• Anonym (Hmm)

Att slänga toapappret i papperskorg utomlands?

Är i Grekland för första gången. Fullständigt förbluffad över kravet på att slänga toapappret i en papperskorg. Är detta vanligt i många länder? Hur blir detta inte sjukt äckligt på tex offentliga toaletter? Finns det tips för att stå ut med detta? 

• Svar på tråden Att slänga toapappret i papperskorg utomlands?
  • Fjäril kär

Detta beror på att avloppsrören utomlands inte är anpassad för att spola ner en massa papper. Gamla rör, annat vattenflöde, vattenbrist och annan typ av konstruktion är bland annat orsaken.

På vissa offentliga toaletter får man spola ner papper och på vissa ställen gäller det att slänga i avsedd papperskorg. Är väldigt rent på dessa toaletter just därför... Det sitter i regel städerskor precis utanför toaletten som städar så fort man är klar. 

• EnAnonumius
    Anonym (Hmm) skrev 2022-06-24 16:48:11 följande:
    Att slänga toapappret i papperskorg utomlands?

Är i Grekland för första gången. Fullständigt förbluffad över kravet på att slänga toapappret i en papperskorg. Är detta vanligt i många länder? Hur blir detta inte sjukt äckligt på tex offentliga toaletter? Finns det tips för att stå ut med detta? 

Inget jag märkte av i Berlin när jag var där 2019.
    Där slängde man pappret i toan och så reste man sig upp, efter man reste sig så spolades toan automatiskt sedan så lyftes hela ringen upp en liten bit och snurrade och blev rengjord med en spritlösning, också automatiskt. Alla offentliga toaletter hade även städgummor/-gubbar, som ständigt gick runt och torkade av handfat och golven..

Alltså den hygien jag såg på de offentliga toaletterna i Berlin var något alldeles extraordinärt, här skulle vi svenskar har mycket och lära oss hur man sköter hygienen på offentliga toaletter. 

Så jag kan säga så här i Tyskland är det inte vanligt ialf.

Och jag tror att de papperskorgar för toapapper, de har i Grekland, är garanterat specialanpassade för ändamålet med "kiss- och bajspappret" och är nog tättslutande så det inte luktar för mycket.  Bara för att något sköts annorlunda så behöver de inte betyda att det är "äckligt" och eller "ohygieniskt" för den saken skull.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • ElaineBenes

Är absolut ingen globetrotter, har varit i ett 20 tal länder. För fyra år sedan var jag i Grekland för första gången på nästan 20 år och blev lika förvånad som du. Har nog sett det någonstans innan men inte tagit så hårt på det utan spolat ner ändå.

I Grekland fick vi reda på att det hade med avloppssystemen i hela städer och landet, trodde att det typ blir stopp i avloppet på toaletten bara men så är det inte utan hela systemet kollapsar om folk spolar ner papper. 

Jag är nog mest undrande hur tusan jag kan ha missat det, inte hört något om det alls och ändå hört så många som varit i Grekland. Att ingen någonsin nämnt det är ett mysterium. 

Om vi bajsade på hotellrummet duschade vi av oss direkt, om vi var på hotellets övriga ytor passade vi gärna på för att undvika bajspapper på vår toalett. 

Nä, blir nog inget mer Grekland för mig på ett tag. Lockade inte i övrigt heller mer än vädret 
  • Spucks

Nej, det är inte alls vanlig, i alla fall inte i Europa. Men jag har varit i några länder utanför Europa också och har aldrig upplevt det där.
    Jag var ocks
    å väldig förundrad när jag var i Grekland och lärde mig om det ... fast det var andra gången jag var där, för när jag var där första gången har inte läst, hört eller sett något om det. Så jag antar att det är olika på olika ställen/öar.

• Mascaraklumpar

Vi ha varit i kanske 70 länder. Grekland är det enda landet där vi varit med om det. Det kändes äckligt i början men man vänjer sig. Jag har inte upplevt att det luktat mer på offentliga toaletter än det gör i andra länder, däremot att det varit stopp i alla toaletter på vissa turistställen då folk ändå försöker spola ned pappret. 

• flygrl

Jo, det är så i många länder och handlar helt enkelt om att avsloppssystemet inte klarar toapappret. Vi har det bra i Sverige som inte behöver bry oss om sånt där och tycker det är vidrigt när vi tvingas ha det så.

Som när vi hälsat på släkten i Venezuela där det är så överallt utom på dom riktigt flashiga hotellen (där inte vi bodde förstås ;). Man äcklas men vänjer sig snart och inser att släkt och vänner aldrig ägnar det här en tanke. Fast dom blev lite impade när vi berättade att i Sverige är skitpapperskorgen bredvid toastolen ett okänt begrepp.

Googlade förresten fram det här. Lite intressant. :P

https://brilliantmaps.com/flush-toilet-paper/

• Anonym (resenär)

Jag har varit i Grekland många gånger och har aldrig ens hört talas om detta. I Turkiet däremot har vissa hotell skitpapperskorgar. Jätteäckligt, väljer aldrig såna hotell. På restauranger jag varit på har man kunnat spola ner papper.

Svar på tråden Att slänga toapappret i papperskorg utomlands?