• Thu 30 Jun 2022 10:48
    6246 visningar
    18 svar
    18
    6246

    När blev era barn blöjfria?

    När blev era barn blöjfria på dagen och på natten? Jag försöker träna min 1,5-åring nu, så vill ha lite pepp på att det går. :) jag hör från flera olika att det inte går att potträna så små barn, medan andra tycker att jag har väntat väldigt länge med att börja.

  • Svar på tråden När blev era barn blöjfria?
  • Anonym (2-3)
    Thu 30 Jun 2022 11:01
    #1

    Dagtid var 2,5-3, på natten lite efter. Natten kan du inte träna på, det styrs hormonellt. Vissa barn behöver blöja på natten upp till 5-6-årsåldern (men de flesta kanske till 3-4?)
    vi hade säkert kunnat få dem
    torra tidigare dagtid men hade ingen lust att lägga en massa tid på att träna med metoder och ha kiss överallt så lät dem ha blöja tills de lärt sig gå på toa. (Alltså så som byxblöja var tänkt från första början, att man drar ner dem och går på pottan etc). Då hamnar ju ev olyckor där. Funkade för oss. Slutade när blöjorna förblev torra helt enkel.

  • Anonym (olika­)
    Thu 30 Jun 2022 11:03
    #2

    Jag tror man kan göra på många olika sätt och att det egentligen handlar om att hitta vad som passar för barnet. För mig gick det väldigt enkelt. Jag hade försökt lite så som du nu gör runt 1,5 år, men då var han inte alls intresserad. När han var drygt två år var läget helt annorlunda. Jag frågade honom helt enkelt om han kunde vara utan blöja och säga till när han behöver kissa/bajsa istället. Ja, sa han. Och så slutade vi helt enkelt och han sa till.

    Det blev typ 5 olyckor, men efter det så funkade det på dagen utan några problem.

    På natten väntade vi några månader till och började med att se till att han kissade innan sängdags. Sen så märkte vi att han vaknade på natten och ville kissa istället för att han kissade i blöjan. Så efter ett tag slutade vi med blöja även på natten. Några olyckor blev det så klart, men i huvudsak funkade även det väl. 

    Min son var inte så sugen på potta, så vi hade en såndär extra ring till toaletten istället. Funkade bra. 

  • Anonym (Anony­m)
    Thu 30 Jun 2022 11:09
    #3

    började med dag strax efter två år och tog natten strax efter när blöjan alltid var torr och hon hade börjat säga till även på natten. Visst kan det gå med en 1,5-åring men man får vara beredd på att det tar längre tid. 

  • Anonym (Båda)
    Thu 30 Jun 2022 11:20
    #4

    Blöjfria i omgångar från 8 månader. Men sen kommer ju utvecklingssteg där dom vill ha sin blöja igen jag låter dom välja själva. Äldsta på 2 år är nästan helt blöjfri dagtid nu men det kan ju ändras när som helst igen :) 

  • Anonym (Vid 2 år ca)
    Thu 30 Jun 2022 11:35
    #5

    Strax före två år. Vi gjorde ett försök innan runt 1,5 år kanske men det kändes väldigt påtvingat och fungerade inte alls. Strax före två år ville han själv och det var bara att ta bort den. Både dag och natt fungerade bra på en gång gällande kiss. Däremot totalvägrade han att bajsa på toaletten så vi fick sätta på en blöja varje gång fram till att han nästan var tre år.

    Potta ogillade han också utan använde extra ring på toalettstolen istället.

  • Anonym (Anony­m)
    Thu 30 Jun 2022 11:43
    #6
    Anonym (Båda) skrev 2022-06-30 11:20:25 följande:

    Blöjfria i omgångar från 8 månader. Men sen kommer ju utvecklingssteg där dom vill ha sin blöja igen jag låter dom välja själva. Äldsta på 2 år är nästan helt blöjfri dagtid nu men det kan ju ändras när som helst igen :) 


    Tror att ts menar blöjfri som i att klara att gå på pottan själv. Inte ec. 
  • sextio­talist
    Thu 30 Jun 2022 11:45
    #7

    Dagtid 3,5 år, nattetid kanske ett drygt halvår efteråt. När sonen blev blöjfri dagtid, så var det inga olyckor alls, mer än när han väntade så länge så han inte hann fram i tid


    När han var 1,5 år så var det inte ens aktuellt, som tvååring sprang han naken och var totalt obrydd om det kiss (då släppte vi det). Pottan tvärvägrade han

  • Thu 30 Jun 2022 12:14
    #8

    Tack för alla svar! Mitt barn har både kissat och bajsat på pottan någon gång och kan säga till när den känner att den är nödig, men sen går den iväg någonstans och kissar där istället. Jag har bara försökt i några dagar än så länge men det känns lite smått tröstlöst bitvis trots att det ändå är framsteg. Det kan ju vara så att mitt barn helt enkelt inte är helt redo, med tanke på det ni har skrivit.

