• Anonym (Fjärilen2)

Vaxpropp

jag har haft vaxpropp i båda öronen nu i en vecka. Varit hos doktorn en gång i måndags och sugit ut vax men långt ifrån allt kunde läkaren få bort för de sitter stenhårt säger hon.  har nu använt revaxör i tre dagar och tycker bara de blir värre o hör ingenting (lockkänsla) jag har ej vågat spola öronen själv för jag har haft sån smärta. ej kunnat sova på fyra nätter. kommer ej ut något vax även fast jag använt revaxör . Är så orolig att doktorn inte ska få ut något mer vax idag . Någon med liknande erfarenheter ?? Jobbigt o inte kunna höra vad sina barn säger :( 
  • Svar på tråden Vaxpropp
  • Anonym (Hmmm.. ...)

Jag har haft sådär i flera månader på ena örat. Sjukt jobbigt men verkar inte vara så mycket man kan göra. Jag använde inte revaxör utan den andra som man sprejar in i örat 3 ggr per dag. Det blev något bättre men hörseln är tyvärr nedsatt och det är nog kroniskt tyvärr.

• Anonym (Fjärilen2)

Men oj hur kan du ha haft det i flera månader ? Har du inte varit hos doktorn och tagit bort det? 

• Anonym (Örat)

Haft flera vaxproppar med medföljande hörselnedsättning, men lyckats få bort det med spolning hos distriktssköterskan. Är det spolning du menar med sugning?

• Anonym (Fjärilen2)

Till örat: nej jag menar att man suger ut vaxet med en sug . Ser ut som en sån man har hos tandläkaren fast detta är till öronen. ibland Kan vatten fastna bakom vaxproppen som då gör att det gör ännu mer ont, då får man suga ut vaxet istället. Jag hade provat att spola själv först vilket jag aldrig mer kommer o göra, därför var jag sömnlös i fyra nätter pga smärtan för de troligen fastnat vatten bakom. man lär sig något varje dag. kanske man kan spola om man inte har så mkt vax men då får det inte ha gått så långt o blivit så mkt vax 

• Anonym (Hmmm.. ...)
    Anonym (Fjärilen2) skrev 2022-06-23 11:58:02 följande:

Men oj hur kan du ha haft det i flera månader ? Har du inte varit hos doktorn och tagit bort det? 

Flera gånger. Vc säger att jag ska fortsätta använda vaxol tills proppen släpper.
  • Anonym (Örat)

Jag har haft jättemycket vax, men det har ändå lossnat med spolning. Att spola på V.c går ingalunda jämföra med att spola själv! De har högt tryck.

• Anonym (M)

En del tycker att olivolja hjälper bättre än revaxör.

• Anonym (Malin)

Riktigt obehagligt är det. Du har väl en sådan vattenpip eller blåsgrej. 
    Tips är att droppa in ljummet revaxör och sätt för något i örat. Låt verka. Några timmar. Över natt om det behövs.
    Sedan spola med pipen enligt anvisning med ljummet vatten, Man får se till o få lite tryck och dra upp örat så det kommer in. Sitt gärna upprätt i dusch el badkar man kan bli yr. Det blir ju obegagligt när vattnet hamnar bakom vaxproppen men det brukar gå att lösa upp.
    Hoppas annars det löst sig hos vc idag. 

• Anonym (Fjärilen2)

Tack för alla svar :) doktorn fick bort allt så nu känns det skönt o kunna höra igen. Glad midsommar! 

• Anonym (Malin)
    Anonym (Fjärilen2) skrev 2022-06-24 07:55:05 följande:

Tack för alla svar :) doktorn fick bort allt så nu känns det skönt o kunna höra igen. Glad midsommar! 

Vad skönt. Glad midsommar :) 
  • Anonym (Örat)
    Så skönt! Jag var halvt döv imorse så jag misstänker att jag måste på V.c snart.
  • Anonym (MR klister)

Haft problem med vaxpropå sedan jag var barn. Vaxol är det som funkar bäst för mig. Jag brukar även ta ut vax med egentillverkat ''instrument'' så det hinner aldrig täppa till längre. 

• Anonym (Jo)
    Vad skönt. Glad midsommar
Svar på tråden Vaxpropp