Anonym (G) skrev 2022-06-22 21:21:54 följande:
Ja, det är ju det jag menar, men tyvärr verkar mina gamla vänner inte vilja underhålla lika mycket som jag, då det nästan alltid är jag som hör av mig först.
Med andra vänner är det lättare, det finns ett ömsesidigt intresse och det är inte bara jag som underhåller relationen. Så därför funderar jag på att fokusera på dem istället, dock har vi inte känt varandra alls lika länge så det är inte den där djupa vänskapen som jag saknar. Men kanske kan bli!
Min erfarenhet genom livet har lärt mig att människor är väldigt olika, och att någon är dålig på att höra av sig inte nödvändigtvis är samma sak som att de inte är intresserade av att hålla vänskapen vid liv. Framför allt är det viktigt att komma i håg att alla inte fungerar och tänker som man själv gör, och att det är i bästa fall vanskligt att döma andra utifrån en själv.
Väldigt många tänker att de vill ses, men livet tar så mycket tid, och dagarna rullar på så fort, att det aldrig blir av att man tar kontakt.
Bland annat är det är skillnad mellan introverta och extroverta i detta. Är man extrovert kommer man förmodligen att vara den som tar de där initiativen till att ses, introverta gör inte det i samma utsträckning.
Så, förutsätt inte att bara för att du är den som för det mesta tar initiativ till att ses, att du på något sätt har mer vilja att ses än de andra, för det behöver inte alls vara sant.
Sedan är det såklart så att vänner kommer och går genom livet. Man kan ha en period då man umgås mycket och nära, för att sedan förändras det. Någon flyttar, någon hamnar i en annan fas av livet, någon slutar med intresset och så vidare. Även om man fortfarande tänker på sina gamla vänner med värme kanske man inte egentligen har så mycket utbyte av varandra längre.
Och så finns det de speciella personerna man alltid har kvar. Jag har en barndomsvän som jag har nästan ingen "vardagskontakt" med (utom Facebook). Vi bor i olika länder, även om hon har kvar sin familj i vår uppväxtstad, och vi ses kanske vart femte år eller så och då bara typ en halv dag över en fika. Men när vi väl ses, då är det som om ingen tid förflutit. Det är aldrig stelt eller obekvämt mellan oss, och vi pratar både om gamla gemensamma bekanta och gamla minnen och vad som händer i våra liv just nu. Och efter några fina timmar tillsammans skiljs vi åt och så dröjer det år tills vi ses igen. Men jag vet, att jag skulle kunna ringa henne mitt i natten om jag behövde hennes hjälp, och hon skulle ställa upp på stört, och jag likadant för henne.