• Ebjkpg

    Missfall eller genombrottsblödning

    Jag plussade i förrgår på Bim-2, och idag på bim så började jag blöda. har haft bruna flytningar i 3 dagar. Men idag är det rött blod och det är ganska mycket. 
    jag har varken ont eller klumpar i blodet. Så jag funderar på om det kanske kan vara en genombrottsblödning?!

    Det är liksom tunt blod, och jag tror att blödningen har avtagit lite. men det är
    så svårt att veta.

    vad ska man göra? Vänta några dagar och testa igen? Ska man ringa bm?

  • Svar på tråden Missfall eller genombrottsblödning
  • Anonym (M)

    Jättesvårt att avgöra. Vissa ex jag har haft helt ofarliga blödningar från plus till v 12 i tre av mina graviditeter ( vart gravid 5 gånger). Har fyra barn och ett ma. Dock har jag haft mest småblödningar, någon dag med mer där det runnit men då senare i v 11. 


    Jag skulle avvakta ett par veckor och ta ett nytt test, om det fortfarande är positivt då skulle jag kontakta gyn och be om ett vul. Lycka till! 

  • Anonym (Igen)

    Testa igen om 14 dagar. Om positivt kontakta gyn för vul antingen är graviditeten kvar vid liv eller så är rester kvar. Vid negativt så va de ett missfall. 

  • Ebjkpg

    Vet ni hur tempen och gravtesten kan vara efter 2-3 dagar? Min temp är fortfarande högre än vanligt efter äl, samt att jag tog test igår och idag. Idag är testet mörkare.
    har inte blödigt något mer. känns som man greppar efter halmstrån typ. Men fan vad jag vill att den lilla ska vara kvar i magen?

  • Anonym (M)
    Ebjkpg skrev 2022-06-27 05:32:05 följande:

    Vet ni hur tempen och gravtesten kan vara efter 2-3 dagar? Min temp är fortfarande högre än vanligt efter äl, samt att jag tog test igår och idag. Idag är testet mörkare.
    har inte blödigt något mer. känns som man greppar efter halmstrån typ. Men fan vad jag vill att den lilla ska vara kvar i magen?


    Jag har bara tempat en period när jag ville bli gravid med min tredje. Dock slutade jag temp när jag plussade Så vet inte men vid mens så dippar väll tempen ? Så om den är fortsatt hög och du inte blöder så är de väll bra tecken ändå. Vad menar du med mörkare test? Är testet starkare menar du? Tänker att vid ett tidigt missfall borde ju testen bli negativa snabbt om allt kommit ut men jag vet inte då jag aldrig haft tidigt mf. Bara MA i v 12. 

    Teeta igen om någon vecka. Har du några symtom? Vilken vecka är du i om det är en ?frisk? graviditet? 
  • Butembobaby

    Vill skänka lite hoppning! Min erfarenhet är att när jag har haft missfall så tidigt i graviditeten har testen visat negativt nästan direkt. Har haft 2 MF I v. 5 och som sagt så visade testen negativt i princip i samband med blödningen. När jag hade missfall i v.9 så tog det ca. 2 veckor att få blankt test igen som jämförelse. Detta är ju såklart min kropp, och din kan vara annorlunda. Jag håller tummarna för dig Hjärta

    Också för kännedom så har jag även en frisk 2 åring och är gravid just nu i v. 15, så även om missfall tyvärr varit en stor del av min resa så har det i slutändan gott bra 

  • Anonym (Igen)
    Butembobaby skrev 2022-06-27 10:19:42 följande:

    Vill skänka lite hoppning! Min erfarenhet är att när jag har haft missfall så tidigt i graviditeten har testen visat negativt nästan direkt. Har haft 2 MF I v. 5 och som sagt så visade testen negativt i princip i samband med blödningen. När jag hade missfall i v.9 så tog det ca. 2 veckor att få blankt test igen som jämförelse. Detta är ju såklart min kropp, och din kan vara annorlunda. Jag håller tummarna för dig  // Hjärta

    Också för kännedom så har jag även en frisk 2 åring och är gravid just nu i v. 15, så även om missfall tyvärr varit en stor del av min resa så har det i slutändan gott bra 


    2/3 graviditeter slutar I missfall/ma så för dom allra flesta som försöker igen så blir det barn. Har själv två mf och två ma, två levande barn och är i vecka 22 nu :) 
  • Anonym (Doll)

    När jag fått tidiga missfall har tempen dippat som vid mens, ofta några dagar efter blödningen börjat. Sist dippade tempen under baslinjen redan några dagar innan blödningen (och höll sig nere) och det var så jag kunde se att det skulle bli missfall.


