• Anonym (TS)

Tjockare slemhinna än normalt (inte gravid)?

Fick mitt tredje barn för 4,5 månader sen, fick tyvärr mens tidigt trots helamning .. Första mensen var ganska normal men de två senaste har jag blödigt jättemycket.

Tänkte att det var bäst att kolla upp så jag var hos gyn idag. Han sa att han inte direkt hittar något onormalt, bara att slemhinnan är tjock. Först sa han att jag kan vara gravid pga det och att han såg att jag har haft ägglossning men jag sa att det är i princip omöjligt eftersom vi inte har haft sex den tiden i månaden + haft avbrutet annars. Då sa han att den brukar vara tjock mellan ÄL och mens också och att min är lite tjockare än man brukar se men att det är normalt att det varierar från person till person.

Så kommer jag hem och googlar och det första som kommer upp är såklart livmodercancer.. så blir lite rädd. Jag är 34 och har som sagt tre barn (2 födda med snitt). Hade senaste mensen 2/6 (alltså snart 3 veckor sen) och ska tillbaks precis efter nästa mens för då borde slemhinnan vara tunnare och det är lättare att se om jag t.ex skulle ha polyper sa han.
    Glömde såklart fråga hur tjock slemhinnan var men ska fråga nästa gång. 

Är det nån som har erfarenhet av det här eller vet mer? Borde jag vara orolig? Och vad kan det bero på (utom cancer)? 

• Svar på tråden Tjockare slemhinna än normalt (inte gravid)?
  • Anonym (M)

Jag var på en kontroll innan jag blev gravid med mitt tredje barn då jag under flera år haft sportiga innan mens vilket jag oroade mig för. Jag hade oxå något tjockare slemhinna än ?normalt? men hon sa även att de inte fanns någon stor misstanke om polyp. Skulle även komma tillbax om 3-6 månader om jag inte blivit gravid då ( försökte bli gravida) jag blev gravid cykeln efter och kollade inte upp det mer. Är drygt 3 år sedan och har fått både barn nr 3 och 4 efter det varav yngsta föddes för drygt 3 månader sedan. Ingen har sagt något mer eller sagt att jag behövde kolla upp det mer så tror inte du behöver oroa dig. 

• Anonym (Också)

har också tjockare slemhinna än vanligt, första gången min gyn upptäckte det för några år sen trodde han också först att jag var gravid så till vida att jag fick ta prov där och då (var inte gravid). Men jag har bara tjockare slemhinna, vilket enligt min läkare inte är farligt, bra om man vill bli gravid men jobbigare när man har mens. I mitt fall beror det med största sannolikhet på endometrios (endometriosen är diagnosticerad via lapraskopi). Det var aldrig tal om att det skulle vara ett medicinskt problem.  

• Anonym (TS)
    Anonym (M) skrev 2022-06-21 20:19:06 följande:

Jag var på en kontroll innan jag blev gravid med mitt tredje barn då jag under flera år haft sportiga innan mens vilket jag oroade mig för. Jag hade oxå något tjockare slemhinna än ?normalt? men hon sa även att de inte fanns någon stor misstanke om polyp. Skulle även komma tillbax om 3-6 månader om jag inte blivit gravid då ( försökte bli gravida) jag blev gravid cykeln efter och kollade inte upp det mer. Är drygt 3 år sedan och har fått både barn nr 3 och 4 efter det varav yngsta föddes för drygt 3 månader sedan. Ingen har sagt något mer eller sagt att jag behövde kolla upp det mer så tror inte du behöver oroa dig. 

Tack för svar :) Vad bra att allt har gått bra :)
    Vi vill inte ha ett till barn precis nu (bla för att jag blev snittad) men det här är min sambos första barn så om vi fortsätter vara tillsammans vill vi nog ha ett till lite senare , kanske om 1,5-2 år eller så.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Också) skrev 2022-06-21 20:24:32 följande:

har också tjockare slemhinna än vanligt, första gången min gyn upptäckte det för några år sen trodde han också först att jag var gravid så till vida att jag fick ta prov där och då (var inte gravid). Men jag har bara tjockare slemhinna, vilket enligt min läkare inte är farligt, bra om man vill bli gravid men jobbigare när man har mens. I mitt fall beror det med största sannolikhet på endometrios (endometriosen är diagnosticerad via lapraskopi). Det var aldrig tal om att det skulle vara ett medicinskt problem.  

Tack för svar :) Skönt att höra att läkaren sa att det är ofarligt .. Blöder du också mycket när du har mens? Jag har ju inte gjort det förut , tror det har varit ganska normalmycket innan .. men jag har för mig att jag har hört förut att slemhinnan är tjock , en gång på en gynundersökning efter andra barnet och en gång efter ett tidigt missfall förra året innan jag blev gravid med trean.. men förstod det som att det var pga att jag precis hade varit gravid då. 

