• Guianitza

    Midsommar

    Hej 
    jag och barnens pappa separerade för 5 år sedan. Vi var varannan vecka och vi brukar dela alla lov lika mycket så det blir rättvis för båda och barnen så är lika mycket hos både föräldrar. Till mitt problem. Midsommar faller alltid på pappas vecka, för jag jobbar och det är på hans vecka. Vi har aldrig kommit överens om att vi ska ha midsommar varannat år, aldrig! Jag är den som hör av mig i god tid, väldigt god tid innan sommar semester och jullov, jag gör en plan och fråga alltid vad pappan tycker och om det är ngt vi ska ändra så jag kan ändra med mitt jobb. Problem är att han alltid hör av sig samma vecka när det gäller midsommar och säger alltid ? nu hade jag dem förra året, i år är det din tur?. Jag kan inte ändra mitt schema på mitt jobb samma vecka och jag enligt samtal med familjerätten så är det midsommar ngt vi ska komma överens och men det finns ingenting som säger att vi måste ha varannat år. Denna konflikten orsakar så mycket stress, dålig stämning och konflikter mellan oss för jag får höra den ena och det andra. Hur funkar det med midsommar? Tillhör detta i en av dessa högtider som vi ska dela lika mycket som jullov och olika lov? 

  • Svar på tråden Midsommar
  • Lilant

    Midsommar är inte en högtid man delar lika på. Eller delar ni lika på allahjärtansdag också? Midsommar är ett påhit för vuxna att supa.. Inte så mycket barnens högtid med andra ord.. 

  • Embla twopointoh
    Lilant skrev 2022-06-20 12:02:01 följande:

    Midsommar är inte en högtid man delar lika på. Eller delar ni lika på allahjärtansdag också? Midsommar är ett påhit för vuxna att supa.. Inte så mycket barnens högtid med andra ord.. 


    Nonsens. Midsommar är den svenska nationalhögtiden, mycket viktigare för svensken än vad 6 juni är. Midsommar är en familjehögtid precis som jul och påsk. Det går inte att jämföra med alla hjärtans dag som är enbart romantisk, man samlas liksom inte hela familjen den 14 februari. Det finns gamla seder kring påsk, jul och midsommar, och traditionell mat.

    Hur skilda föräldrar vill dela upp högtiderna är något annat. Jul har en särställning som den absolut viktigaste högtiden med/för barnen, men det betyder inte automatiskt att påsk eller midsommar är oviktigt.
  • Tow2Mater

    Om han 'alltid hör av sig samma vecka när det gäller midsommar och säger alltid nu hade jag dem förra året, i år är det din tur' borde du ju planera att ha dem under midsommar året efter han hade dem? Om det alltid blir konflikt över detta borde du väl vilja lösa det om du kan genom att ha dem varannan midsommar oavsett vad ni kommit överens om eller inte tidigare?

  • Guianitza

    Problemet här inte att ha varannat år för mig, problemet är att vi har aldrig kommit överens om midsommar, vi har aldrig bestämt om att vi ska ha varannat år, utan jag får ett sms att Han hade barnen förra året och att nu är det min tur, och detta får jag några dagar innan midsommar. 
    jag gör alltid en plan för sommarlov och jullov så det blir lika många dagar för båda, detta lämnar jag till barnens pappa månader innan så han kan titta på det och om han vill ändra något så har vi gott om tid för att göra ändringar då ledighet ska lämnas in till arbetsgivaren en viss datum. Jag har fått detta som ett krav via smsa att jag ska ha dem på midsommar för han har redan haft dem året innan? det skapar så mycket konflikter! Och så himla onödigt bråk. Jag känner att jag kan inte ha koll på alla datum, och komma på en plan för varenda högtid, det är påfrestande. Vi har varsitt lov och vi delar på påsklov så en ena förälder behöver inte åka på två lov hel ensam (detta är något jag har kommit på), varje sommar byter vi veckor, två veckor var och då blir ett år  tidigt semester och nästa senare semester, jul delar vi alltid på och byter varje år. Alla datum funkar kanon bra! Problemet vi har är endast midsommar och det gör mig galen att varje år jag får ett sådant sms några dagar innan ?jag hade dem förra året, det är din tur i år?, hur ska jag hinna ändra med mitt jobb?! Det går ju inte!
    tyvärr så funkar inte att säga till honom att det är för sent att ändra nu, att jag jobbar då det Enda jag får är ?du får ändra det helt enkelt, jag har redan haft dem förra året?? 

  • Tow2Mater

    Låter som ni behöver ett möte i Familjerätten där ni kan komma överens om Midsommar och hantera det som en högtid bland andra för nästa år.

  • Guianitza
    Tow2Mater skrev 2022-06-20 23:47:46 följande:

    Om han 'alltid hör av sig samma vecka när det gäller midsommar och säger alltid nu hade jag dem förra året, i år är det din tur' borde du ju planera att ha dem under midsommar året efter han hade dem? Om det alltid blir konflikt över detta borde du väl vilja lösa det om du kan genom att ha dem varannan midsommar oavsett vad ni kommit överens om eller inte tidigare?


    det är tyvärr lite mer komplicerad än så. Året han är singel då får jag inga sms ang midsommar, året han är upptagen då får jag ett sms om att jag ska ha dem, året han är singel då blir jag t.o.m. tillfrågad om jag vill hänga med och fira midsommar och när han har tjej då blir jag inte tillfrågad om jag vill följa med? så ja, oavsett om vi planerar ha varannat år det kanske passar inte honom ändå. Jag ville mest ha hjälp på vad är det som gäller vid midsommar, är det ett krav att ha varannat år? Är det vi som kommer överens om det? Vem bestämmer liksom. 

  • Guianitza
    Tow2Mater skrev 2022-06-21 00:18:42 följande:

    Låter som ni behöver ett möte i Familjerätten där ni kan komma överens om Midsommar och hantera det som en högtid bland andra för nästa år.


    Håller med helt! jag velat gå dit sen vi gick isär men tyvärr är inte alltid lätt att få med ngn dit om personen inte vill och tycker vi kan lösa det själva, något vi tydligen inte kan. 
  • Magical

    Min partner och hans ex var i tingsrätten för några år sedan i vårdnadstvist. Då skrevs för umgänge in att det var varannat sportlov, höstlov, valborg, midsommar, påsklov, halva jullovet med jul eller nyår alternerande, som gällde, ena parten fick tömma år, den andra ojämna. 

    Har du försökt med familjerätten och pappan inte vill gå dit, så fråga honom om du verkligen ska behöva dra det till tingsrätten för en så pass enkel sak som ni borde kunna klara utan advokater. Då kanske han går med på det. 

  • Maymom

    Förstår att du blir irriterad när han hör av sig med så kort varsel. Låter som detta hänt flera gånger, om han nu vill att ni ska ha varannan midsommar är det ju märkligt att han inte tar upp det med dig. 
    personligen tycker jag det känns självklart att dela lika på midsommar precis som påsk och Jul. Men alla är vi olika. Hur gamla är barnen och vad känner de? Ska man ta in deras önskningar i ekvationen. Om inte så är det ju du och exet som får reda ut det, och jag kan tycka att det är upp till honom att ta upp det då han är den som vill ändra och bestämma så ni har vartannat år.

Svar på tråden Midsommar