• Anonym (Istanbul)

Istanbul?

Försöker smått planera nästa års semester och har egentligen alltid velat åka till Istanbul, men har hört några som varit där det senaste som tycker att det är en tråkig stad samt att folk är dryga och inte så gästvänliga. 

Undrar därför om någon åkt dit på semester, gärna med barn, och kan dela sina erfarenheter av staden?

• Svar på tråden Istanbul?
  • Drottningen1970

Jag har bara varit några dagar i Istanbul, men jag slogs av hur vänliga och hjälpsamma folk var.

Det var trevligt och inte alls så hetsigt och påträngande som det kan vara på andra turistställen i Turkiet.

• Anonym (G)
    Anonym (Istanbul) skrev 2022-06-28 21:08:34 följande:
    Istanbul?

Försöker smått planera nästa års semester och har egentligen alltid velat åka till Istanbul, men har hört några som varit där det senaste som tycker att det är en tråkig stad samt att folk är dryga och inte så gästvänliga. 

Undrar därför om någon åkt dit på semester, gärna med barn, och kan dela sina erfarenheter av staden?

Var några år sedan jag var i Istanbul men tyckte om staden mycket. Bodde i g:a stan med alla trånga gator, små butiker, cafeer, marknader och folkvimmel. Upplevde ingen som dryg eller ogästvänlig men kanske inte skulle tagit med barnen p.g.a mycket trånga kullerstensgator med livlig trafik av både bilar och spårvagnar. Kändes som ett felsteg så blev man påkörd. Men häftigt med alla minaretutrop som gjorde ihop med miljön i g:a stan att man hamnat i sagan " tusen och en natt ". 
  • Mortiscia80

Vi var där för tio år sen eller nåt, lite mer än en vecka. Vilken fantastiskt härlig stad! :D Finns massor av kultur och affärer och underbar mat och massor att se öht. Man kan så klart bada där också, det gjorde inte vi däremot. Jag skulle mer än gärna åka tillbaka.

• Anonym (Sylvester)

med barn ?  Nej tack
    mycket trafik, skitigt, få kan engelska , påträngande säljare
    inget att göra för barn

samt att Turkiet politiskt är ett jävla skitland,

om Erdogan hade fått bestämma hade hela Syrien varit ett IS land.

• Anonym (Istanbul)

Blev positivt överraskad över att det var positiva erfarenheter hittills.. upplever att många tänker "aldrig igen" efter en resa dit. Tack för era svar.

Vet att det däremot inte är den mest lämpliga staden för barn men å andra sidan är våra andra alternativ inte särskilt barnvänliga heller.. men det får vara så och så gör man det bästa av det då en barnvänlig resa där man enbart ligger och solar eller badar hela dagarna känns hemskt. 

Anonym (Sylvester) skrev 2022-06-29 15:16:32 följande:

med barn ?  Nej tack
    mycket trafik, skitigt, få kan engelska , påträngande säljare
    inget att göra för barn

samt att Turkiet politiskt är ett jävla skitland,

om Erdogan hade fått bestämma hade hela Syrien varit ett IS land.

Ska man bojkotta länder vars politik är dålig så får man stanna kvar i Sverige under hela sin livstid.
Svar på tråden Istanbul?