  • Anonym (H)
    Thu 30 Jun 2022 12:16
    #9

    Vi började sommaren hon fyllde 2 år. Funkade inte alls. Hon tyckte att det var jätteobehagligt att kissa utan blöja och fick mer eller mindre panik av pottan (och toan). Så vi lät det vara. Sommaren hon fyllde 3 år gick det bättre. Då var hon redo mentalt. Vid bajs gick hon själv och hämtade blöja. Det tog ytterligare ett år innan vi lyckades få bort den och då fick vi ta det i små steg: först alltid bajsa inne på toaletten, sen sitta på pottan med blöja på. Sen ha blöjan liggande i botten av pottan, för att sedan byta ut blöjan mot papper i botten. Till slut kunde vi ta bort pappret också. Så för oss var det en väldigt lång process men för vårt barn var det vad som behövdes.

  • Anonym (Båda)
    Thu 30 Jun 2022 12:51
    #10

    Har inte kört ec, har inte ork för sånt haha. Barnen har själva sagt till när dom vill gå på toa :) det är därför det gått upp och ner med blöjfriheten vill dom inte så vill dom inte. Barn löser sånt där själva 

  • Anonym (4 barnsm­amma)
    Thu 30 Jun 2022 13:01
    #11

    Läs potträning på 3 dagar. där finns massor av tips och råd, använde den på min äldsta son och de funkade faktiskt över förväntan. Tänker att du måste vara nära barnet hela tiden så du kan läsa av signalerna i början. Försöka att alltid kissa på morgonen och efter måltid kanske ? 


    Jag har alltid väntat tills de är torra på natten och då tagit bort blöjan helt både dag och natt. Äldsta dottern var knappt 2 år, enstaka olyckor på dagen, aldrig på natten. Äldsta sonen va äldre 2 år och 7 månader, samma sak där aldrig på natten, något fler olyckor på dagen. Min yngsta son är två år och 4 månader och vi ska börja med honom om ett par veckor när vi Båda är hemma ( har en 4 månaders oxå så vill vi ska va båda). 

  • Thu 30 Jun 2022 13:04
    #12

    Drygt 1-1,5 år var han. Gick väldigt lätt. 

  • Anonym (Tvill­ingmam­ma)
    Thu 30 Jun 2022 13:22
    #13

    Började träna kring 2 år. Helt blöjfria utan olyckor var de från ca 2,5 år på dagen och ca 3 år på natten. Det tog dock något längre tid för sonen än för dottern. 

  • Thu 30 Jun 2022 13:36
    #14

    Olika. Mina första två blev torra dagtid samtidigt - de var ca 2,5 resp. 1,5 år. Nattetid blev 2,5-åringen torr efter ett halvår ungefär, 1,5-åringen först när hon var runt 4.

    Mina nuvarande ynglingar är 2,5 och 1,5- år nu. 2,5-åringen är torr både dag och natt sedan någon månad tillbaka, 1,5-åringen är inte ens i närheten.

  • Anonym (Olika inom familj­en)
    Thu 30 Jun 2022 15:26
    #15

    Ettan var torr innan hon var 2 år. Nattorr vid 2,5.
    Tvåan är 2,5 nu. Han är nattorr, men inte dagtorr, mest för att han hellre håller sig än går på pottan. Vid samma ålder skötte första barnet sina pottbesök själv och var olycksfri utan påminnelse.

    Det visade sig vara väldigt olika med barn också i samma familj!

  • Anonym (E)
    Thu 30 Jun 2022 16:45
    #16

    3,5 år. När vi var borta hemifrån och på natten hade han blöja men inte hemma fram tills han var 3,5.

  • Thu 30 Jun 2022 17:16
    #17

    Dagtid: Dottern - 2år, 4 månader; sonen - 20 månader
    Natt: Bägge tv
    å ungefär 3,5 år

  • Thu 30 Jun 2022 18:25
    #18

    Tack för alla svar! Det verkar variera väldigt mycket när de blir blöjfria. Jag kan inte citera, men du Tvillingmamma, tränade du tvillingar samtidigt? Det måste ju vara oerhört jobbigt! Där ligger jag i lä. 

Svar på tråden När blev era barn blöjfria?