    Alla säger att man ska sluta tempa när man blir gravid, men för mig har det varit ett tydligt sätt att veta om det är missfall eller ej, har aldrigt slått fel (fyra tidiga missfall). Så länge tempen är kvar uppe som efter ägglossning så skulle jag ha kvar hoppet!

  • Anonym (I)

    Fick ett missfall/ma som till slut kom ut av sig själv, slutade växa i 6+4 kom ut i v11, nu drygt två veckor senare är tempen fortfarande hög. Rekommenderades att ta nytt gravtest efter 3 veckor för att se om hcg gått ur.
    jag hade inte så ont, typ som mensvärk 20 min innan det började. Men blödde mängder och massa klumpar. Men det var ju ett senare missfall än vad ditt isåfall skulle vara.
    ca 20% av alla graviditeter blir missfall, eventuellt är siffran högre (upp till 50 % enligt kry) men det finns det ingen riktig statistik på. Så att 67% slutar i missfall som nån skrev här vet jag inte var det skulle komma från..

  • Anonym (Igen)
    Anonym (I) skrev 2022-06-28 00:32:21 följande:

    Fick ett missfall/ma som till slut kom ut av sig själv, slutade växa i 6+4 kom ut i v11, nu drygt två veckor senare är tempen fortfarande hög. Rekommenderades att ta nytt gravtest efter 3 veckor för att se om hcg gått ur.
    jag hade inte så ont, typ som mensvärk 20 min innan det började. Men blödde mängder och massa klumpar. Men det var ju ett senare missfall än vad ditt isåfall skulle vara.
    ca 20% av alla graviditeter blir missfall, eventuellt är siffran högre (upp till 50 % enligt kry) men det finns det ingen riktig statistik på. Så att 67% slutar i missfall som nån skrev här vet jag inte var det skulle komma från..


    Kommer ifrån att man även räknar tidiga missfall där kvinnan inte äns visste att hon va gravid. Om man tar bort det ur statistiken så vet jag inte vad resultatet är :) 
  • Anonym (I)
    Anonym (Igen) skrev 2022-06-28 10:11:12 följande:
    Kommer ifrån att man även räknar tidiga missfall där kvinnan inte äns visste att hon va gravid. Om man tar bort det ur statistiken så vet jag inte vad resultatet är :) 
    Var hittar du den siffran?

    som jag skrev så säger Kry att det ligger uppskattningsvis
    runt 50% om man tar med de tidiga, men det är svårt att veta eftersom det gäller de graviditeterna som inte skrivs In hos mvc och graviditeter där kvinnorna inte ens vet att de varit gravida.
  • Sarken
    Ebjkpg skrev 2022-06-25 11:06:31 följande:
    Missfall eller genombrottsblödning

    Jag plussade i förrgår på Bim-2, och idag på bim så började jag blöda. har haft bruna flytningar i 3 dagar. Men idag är det rött blod och det är ganska mycket. 
    jag har varken ont eller klumpar i blodet. Så jag funderar på om det kanske kan vara en genombrottsblödning?!

    Det är liksom tunt blod, och jag tror att blödningen har avtagit lite. men det är
    så svårt att veta.

    vad ska man göra? Vänta några dagar och testa igen? Ska man ringa bm?


    Jag plussade och 3 h senare blödde jag färskt rött blod och hade molvärk. Trodde att jag fick min mens och att det var ett väldigt tidigt missfall. Blödde bara den dagen och sedan inget mer. Graviditetstesten var fortsatt positiva och symptomen var kvar. Är nu i vecka 10 och har sett ett tickande litet hjärta Hjärta
  • Ebjkpg

    för er som kanske undrar hur det har gått, idag fick jag se ett pickande hjärta på vul. Är så lycklig och lite omtumlad

Svar på tråden Missfall eller genombrottsblödning