• Anonym (Mamma)

    Ensam vårdnad

    Hur och var ansöker jag om ensam vårdnad? Kostar det någonting?

  • Svar på tråden Ensam vårdnad
  • Anonym (Soc.)

    En stämningansökan görs via tingsrätten där du bor. Det kan du göra via nätet. Det kostar 900 om jag inte missminner mig. Där ska du berätta vad du yrkar på. Du måste även kontakta familjerätten i din kommun för att få ett intyg på att du genomfört informationssamtal som du bifogar i din stämningsansökan.

    om du och den andra föräldern är överens kan ni istället upprätta ett avtal hos kommunens familjerätt.

    Advokatkostnader i samband med tvist kan bli oerhört kostsamt. Se över din hemförsäkring.

  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Soc.) skrev 2022-06-21 13:43:26 följande:

    En stämningansökan görs via tingsrätten där du bor. Det kan du göra via nätet. Det kostar 900 om jag inte missminner mig. Där ska du berätta vad du yrkar på. Du måste även kontakta familjerätten i din kommun för att få ett intyg på att du genomfört informationssamtal som du bifogar i din stämningsansökan.

    om du och den andra föräldern är överens kan ni istället upprätta ett avtal hos kommunens familjerätt.

    Advokatkostnader i samband med tvist kan bli oerhört kostsamt. Se över din hemförsäkring.


    Tack.
    Hm, låter som lite mycket jobb för bara 2 år så får nog stå ut istället.
    Men OM pappan går med på det så kostar det inget alltså? Utan bara skrivs papper?
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-06-21 14:19:43 följande:
    Tack.
    Hm, låter som lite mycket jobb för bara 2 år så får nog stå ut istället.
    Men OM pappan går med på det så kostar det inget alltså? Utan bara skrivs papper?
    Exakt.
  • Anonym (A)
    Anonym (Soc.) skrev 2022-06-21 13:43:26 följande:
    En stämningansökan görs via tingsrätten där du bor. Det kan du göra via nätet. Det kostar 900 om jag inte missminner mig. Där ska du berätta vad du yrkar på. Du måste även kontakta familjerätten i din kommun för att få ett intyg på att du genomfört informationssamtal som du bifogar i din stämningsansökan.

    om du och den andra föräldern är överens kan ni istället upprätta ett avtal hos kommunens familjerätt.

    Advokatkostnader i samband med tvist kan bli oerhört kostsamt. Se över din hemförsäkring.
    +1
  • Anonym (lämpioäugyu)

    Om det bara är två år kvar antar jag att barnet är 16? Eller hur menade du? 


    Min man och hans barns mamma ville skriva över vårdnaden på bara henne av enkelhetsskäl då de bodde en bra bit i från varandra. 


    Men då de hade samtalskontakt via soc så la de sig i och sa nej. De ansåg inte att det var för barnets bästa. 


    Dock försökte de en gång till lite senare och gav sig inte. Alla papper som skulle skrivas under fick ju skickas till oss och vi la på med vändande post, men det var ju ändå meckigt då deras barn vid tillfället hade täta kontakter med läkare pga sjukdom. Den gången gick det igenom. 


     

  • Anonym (Mamma)
    Anonym (lämpioäugyu) skrev 2022-06-21 21:06:33 följande:

    Om det bara är två år kvar antar jag att barnet är 16? Eller hur menade du? 


    Min man och hans barns mamma ville skriva över vårdnaden på bara henne av enkelhetsskäl då de bodde en bra bit i från varandra. 


    Men då de hade samtalskontakt via soc så la de sig i och sa nej. De ansåg inte att det var för barnets bästa. 


    Dock försökte de en gång till lite senare och gav sig inte. Alla papper som skulle skrivas under fick ju skickas till oss och vi la på med vändande post, men det var ju ändå meckigt då deras barn vid tillfället hade täta kontakter med läkare pga sjukdom. Den gången gick det igenom. 


     


