• trilskas

    Kolmården, vad ska man tänka på?

    Jag ska åka till Kolmården imorgon med mina fyra barn. Den äldsta är 9, den yngsta är 2. Så barnvagn kommer ju att vara med. Vi kommer att vara där från 10.00 till 18.00, dvs hela dagen. Vi bor två timmar ifrån, så fika kommer jag att ha med mig. Ska äta inne vid Bamses värld, i farmors café eller vad det heter... 

    Är det något mer jag bör tänka på? ;) 

  • Svar på tråden Kolmården, vad ska man tänka på?
  • Kvittning

    Att låta den äldre åka wildfire och andra saker och inte behöva anpassa sig efter 2-åringen i allt. + ha med ordentligt med vatten att dricka som är lättillgängligt. 

  • Gameofthrones

    Håller med ovanstående
    Anpassa efter alla barn och det blir roligare för alla barn även vuxna klä er efter väder är ni osäkra ta med er regnkläder i vagnen, vatten, det finns tillgängligt. Ha värdesaker på er magväska nått dylikt. Ha kort och kontant om de skulle vara ngt med kort. Ha små valörer 100kr,50 kr 200kr. Lätt och växla om de inte skulle ha tillräckligt. Det är väldigt stort och jag skulle inte kunna vara där en dag utan två dgr. Öppning - stängning. Vet inte vad det är för öppettider numer. 
    Det var ett tag sen vi var där.

    Ha roligt! Njut. 

  • Gameofthrones
    Johanna56 skrev 2022-06-20 14:31:01 följande:

    Se till att njut av alla plågade djur


    Detta är sällan tydligt, utan istället sägs huvudsyftet vara att bevara hotade arter. Men det finns nästan alltid en bättre lösning på detta ? nämligen att skydda djuren i sin naturliga miljö. I extrema fall kan ett avelsprogram i fångenskap vara nödvändigt, men då bör inte djuren visas upp för allmänheten egentligen.
    Djurparker är just de är till för ett exempel!
  • Gameofthrones

    Djurparker har sina syften för kunna behålla vissa djurarter.

    Exempel 

  • Johanna56
    Gameofthrones skrev 2022-06-20 14:37:29 följande:

    Djurparker har sina syften för kunna behålla vissa djurarter.

    Exempel 


    Problemet är väl att det inte är någon idé att bevara en djurart om vi samtidigt aktivt fortsätter att förstöra deras naturliga miljö. Då bevaras de ju bara för människans skull
  • Gameofthrones
    Johanna56 skrev 2022-06-20 14:43:27 följande:
    Problemet är väl att det inte är någon idé att bevara en djurart om vi samtidigt aktivt fortsätter att förstöra deras naturliga miljö. Då bevaras de ju bara för människans skull
    Ok, förstår hur du tänker. 
  • trilskas
    Kvittning skrev 2022-06-20 14:09:14 följande:

    Att låta den äldre åka wildfire och andra saker och inte behöva anpassa sig efter 2-åringen i allt. + ha med ordentligt med vatten att dricka som är lättillgängligt. 


    Tack för tips, vatten är givet då jag såg att det blir varmt där imorgon. :) 

    9-åringen är inte så lång. Både hon och 8-åringen är 120 cm, 6-åringen är 110 cm - så de tre kommer få åka saker tillsammans, som inte 2-åringen (85 cm) får åka. Men, de kan ju inte åka allt ändå - just pga längden och att i vissa saker är det ju 120 cm med vuxen... 
  • trilskas
    Gameofthrones skrev 2022-06-20 14:25:29 följande:

    Håller med ovanstående
    Anpassa efter alla barn och det blir roligare för alla barn även vuxna klä er efter väder är ni osäkra ta med er regnkläder i vagnen, vatten, det finns tillgängligt. Ha värdesaker på er magväska nått dylikt. Ha kort och kontant om de skulle vara ngt med kort. Ha små valörer 100kr,50 kr 200kr. Lätt och växla om de inte skulle ha tillräckligt. Det är väldigt stort och jag skulle inte kunna vara där en dag utan två dgr. Öppning - stängning. Vet inte vad det är för öppettider numer. 
    Det var ett tag sen vi var där.

    Ha roligt! Njut. 


    Vi kanske kan åka dit en gång till innan sommaren är över, så då känner jag att vi inte behöver stressa igenom allting. Vi kommer vara där 10-18 i alla fall imorgon. :) Tack för tips kring vätska och pengar. 
  • Hobgoblin

    Viktigast kan jag tycka är att inte stressa, finns så mycket att se och göra i parken. En dag är i underkant men ... de är inte blyga att ta betalt och så ska man ha boende till det.
    Jag bodde på nationaldagen  på camping i Söderköping och träffade i disken en mamma från Swiet .. sv... shh. typ Österrike och tipsade om Kolmården. De hade två barn vara en gick in gratis men de dissade Kolmården p.g.a kostnaden.
    Jag förstår dem - klart sevärt men också överprisat kan jag tycka.
    Dock ingår ju det mesta när du är inne men ..... ta med matsäck!!
    Parken Zoo i Eskilstuna är ett klart alternativ om man är i mellansverige. 
    Djurpark och tivoli samt bad på en biljett.

  • trilskas
    Hobgoblin skrev 2022-06-20 19:06:44 följande:

    Viktigast kan jag tycka är att inte stressa, finns så mycket att se och göra i parken. En dag är i underkant men ... de är inte blyga att ta betalt och så ska man ha boende till det.
    Jag bodde på nationaldagen  på camping i Söderköping och träffade i disken en mamma från Swiet .. sv... shh. typ Österrike och tipsade om Kolmården. De hade två barn vara en gick in gratis men de dissade Kolmården p.g.a kostnaden.
    Jag förstår dem - klart sevärt men också överprisat kan jag tycka.
    Dock ingår ju det mesta när du är inne men ..... ta med matsäck!!
    Parken Zoo i Eskilstuna är ett klart alternativ om man är i mellansverige. 
    Djurpark och tivoli samt bad på en biljett.


    Stort tack för tipset på Eskilstuna! :D Har släktingar där så frågan är varför jag inte tänkt på det innan. :) 
Svar på tråden Kolmården, vad ska man tänka på?