• Magdis

Heshet- krupp- allergi?

Hej!
    Min lilla Skrotta är snart två år. Hon har mjölkproteinallergi, förkylningsastma och får ibland krupp. Gansak ofta blir hon dessutom hes. Jag undrar om det kan ha med antingen allergi, astma eller krupp att göra? Är det en allergisk reaktion? Är det ett kruppanfall som är mycket lindrigt? Är det ngn som vet? Eller ngn som varit med om samma sak?
    Tack....

• Svar på tråden Heshet- krupp- allergi?
  • mludvigs

Jag vet inte riktigt vad det kan vara men när vi var på akuten för vår sons krupp sa de all de nästan alltid blir hesa i sanband med kruppanfall.

• Magdis

Mmmmmm. Det var så jag tänkte -att det kanske är ett mycket lindrigt anfall som bara ger heshet. Tack för svaret!
    Någon mer?

• Rebekka

Skulle också tror det eftersom vid falsk krupp så svullnar struphuvudet och då är det inte konstigt med heshet.

• kristallen

Min kille blir ofta hes när han är förkyld. Fast vi har aldrig fått det konstaterat att han har krupp. Men en gång för ett år sen så hade han riktigt jobbigt en natt men det gick över efter ett tag och han satt i mitt knä.
    Fast jag är helt säker på att han har det fast mildare. Och som sagt han är ofta hes på nätterna när han sover, det hörs att andningen är lite tyng om man säger så!

• Eija77

Får ditt barn ngn medicin mot förkylningsastma? Ex Pulmicort, Bricanyl eller liknande. Jag har en dotter på 4 år som har förkylningsastma och hon blir lätt hes då hon får mycket medicin.

• Stora

ella hade krupp för första gången i söndags o hon är superhes..låter som en storrökare...
    Nu har det gått en vecka o inte släppt än.

• Magdis

Eija 77- ja Skrottan får Pulmicort och Airomir! Ska kolla om det hänger ihop med mängde medicin, inte alls otänkbart! Tack för tipset!

• kristallen

vet ni, jag har bricanyl till lillkillen här hemma, vad tror ni om att ge min äldste lite av den när han är som värst?

ska nartuligtvis ringa och fråga bvc innan, men jag tänkte bara om ni ens tycker det är nån ide och fråga!

• Magdis

Tror jag absolut. Ring och fråga!
    (och lite skadar inte att prova oavsett vad de säger tycker jag!)

• Depsin1

Min systerson hade förkylningsastma som sedan ledde till vanlig astma så han tog medicin hela tiden till slut och nu när han är 13 år så har han en heshet i sin röst på grund av medicineringen. Han är dessutom ganska kort och det är också på grund av medicineringen (Pulmicort).

Jag själv blir lite hes när jag är förkyld utan att ha andningsbesvär eller ta medicin, men när det gäller barnen så tror jag att de kan bli hesa av både hostan och medicineringen.

• kristallen

Min kille är hes jämt tycker jag ,fast det är ju värre när han är förkyld.
    Men han har inga medeciner.

Och min lille har förkylningsastma och behöver pulmicort morgon och kväll för att inte få tillbaka sina andningsbesvärena!
    Påverkar det längd och så?

• Depsin1

kristallen:
    Ja, eftersom Pulmicort innehåller cortison så påverkar det tillväxten. Det stod även i en tidning för några månader sedan. Men det är om man använder medicinen ofta.

• kristallen

Kristoffer får den morgon och kväll, sens  trettondagshelgen! Ska konsultera med barnläkarn nu till sommarn om ett uppehåll. Fast ´han rosslar ju lite nu när han är förkyld s¨jag vill ju inte sluta med den så det blir jobbigt för han och andas. Men han hostar ju så försvinner rosslingen för stunden.

Men det får gå till barnläkarn har sagt sitt

• Magdis

Jag visste inte att kortison minskar tillväxten... Undrar varför de inte berättar sånt??
    Och Skrottan som inte är så stor från början.....

• kristallen

Ja det säger jag med, varför sa dom inget om det!!!!!

Ska fråga om det när vi nästa gång ska till barnläkarn!

Svar på tråden Heshet- krupp- allergi?