• Moali

Bli familjehem, men BARA till barn under ett år?!!

Min bror och han fru ska bli familjehem. Men dom vill bara ta emot ett barn som är under ett år. Är det ens möjligt att säga så till Socialtjänsten? För mig känns det liksom konstigt och som att man inte gör det för barnets skull, utan för att man själv vill ha en bebis? 

• Svar på tråden Bli familjehem, men BARA till barn under ett år?!!
  • Anonym (Jjj)

Man får nog säga vad man vill, sedan är det ju upp till socialtjänsten om de vill godkänna dem som familjehem eller ej.
    Det är ju stor brist på familjehem så blir de godkända med allt annat så kanske de får igenom kravet.
    Bra ändå att de säger sina krav så socialtjänsten kan fatta beslutet ifrån det.

• Anonym (Soc.)

Ja man kan ha sådana önskemål, men det är väldigt ovanligt att så små barn placeras så chansen är stor att det inte blir nåt uppdrag. Ett eget barn blir det ju aldrig så om detta är deras syfte så är de ute och cyklar. Så små barn behöver täta ungängen med bioföräldrar så ett sådan uppdrag är väldigt tidskrävande också. 

Det är ju tur att det finns folk som vill ta emot bebisar, men för mig låter det som en mardröm att få hem en liten bebbe som man börjat älska och sedan kanske behöver lämna tillbaks efter ett halvår.

• Moali
    Anonym (Soc.) skrev 2022-06-26 18:27:40 följande:

Ja man kan ha sådana önskemål, men det är väldigt ovanligt att så små barn placeras så chansen är stor att det inte blir nåt uppdrag. Ett eget barn blir det ju aldrig så om detta är deras syfte så är de ute och cyklar. Så små barn behöver täta ungängen med bioföräldrar så ett sådan uppdrag är väldigt tidskrävande också. 

Det är ju tur att det finns folk som vill ta emot bebisar, men för mig låter det som en mardröm att få hem en liten bebbe som man börjat älska och sedan kanske behöver lämna tillbaks efter ett halvår.

Dom har redan egna barn. Dom pratar också om att dom hoppas på något som kallas uppväxtplacering (tror jag). Alltså att man har hand om barnet ända till det blir myndigt och kanske till och med adopterar barnet?
  • Anonym (Ovanligt)

Jag kände ett par som blev familjehem till en nyfödd. De fick barnet direkt från bb och det var aldrig tal om att mamman skulle få tillbaks barnet nånsin. Det här var dock ca 20 år sen och idag funkar det annorlunda. Soc. tar mest äldre barn och lämnar oftast tillbaks dom ganska snabbt också. För snabbt som vi alla vet med tanke på Lilla hjärtat- men det är en annan historia.

• Moali
    Anonym (Ovanligt) skrev 2022-06-26 19:00:41 följande:

Jag kände ett par som blev familjehem till en nyfödd. De fick barnet direkt från bb och det var aldrig tal om att mamman skulle få tillbaks barnet nånsin. Det här var dock ca 20 år sen och idag funkar det annorlunda. Soc. tar mest äldre barn och lämnar oftast tillbaks dom ganska snabbt också. För snabbt som vi alla vet med tanke på Lilla hjärtat- men det är en annan historia.

Ja dom har också pratat mycket om Lilla hjärtat och hon blev ju placeras som bebis?men det kanske är ovanligt ja. 
  • Räkan77

Efter tragedin med Lilla hjärtat har det kommit ny lagstiftning som förmodligen kommer att innebära att fler barn blir kvar hos sina familjehemsföräldrar. Så sannolikheten att få en uppväxtplacering borde öka, men utifrån barnets bästa så kan ju allt hända. 

• Anonym (Soc.)
    Moali skrev 2022-06-26 18:56:00 följande:
    Dom har redan egna barn. Dom pratar också om att dom hoppas på något som kallas uppväxtplacering (tror jag). Alltså att man har hand om barnet ända till det blir myndigt och kanske till och med adopterar barnet?
    Uppväxtplacering är ett begrepp som användas men egentligen inte finns. Man ska alltid jobba för att barnet ska hem igen. Och saken omprövas var sjätte månad. Men visst finns det fall där man kan anta att barnet aldrig kommer att kunna placeras hem igen.
  • Anonym (Soc.)
    Räkan77 skrev 2022-06-26 19:20:09 följande:

Efter tragedin med Lilla hjärtat har det kommit ny lagstiftning som förmodligen kommer att innebära att fler barn blir kvar hos sina familjehemsföräldrar. Så sannolikheten att få en uppväxtplacering borde öka, men utifrån barnets bästa så kan ju allt hända. 

Skillnaden är att man nu kan överväga att göra en vårdnadsöverflytt när barnet barnet varit placerad i samma familjehem i två år.

adoption som nämndes ovan kan bara bli aktuellt om bioföräldrarna går med på det eller om det sker efter att barnet blivit myndigt.
  • Anonym (C)
    Anonym (Soc.) skrev 2022-06-26 19:31:32 följande:
    Skillnaden är att man nu kan överväga att göra en vårdnadsöverflytt när barnet barnet varit placerad i samma familjehem i två år.

adoption som nämndes ovan kan bara bli aktuellt om bioföräldrarna går med på det eller om det sker efter att barnet blivit myndigt.
    Vad skulle då en vårdnadsöverflytt innebära? Kan det ske utan bioföräldrarnas godkännande?
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (C) skrev 2022-06-26 19:35:06 följande:
    Vad skulle då en vårdnadsöverflytt innebära? Kan det ske utan bioföräldrarnas godkännande?
    Det innebär att man får den juridiska vårdnaden istället för bioföräldern. Man får fatta beslut omkring barnet och barnet kommer inte längre att behöva vara tvångsplacerad eftesom det finns nya vårdnadshavare. Detta kan ske mot förälderns vilja. Beslut fattas av tingsrätten.  Däremot får barnet inte arvsrätt etc som vid adoption.
Svar på tråden Bli familjehem, men BARA till barn under ett år?!!