Anonym (Hmm) skrev 2022-06-24 16:48:11 följande:
Att slänga toapappret i papperskorg utomlands?
Är i Grekland för första gången. Fullständigt förbluffad över kravet på att slänga toapappret i en papperskorg. Är detta vanligt i många länder? Hur blir detta inte sjukt äckligt på tex offentliga toaletter? Finns det tips för att stå ut med detta?
Inget jag märkte av i Berlin när jag var där 2019.
Där slängde man pappret i toan och så reste man sig upp, efter man reste sig så spolades toan automatiskt sedan så lyftes hela ringen upp en liten bit och snurrade och blev rengjord med en spritlösning, också automatiskt. Alla offentliga toaletter hade även städgummor/-gubbar, som ständigt gick runt och torkade av handfat och golven..
Alltså den hygien jag såg på de offentliga toaletterna i Berlin var något alldeles extraordinärt, här skulle vi svenskar har mycket och lära oss hur man sköter hygienen på offentliga toaletter.
Så jag kan säga så här i Tyskland är det inte vanligt ialf.
Och jag tror att de papperskorgar för toapapper, de har i Grekland, är garanterat specialanpassade för ändamålet med "kiss- och bajspappret" och är nog tättslutande så det inte luktar för mycket. Bara för att något sköts annorlunda så behöver de inte betyda att det är "äckligt" och eller "ohygieniskt" för den saken skull.