• Fjäril 27

    Svårt

    Hej

    Jag får hjälp av en familjebehandlare för min 7 åriga son, han har adhd och beetende störning och får medicin som funkar bra för detta. Go och glad kille för det mesta..Då det gjorts flera oros anmälan när min son varit hos sin pappa, Pappan har ett alkoholmissbruk. Den sista gången det blev en anmälan så skede det som inte får ske han blir berusad och somnar mitt på dagen när våran gemensam son är hemma med honom. Till saken hör att han hade ett möte inbokat, där familjebehandlaren skulle göra hembesök samma dag och han avbokar inte detta möte utan det som sker när hon försöker få kontakt via telefon så svara vår son och släpper in henne i lägenheten. Vilket jag tycker va väldigt bra och klokt gjort av min son. Jag blir kontaktad av henne och åker direkt och hämtar hem min son. Nu vill soc att min son bara ska vara hos mig. Pappan sticker huvudet i sanden och vägrar gå på möten och svara när soc ringer. Han skäms. Så jag får ta det stora ansvaret över allt. Ska snart på ett möte hos soc. Känner stor oro hur allt kommer bli. Tänkar som, kan dom ta min son ifrån mig om jag inte gör som dom säger. Någon med erfarenhet? som kan ge tips på hur jag ska tänka och göra. Måste tilläga att pappan är en väldigt fin och omtänksam pappan annars och vad jag vet så har detta bara sket en gång. Han hittar ofta på saker med son osv. Hur hade ni tänkt och gjort?

  • Svar på tråden Svårt
  • Anonym (Sandra)

    Jag hade inte låtit min son varit med sin papp förutom vid ?övervakade? besök. Dvs där någon annan är med och kan se till så att pappan är nykter.
    när pappan tagit tag i sitt missbruk hade jag kunnat ändra ståndpunkt,

    men du behöver lyssna på vad socialen säger. 

  • Anonym (e)

    Varför skulle de ta ditt barn från dig när pappan är den som klantade sig rejält och även har flera tidigare orosanmälningar?


    Tills han tar ansvar över sitt missbruk är det inte lämpligt att sonen är hos honom.

  • Anonym (Ulrika)

    Du skriver att du är orolig för att soc kan ta din son ifrån dig om du inte gör som de säger. Vad menar du med det? Tänker du lämna sonen till pappan ändå? Om det redan har kommit in flera socanmälningar mot pappan, och nu den sista händelsen så är det ganska tydligt att pappan inte är någon bra förälder! (Inte just nu i alla fall!)
    Du ska inte lämna sonen till pappan! 
    Om du tycker att det, på grund av sonens problematik, blir jobbigt för dig att ha honom på heltid kan soc hjälpa dig med en kontaktfamilj. 

Svar på tråden Svårt