    Ja, det gäller en 16-åring. För enkelhetens skull som du skriver. Men pappan kommer nog motsätta sig trots att de knappt träffas. Orkar nog inte starta en process utan får väl hålla ut i 2 år till och hoppas att hans namnteckning inte behövs så många gånger till.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-06-21 22:45:19 följande:
    Ja, det gäller en 16-åring. För enkelhetens skull som du skriver. Men pappan kommer nog motsätta sig trots att de knappt träffas. Orkar nog inte starta en process utan får väl hålla ut i 2 år till och hoppas att hans namnteckning inte behövs så många gånger till.
    Om 16 åringen själv önskar att du har egen vårdnad så kommer domstolen att ge dig ensam vårdnad. Det är ytterst ytterst ovanligt att tingsrätten skulle gå emot detta. En 16 årings egen vilja väger tungt. Tänker att du inte ens kommer att behöva en advokat i det läget. OM domstolen mot all förmodan skulle krångla och saken riskerar att bli långdragen så kan du alltid dra tillbaks ditt yrkande och då har du bara förlorat de 900.
    OM 16 åringen själv ger uttryck för att han vill att du ska ha egen vårdnad då såklart.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Soc.) skrev 2022-06-22 06:02:35 följande:
    Om 16 åringen själv önskar att du har egen vårdnad så kommer domstolen att ge dig ensam vårdnad. Det är ytterst ytterst ovanligt att tingsrätten skulle gå emot detta. En 16 årings egen vilja väger tungt. Tänker att du inte ens kommer att behöva en advokat i det läget. OM domstolen mot all förmodan skulle krångla och saken riskerar att bli långdragen så kan du alltid dra tillbaks ditt yrkande och då har du bara förlorat de 900.
    OM 16 åringen själv ger uttryck för att han vill att du ska ha egen vårdnad då såklart.
    Tack så mycket för hjälpen!
  • Anonym (lämpioäugyu)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-06-21 22:45:19 följande:
    Ja, det gäller en 16-åring. För enkelhetens skull som du skriver. Men pappan kommer nog motsätta sig trots att de knappt träffas. Orkar nog inte starta en process utan får väl hålla ut i 2 år till och hoppas att hans namnteckning inte behövs så många gånger till.

    Ok, ja det är ju tur då att en 16-åring får bestämma en hel del själv också  


    Lycka till! 

  • Hotelliggaren
    Anonym (lämpioäugyu) skrev 2022-06-21 21:06:33 följande:

    Om det bara är två år kvar antar jag att barnet är 16? Eller hur menade du? 


    Min man och hans barns mamma ville skriva över vårdnaden på bara henne av enkelhetsskäl då de bodde en bra bit i från varandra. 


    Men då de hade samtalskontakt via soc så la de sig i och sa nej. De ansåg inte att det var för barnets bästa. 


    Dock försökte de en gång till lite senare och gav sig inte. Alla papper som skulle skrivas under fick ju skickas till oss och vi la på med vändande post, men det var ju ändå meckigt då deras barn vid tillfället hade täta kontakter med läkare pga sjukdom. Den gången gick det igenom. 


     


    Men om det är för enkelhets skull är det bättre att bara skriva barnet på heltid hos ena föräldern så kommer tex all post dit. Man får inte glömma att om man avsäger sig vårdnaden så har man absolut ingenting att säga till om sedan. Tänker oxo att det kan ge en konstig signal till barnet att den ena föräldern inte längre vill vara förälder åt en.... Så varför inte bara skriva bvarnet 100% hos ena föräldern?
  • Anonym (Soc.)
    Hotelliggaren skrev 2022-06-22 18:56:51 följande:
    Men om det är för enkelhets skull är det bättre att bara skriva barnet på heltid hos ena föräldern så kommer tex all post dit. Man får inte glömma att om man avsäger sig vårdnaden så har man absolut ingenting att säga till om sedan. Tänker oxo att det kan ge en konstig signal till barnet att den ena föräldern inte längre vill vara förälder åt en.... Så varför inte bara skriva bvarnet 100% hos ena föräldern?
    Vad menar du nu? Självklart är barnet redan skrivet hos modern. Man kan inte vara folkbokförd på två olika ställen. Det Ts pratar om är att pappan i egenskap av vårdnadshavare måste skriva på viktiga papper så som pass, saker gällande skol, vård etc. Vilket uppenbarligen varit ett problem. Ser ingen anledning att en frånvarande pappa som inte samarbetar ska ha något att säga till om. Man är fortfarande förälder trots att man inte har vårdnaden.
  • Anonym (Mamma)
    Hotelliggaren skrev 2022-06-22 18:56:51 följande:
    Men om det är för enkelhets skull är det bättre att bara skriva barnet på heltid hos ena föräldern så kommer tex all post dit. Man får inte glömma att om man avsäger sig vårdnaden så har man absolut ingenting att säga till om sedan. Tänker oxo att det kan ge en konstig signal till barnet att den ena föräldern inte längre vill vara förälder åt en.... Så varför inte bara skriva bvarnet 100% hos ena föräldern?
    Mitt barn är såklart skriven hos mig och är tillräckligt stor för att kunna bilda sig en egen uppfattning om sin så kallade pappa. Om pappan skriver bort vårdnaden skulle det påverka honom exakt 0. Mer än att vi slipper jaga för en namnunderskrift.
    Pappan är inte förälder till barnet längre oavsett, bara på papper tyvärr.
  • Hotelliggaren
    Anonym (Soc.) skrev 2022-06-22 19:01:34 följande:
    Vad menar du nu? Självklart är barnet redan skrivet hos modern. Man kan inte vara folkbokförd på två olika ställen. Det Ts pratar om är att pappan i egenskap av vårdnadshavare måste skriva på viktiga papper så som pass, saker gällande skol, vård etc. Vilket uppenbarligen varit ett problem. Ser ingen anledning att en frånvarande pappa som inte samarbetar ska ha något att säga till om. Man är fortfarande förälder trots att man inte har vårdnaden.
    Nej barnet kan vara skrivet 50/50, det reglerar tex underhåll bostadsbidrag osv. Så hade jag i flera år tills mamman tjatade till sig 100% för att få högre bostadsbidrag. Då slutade även posten komma till mig. Dumt, för då tappade jag kollen lite. 
    Ja, såklart måste mundighetskontakter osv göras av båda men vad fan, men vill väl vara delaktig? eller?
  • Anonym (lämpioäugyu)
    Hotelliggaren skrev 2022-06-22 18:56:51 följande:
    Men om det är för enkelhets skull är det bättre att bara skriva barnet på heltid hos ena föräldern så kommer tex all post dit. Man får inte glömma att om man avsäger sig vårdnaden så har man absolut ingenting att säga till om sedan. Tänker oxo att det kan ge en konstig signal till barnet att den ena föräldern inte längre vill vara förälder åt en.... Så varför inte bara skriva bvarnet 100% hos ena föräldern?

