• Sun 26 Jun 2022 23:07
    3839 visningar
    9 svar
    9
    3839

    Hypertyreos

    Hej! 


    har en liten undran ifall det finns fler i samma situation som mig. I början av året så upptäcktes det att jag lider av hypertyreos. Efter sommaren så kommer jag operera bort min sköldkörtel och undrar därför nu om någon varit i samma situation som mig? 


    hur länge rekomenderas man att vänta bli gravid efter en sådan operation? 
    tacksam för svar:)

  • Svar på tråden Hypertyreos
  • Mon 27 Jun 2022 20:37
    #1

    Följer gärna tråden då jag precis fått Hypertyreos post partum (födde mitt första barn 24/2 i år). Min hypertyreos är dock nyupptäck, har hittills bara fått betablockerare och ska till Endokrin i slutet på veckan så vet inte hela min dom ännu?. Men hade riktigt taskiga värden på blodproverna :(
    Och vi hoppas ju på syskon framöver?.


    Men håller tummarna för dig och att du får bra svar och ännu mer blir gravid sen :)

  • Wed 29 Jun 2022 16:04
    #2

    Du ska inte bli gravid innan trak testet är negativt qnnars riskerar du missbildningar och sjukdom hos barnet sen, trak är rent av farligt för fostret.

  • Wed 29 Jun 2022 16:04
    #3

    Glömde säga att det kan ta olika lång tid, mig tog det 1 år för vissa blir aldrig av med det 

  • Wed 29 Jun 2022 16:13
    #4

    Hej!

    Beklagar din sjukdom men kan kanske ge lite uppmuntrande svar!

    Jag fick diagnosen Graves i juni 2018 efter att ha blivit gradvis sämre under hela våren. Mitt första barn föddes juli 2017 så troligen var det graviditeten som satte igång det hela. I december 2018 blev det bestämt att jag skulle opereras, vilket jag gjorde i mars 2019. I juni 2019 var mina värden så pass bra att jag fick tillåtelse av läkare att bli gravid. Det är som sagt dina TRAK-värden som avgör när du kan bli gravid. Vi började försöka efter sommaren och i maj 2020 föddes vårt andra barn :)

    Så för min del gick det ändå relativt fort, även om det inte kändes så där och då.

  • Sat 2 Jul 2022 23:43
    #5
    10oktober skrev 2022-06-29 16:13:03 följande:

    Hej!

    Beklagar din sjukdom men kan kanske ge lite uppmuntrande svar!

    Jag fick diagnosen Graves i juni 2018 efter att ha blivit gradvis sämre under hela våren. Mitt första barn föddes juli 2017 så troligen var det graviditeten som satte igång det hela. I december 2018 blev det bestämt att jag skulle opereras, vilket jag gjorde i mars 2019. I juni 2019 var mina värden så pass bra att jag fick tillåtelse av läkare att bli gravid. Det är som sagt dina TRAK-värden som avgör när du kan bli gravid. Vi började försöka efter sommaren och i maj 2020 föddes vårt andra barn :)

    Så för min del gick det ändå relativt fort, även om det inte kändes så där och då.


  • Sat 2 Jul 2022 23:44
    #6
    10oktober skrev 2022-06-29 16:13:03 följande:

    Hej!

    Beklagar din sjukdom men kan kanske ge lite uppmuntrande svar!

    Jag fick diagnosen Graves i juni 2018 efter att ha blivit gradvis sämre under hela våren. Mitt första barn föddes juli 2017 så troligen var det graviditeten som satte igång det hela. I december 2018 blev det bestämt att jag skulle opereras, vilket jag gjorde i mars 2019. I juni 2019 var mina värden så pass bra att jag fick tillåtelse av läkare att bli gravid. Det är som sagt dina TRAK-värden som avgör när du kan bli gravid. Vi började försöka efter sommaren och i maj 2020 föddes vårt andra barn :)

    Så för min del gick det ändå relativt fort, även om det inte kändes så där och då.


    Hej! 


    tack för svar. Får jag fråga vad dina trakvärden låg på när du upptäckte sjukdomen? :) vet du vad dom låg på när du opererades? 

  • Sat 2 Jul 2022 23:45
    #7
    Sanlin90 skrev 2022-06-29 16:04:37 följande:

    Glömde säga att det kan ta olika lång tid, mig tog det 1 år för vissa blir aldrig av med det 


    Hej! 


    tack för svar. Får jag fråga vad dina värden låg på när det upptäcktes? Har du opererat bort sköldkörteln också? 

  • Sun 3 Jul 2022 09:05
    #8
    My871 skrev 2022-07-02 23:45:52 följande:

    Hej! 


    tack för svar. Får jag fråga vad dina värden låg på när det upptäcktes? Har du opererat bort sköldkörteln också? 


    TRAK låg runt 8 så ändå ganska lågt, mina andra värden betydligt sämre men jag tålde varesig thacspzol eller tiotil utan fick påverkan på de vita blodkropparna så jag fick halvakut opereras då värdena drog iväg fort såfort jag slutade med medicinerna.
    Jag planerade inte graviditet när jag hade graves men dom kollade värdena efter ca 1 år och då var dom negativa :)
  • Sun 17 Jul 2022 20:24
    #9
    My871 skrev 2022-07-02 23:44:49 följande:

    Hej! 


    tack för svar. Får jag fråga vad dina trakvärden låg på när du upptäckte sjukdomen? :) vet du vad dom låg på när du opererades? 


    Vill minnas att jag hade TRAK någonstans över 40 när det upptäcktes. Minns inte vad det var när jag opererades men tror att de var ganska låga då. Jag svarade bra på Thacapzol.
Svar på tråden Hypertyreos