• Anonym (Tandis)

Ta bort tand

Har en visdomstand som inte kommit upp ordentligt(är över 30) och det luktar fruktansvärt mellan den tanden och tanden bredvid för det är så trångt emellan. Tog upp detta med tandhygienisten sist och tyckte han avfärdade det och sa det bara är att hålla rent. Men även om jag borstat noga och använt tandtråd på morgonen och det inte luktar något då så dröjer det inte många timmar innan jag vissa dagar kan känna en lite rutten lukt från tanden. Borde jag inte grundat på detta få själv bestämma om jag vill tandläkaren ska dra ut tanden? 

• Svar på tråden Ta bort tand
  • EnAnonumius

Beställ en tid hos tandläkaren i stället och diskutera det med tandläkaren direkt, i stället för med tandhygienisten "först".

Eller som min tandhygienist sa:
    Vi hygienister är bara tillför att hjälpa patienterna med renhållningen i munnen. Tandproblem skall man ta med tandläkaren.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Tider?)

Är det bekräftat att doften och smaken beror på tanden?
    Jag frågar då mina visdomständer har krånglar i flera år.
    Jag bet sönder kinderna och fick ibland så ont i käkbenet pga fel bett.

Om det smakar konstigt kan det bero på att det är mat som fastnar bakom? På en del ställen är det svårt att få tid för att dra ut visdomständernderna.

Tycker att det är konstigt att inte hygenisten kan diskutera med dig om att dra ut tanden eller inte då den ställer till problem.
    Men du får boka en tid hos en tandläkare och berätta om problemet.

• Anonym (A)
    EnAnonumius skrev 2022-06-22 13:20:06 följande:
    Beställ en tid hos tandläkaren i stället och diskutera det med tandläkaren direkt, i stället för med tandhygienisten "först".

Eller som min tandhygienist sa:
    Vi hygienister är bara tillför att hjälpa patienterna med renhållningen i munnen. Tandproblem skall man ta med tandläkaren.
    Håller med
Svar på tråden Ta bort tand