• Anonym (Svettapan)

Svettas i hårbotten

Som alltid nu under sommartiden svettas jag extremt mycket i hårbotten och ansiktet. Det rinner och håret blir alldeles fuktigt i pannan och nacken.

Är det fler som har det såhär? Känner mig alltid så ofräsch och dessutom kliar det i hårbotten. Inga större problem med svettning någon annanstans. 

Duschar och tvättar håret varje dag såhär års, men hade helst gjort det typ 10 gånger per dag. Blir på dåligt humör av detta. Vad gör man?

• Svar på tråden Svettas i hårbotten
  • Aniiee

Sprejar håret med vatten från en blomspruta gör man. Eller ja. Gör jag.

Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Anonym (Svettapan)
    Aniiee skrev 2022-06-25 22:06:43 följande:

Sprejar håret med vatten från en blomspruta gör man. Eller ja. Gör jag.

Vad hjälper det? Håret blir ju bara mer fuktigt då eller svalkar det med rent vatten? 
  • Aniiee
    Anonym (Svettapan) skrev 2022-06-25 22:16:47 följande:
    Vad hjälper det? Håret blir ju bara mer fuktigt då eller svalkar det med rent vatten? 
    Det svalkar. I alla fall för mig. Du får väl testa... Hjälper det så är det väl bra, om inte, så har det bara kostat dig lite vatten och ev en ny blomspruta.
    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Anonym (Vift)

En solfjäder hjälper mer än vad man tror. Har blivit min räddning när svettpärlor droppar från näsan, och håret är fuktigt.

• Anonym (Sommarkväll)

Sök hjälp. Jag har problem med överdriven svettning på huvud och överkroppens fram- och baksida. Tog upp det med läkaren på vårdcentralen och fick remiss till neurologmottagningen, där det ställdes en del frågor samt gjordes en mindre fysisk undersökning. Resultatet blev att jag fick medicin utskriven, Oxybutynin, som jag sedan dess tar dagligen i tablettform. Redan efter en kortare tids behandling minskade svettningen drastiskt och jag behöver inte längre torka mitt genomblöta hår med handduk flera gånger om dagen m.fl. åtgärder för att hantera problemet. Enkel och smärtfri behandling. 

Lycka till!

Svar på tråden Svettas i hårbotten