt att jag inte får lämna över henne trots avtal om jag är orolig att hon far illa?". Det är kanske ingen stor grej men kan underlätta enormt att ha det här ena svaret svart på vitt att peka på i olika led av processen framöver. 

    Lycka till! 

  • Anonym (111)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-06-20 10:01:15 följande:
    Jag vet att jag bara har skyldigheter, pappan däremot anser sig bara ha rättigheter och inga skyldigheter. När han skriver att jag inte har rätt att hålla barnet här kontrar jag bara med att i dagsläget är jag skyldig att hålla henne här. 
    Vet mycket om detta då min man och hans ex höll på så där i flera år (!) innan pappan tröttande och stämde mamman på vårdnad + boende, och han vann. Mycket jobbiga år var det för oss alla, men främst för barnen så klart. 

    Min man frågade soc igen och igen och de hänvisade till att han var skyldig att skydda barnen medan mamman inte förstod varför hon inte borde ha dem hos sig. Soc kan bara förklara detta och erbjuda stöd, men de kan inte styra över när folk inte beter sig vettigt (som mamman i vårt fall). Allt förändrades när min man valde att gå den juridiska vägen. Då blev det lagen som gällde, soc kan ju inte ta beslut på samma vis. Även här var det nog så att mammans advokat inte fått hela bilden riktigt klart för sig först, utan fick nog en bild av att det här var en "vanlig" vårdnadstvist med en besvärlig pappa - men så var det en psykiskt sjuk mamma det handlade om. 

    Har du någon egen advokat TS? 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (111) skrev 2022-06-20 10:51:07 följande:
    Vet mycket om detta då min man och hans ex höll på så där i flera år (!) innan pappan tröttande och stämde mamman på vårdnad + boende, och han vann. Mycket jobbiga år var det för oss alla, men främst för barnen så klart. 

    Min man frågade soc igen och igen och de hänvisade till att han var skyldig att skydda barnen medan mamman inte förstod varför hon inte borde ha dem hos sig. Soc kan bara förklara detta och erbjuda stöd, men de kan inte styra över när folk inte beter sig vettigt (som mamman i vårt fall). Allt förändrades när min man valde att gå den juridiska vägen. Då blev det lagen som gällde, soc kan ju inte ta beslut på samma vis. Även här var det nog så att mammans advokat inte fått hela bilden riktigt klart för sig först, utan fick nog en bild av att det här var en "vanlig" vårdnadstvist med en besvärlig pappa - men så var det en psykiskt sjuk mamma det handlade om. 

    Har du någon egen advokat TS? 
    Pappan förstår inte alls varför han inte får träffa barnet just nu. Jag förklarar och även soc har förklarat, pratade med handläggaren för en stund sen. Men enligt honom är dessa anmälningar bullshit, lögner osv. Den som gjort anmälan har ingen rätt att uttala sig för hen har fått sina barn placerade osv osv... kan tillägga att liknande anmälningar har inkommit på hans äldre barn och även hans äldre barn har varit placerade så därför tar jag det som anmälren sagt på större allvar än vad pappan säger.. 
    Nej, jag har ingen egen advokat, men jag får nog börja se mig om efter en... 
Svar på tråden Skydda ett barn, akut hjälp