När fick du veta att du har endometrios? Kan jag ha det också utan att någon har upptäckt det? Har ju blivit snittad två gånger, borde det inte synts då? Eller kan jag ha fått det nu? Tänkte om det skulle vara därför jag blöder så mycket nu.. 

• Anonym (M)
    Anonym (TS) skrev 2022-06-21 21:56:25 följande:

Tack för svar :) Skönt att höra att läkaren sa att det är ofarligt .. Blöder du också mycket när du har mens? Jag har ju inte gjort det förut , tror det har varit ganska normalmycket innan .. men jag har för mig att jag har hört förut att slemhinnan är tjock , en gång på en gynundersökning efter andra barnet och en gång efter ett tidigt missfall förra året innan jag blev gravid med trean.. men förstod det som att det var pga att jag precis hade varit gravid då. 

När fick du veta att du har endometrios? Kan jag ha det också utan att någon har upptäckt det? Har ju blivit snittad två gånger, borde det inte synts då? Eller kan jag ha fått det nu? Tänkte om det skulle vara därför jag blöder så mycket nu.. 

Nu lägger jag mig lite här men är det inte rätt vanligt med rikligare mens efter en förlossning men att de blir bättre med tiden? Jag blödde massor de typ 5-6 första cyklerna efter min trea men sen blev de stabilare och mindre. Men jag vet inte.. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (M) skrev 2022-06-21 22:37:09 följande:
    Nu lägger jag mig lite här men är det inte rätt vanligt med rikligare mens efter en förlossning men att de blir bättre med tiden? Jag blödde massor de typ 5-6 första cyklerna efter min trea men sen blev de stabilare och mindre. Men jag vet inte.. 

Tack för svar igen :) Jo jag har läst det också faktiskt att det kan vara så.. Det var nog inte så efter andra barnet men nu när jag tänker efter så minns jag att jag blödde mycket iallafall första mensen efter första barnet (15 år sen) men då kom mensen senare och så tänkte jag att det nog berodde på att jag hade satt in spiral. 

Vad skönt att det blev mindre iallafall .. får hoppas det blir så för mig också

• Anonym (M)
    Anonym (TS) skrev 2022-06-21 22:46:30 följande:

Tack för svar igen :) Jo jag har läst det också faktiskt att det kan vara så.. Det var nog inte så efter andra barnet men nu när jag tänker efter så minns jag att jag blödde mycket iallafall första mensen efter första barnet (15 år sen) men då kom mensen senare och så tänkte jag att det nog berodde på att jag hade satt in spiral. 

Vad skönt att det blev mindre iallafall .. får hoppas det blir så för mig också

Jag har haft lite olika, efter första barnet hade jag mindre mens men efter andra var den rikligsre ett par tre cykler och som sagt tredje var de ganska rejält. Fjärde nu vet jag inte och har satt in hormonspiralen så hoppas ju på att mensen blir sparsam eller inte kommer alls :) 

Hoppas det lugnar ner sig för dig och återgår till mer normal mängd. Bra att kolla upp iaf, så slipper man oroa sig i onödan. Men tror som sagt inte du behöver oroa dig för att det skulle vara något allvarligt. Kroppen förändras ju över tid oxå :) 
  • Anonym (Också)
    Anonym (TS) skrev 2022-06-21 21:56:25 följande:

Jag vet inte riktigt vad som är normalt men jag blöder nog lite mer än andra vad jag förstår. Det kan ju också vara att din slemhinna alltid har varit tjock, på min läkare var det mer som om -vissa har lite mindre, vissa lite mer-. Om man har mindre, alltså tunnare slemhinna, kan man få problem med graviditet som jag förstod det. Om man har mer händer inget särskilt. 

Jag fick en liten cysta på ena äggstocken som inte försvann. Min gyn misstänkte endometrios redan första gången när jag var där, pga av väldigt smärtsamma menstruationer, så han bad om en lapraskopi för att kolla upp cystan (som visade sig vara en endometrioscysta) och kolla efter endometrios. Då upptäckte de en massa härdar. Jag vet faktiskt inte om det syns när man snittar, speciellt inte om man inte letar efter det. Man kan få endometrios när som, men ofta så brukar det komma och gå. När man är gravid och inte menstruerar brukar det ofta gå tillbaka och läka ut (därför brukar läkare säga att graviditet är ett bra medel mot endo), men sen när man börjar blöda igen bildas ju nya härdar. 

Svar på tråden Tjockare slemhinna än normalt (inte gravid)?