• Thu 30 Jun 2022 11:39
    8054 visningar
    4 svar
    4
    8054

    Förstoppning

    Hej, min dotter  är 6 månader gammal, matad med bröstmjölk och har börjat små matprov. Från 4,5 månaders ålder fick hon diagnosen allergisk mot komjölksprotein, innan dess hon fick avföring upp till 4 gånger om dagen. 
    När  jag slutade dricka komjölk  började hon få förstoppning, och sedan dess bajsar hon var 6-7 :e . I tisdags hade hon sin 6 månader lakärebesök och hon hade inte haft avföring på 10 dagar. De rekommenderade mig att börja ge henne laktulos, idag har det gått 12 dagar och  hon har  fortfarande inte bajsat.
    Plommonpurén hjälper inte längre, inte heller mangopurén. Jag ville inte ge henne gröt för det gjorde henne mer förstoppad.
    Jag gör massage 3 gånger om dagen eller mer. Jag brukar duscha  henne i  varmvatte men det funkar inte längre. Min bebis verkar inte särskilt besvärad än, sedan söndags har hon börjat krysta lite men det kommer inget, pisventyl funkar inte heller.. Jag är redan orolig, några råd?

    tack så jättemycket ????????
  • Svar på tråden Förstoppning
  • Thu 30 Jun 2022 12:00
    #1

    Ge henne vätska! Börjar du med smakisar är det oerhört viktigt att samtidigt börja ge något att dricka. Extra viktigt nu när det är varmt dessutom. Vätskan hjälper också till att höra bajs mjukt och hjälper tarmarna att få ut det. 

  • Thu 25 Aug 2022 19:13
    #2

    Vår grabb, drygt 10 månader, fick börja med ersättning redan första levnadsveckan och han visade snabbt och väldigt tydligt tecken på komjölkproteinallergi. Den receptbelagda ersättning han fått och fortfarande får (pga vägrar all välling som erbjudits) har krånglat till det för magen på alla sätt möjligt och gör så fortfarande men vi fick precis som ni rekommendationen att ge Laktulos. Det har funkat, men bara under förutsättning att jag höjer dosen när det slutar funka (även det rekommendation av BVC) så nu är vi uppe i 20ml/dag. Våran kille, till skillnad från er dotter, mår dock inte bra om han inte bajsar varje dag så därav ökningen. BVC rekommenderar även Microlax när det gått två dagar (två dagar är rekommendationen för just honom) och då en hel tub, inte en halv som står på förpackningen. BVC säger även att detta är milda preparat och kommer inte gör att tarmen slutar göra sitt jobb utan att den får bara hjälp på traven tills dess att barnet börjar bli mer fysiskt aktiv, då kommer allt igång och allt kan fasas ut.
    Ser att inlägget snart är två månader, har det blivit något bättre?

  • Thu 25 Aug 2022 19:21
    #3

    Angående lavemang: Fick tips om Resulax istället för Mikrolax, eftersom Resulax svider mindre. Vet inte om det stämmer, men minns att min dotter skrek när vi använde Mikrolax, och var helt obrydd av Resulax. 

  • Thu 25 Aug 2022 20:08
    #4

    Det är inget jag hört, men med de sagt så kan jag förstås inte säga att det inte stämmer. Grabben har dock inte visat några tecken på obehag av Microlax.

Svar på tråden Förstoppning