    Barnet bodde redan 100% av tiden hos sin mamma. Det spelar dock ingen roll, barnet skrivs alltid på endast en adress och posten går dit, då min man fick ändå ingen post förutom de papper som mamman skickade för underskrift.


    Barnet har olika diagnoser och vi upptäckte att hen inte klarade av att bo på olika håll, därav att hen bodde på heltid hos mamman.


    Min man har istället åkt dit och haft dagumgänge vilket har fungerat jättebra. De har också tät skypekontakt och telefonkontakt. 


    Han var mycket väl medveten om att han inte har något att säga till om utan vårdnad. Mamman är dock inget dumhuvud och involverar honom hela tiden. 


    Förälder är man givetvis oavsett vårdnad.eller inte. Iom barnets diagnoser har det krävts mycket kontakt med hab, olika vårdinstanser etc och ingen tog emot utan båda vårdnadshavarnas underskrifter. 

  • Anonym (Soc.)
    Hotelliggaren skrev 2022-06-22 19:28:16 följande:
    Nej barnet kan vara skrivet 50/50, det reglerar tex underhåll bostadsbidrag osv. Så hade jag i flera år tills mamman tjatade till sig 100% för att få högre bostadsbidrag. Då slutade även posten komma till mig. Dumt, för då tappade jag kollen lite. 
    Ja, såklart måste mundighetskontakter osv göras av båda men vad fan, men vill väl vara delaktig? eller?

    Nej. Barnet kan bara vara folkbokförd på en adress. Även om man bor exempelvis varannan vecka. 


     

  • Jurist1

    Jag kan ge dig kostnadsfri konsultation inom ditt område så du inte går runt och är orolig. Jag arbetar främst med familjerätt och vårdnadstvister i synnerhet.

    Du kan skriva till mig i PM så kan jag ringa upp dig och förklara rättsläget, processen och hur du kan få hjälp med kostnaderna för det fall du vill ta ärendet vidare i domstol.

  • Anonym (Löpmage)
    Anonym (Soc.) skrev 2022-06-22 06:02:35 följande:
    Om 16 åringen själv önskar att du har egen vårdnad så kommer domstolen att ge dig ensam vårdnad. Det är ytterst ytterst ovanligt att tingsrätten skulle gå emot detta. En 16 årings egen vilja väger tungt. Tänker att du inte ens kommer att behöva en advokat i det läget. OM domstolen mot all förmodan skulle krångla och saken riskerar att bli långdragen så kan du alltid dra tillbaks ditt yrkande och då har du bara förlorat de 900.
    OM 16 åringen själv ger uttryck för att han vill att du ska ha egen vårdnad då såklart.
    När det gäller boende och umgänge så brukar stora barn få bestämma själva (inte alltid). Med vårdnaden brukar man inte lyssna på barnet i samma utsträckning. 
  • ventilera mera
    Hotelliggaren skrev 2022-06-22 19:28:16 följande:
    Nej barnet kan vara skrivet 50/50, det reglerar tex underhåll bostadsbidrag osv. Så hade jag i flera år tills mamman tjatade till sig 100% för att få högre bostadsbidrag. Då slutade även posten komma till mig. Dumt, för då tappade jag kollen lite. 
    Ja, såklart måste mundighetskontakter osv göras av båda men vad fan, men vill väl vara delaktig? eller?
    Men alltså, nej. 50/50 boende - ja. Men folkbokförd kan man bara vara på ETT ställe.
Svar på tråden Ensam vårdnad