• Svw

    Lillebror behöver ett namn

    Vad ska lillebror heta!? Så sjukt svårt med pojknamn och inget känns hundra. Vi har en blivande storasyster som heter Agnes.  De vi har som förslag just nu är: 

    August - Min favorit, men rädd att det blir lite Piff & Puff?
    Sixten - Lagom coolt. Men har börjat tröttna på det? 
    Valter - Mannens favorit. Känns dock som att varenda pojke heter det. 
    Oscar - Klassiskt. Nästan lite för klassiskt så att det känns tråkigt? 

    Andra namn vi gillar som av olika anledningar inte går: Frank, Frans, Nils, Holger, Alfred och Axel. 


    Hjälp! 

  • Svar på tråden Lillebror behöver ett namn
  • Maymom

    Melvin, Melker, Arvid, Alvar, Atle, Ebbe, Einar, Samuel, Simon, Roland, Rolf, Harry.Gottfrid, Fritiof,Herman, 

  • Maymom

    August är för övrigt superfint, jag hade nog kört på det om ni gillar det och det känns rätt på honom. :)

  • Anonym (Johannes)

    Fundera hur namnet låter med efternamnet

    Tex Axel Ekström blir rätt hårt och x-ljud i båda namnen. Axel Ljungblad blir mer dynamiskt. Så lek med förnamn och efternamnet, snarare än syskonets namn. 

    Vill ni att han ska få smeknamn? Välj enstavigt eller mer än 2-stavigt, tex Jim och Bartolomeus

    Tvåstaviga namn får sällan smeknamn. Tex Johan, Filip.

    Fundera på hur hans namn funkar internationellt. Inte jättekul att flytta till USA och heta Jerker ????????????

    Lycka till mvh Jojje

  • Anonym (Elin79)

    Jag gillar verkligen er smak på namn! August är en favorit och jag får absolut inga Piff och puff-vibes av den kombinationen!
    Några fler förslag;
    Agnes & Edvin
    Agnes & Olle
    Agnes & Albin
    Agnes & Ludvig
    Agnes & Sigge
    Agnes & Carl/Kalle
    Agnes & Viggo

  • Svw

    Av någon anledning går det inte att citera. Några tankar: 

    Robert, Simon och Samuel känns lite för mycket 80-tal för mig. 

    Fritjof, Gottfrid och Roland känns lite för konstiga ännu på barn för min smak! Kommer kanske om 10 år :) 


    Gillar: Alvar, Herman, Harry, Olle, Edvin och Melker. Albin blir mellannamn då det ligger i mannens släkt :) 

    Är lite känslig för smeknamn! Vi har ett mjukt efternamn. Vi testar ju såklart med både för- och efternamn men allt passar rätt så bra? tyvärr :) 

    Bra att August inte låter som Piff & Puff! Måste visa min man era svar nu. 

    Hur uttalar ni August? Jag säger Agust, men tror vi kommer ha släktingar som envisas med Auuugust. Men det kanske jag kan leva med! 

Svar på tråden Lillebror behöver ett namn