• Olivia 6524

    Långa uppehåll med mensen

    Hej, jag vet ej om detta är rätt ställe att skriva detta på då jag såg att det är mer för vuxna. Men kommer iallafall skriva detta här eftersom jag inte vet vart annars jag ska ta det. Jag är 16 år och fick min första mens i sjuan (har nu slutat nian). Då fick jag lite mens men antog att det var normalt eftersom det var första gången. Jag har sedan dess aldrig fått en regelbunden mens. Under sjuan fick jag det inte mer. I åttan fick jag bara mens en gång den mensen varade i kanske ca 3 dagar (blödde även extremt lite då). Då den inte kom tillbaka efter det började jag bli rädd eftersom jag inte fått den på flera månader. Men jag gjorde inte så mycket åt saken. Jag fortsatte bara säga till min mamma att jag hade normal mens. I början av nian slutade min kompis med ppiller för hon ville gå över till spiral. Jag fick då hennes gamla ppiller, vet inte varför men jag fick dem iallafall ca 7 st (vad jag kommer ihåg). Jag tog 1 även om jag inte behövde (jag är oskuld). Tog även 1 dagen efter. Någon dag senare fick jag min mens. Visste inte om det berodde på tabletterna eller inte. Jag fick då riklig mens och blödde snabbt igenom den största tampongen plus en binda. Då mensen var slut hoppades jag på att den skulle komma tillbaka som vanligt månaden efter. Det gjorde den inte. Tog då 3 tabletter till och fick mensen några dagar efter. Nu har det gått ca 4 månader och den har inte kommit tillbaka. Men känner att jag har PMS och ömma bröst men har ändå inte fått den. Enligt mig äter jag tillräckligt och har ingen stress osv. Hur ska jag få en regelbunden mens? Eller är det något fel på mig?
  • Svar på tråden Långa uppehåll med mensen
  • Anonym (Varför)

    Gå till en ungdomsmottagning så kan de hjälpa dig. I början kan ju mens vara väldigt oregelbunden men lika bra att kolla upp.
    Sen, ta aldrig av någon annans utskrivna medicin även om det "bara" var ppiller. 

Svar på tråden Långa uppehåll med mensen