• Annajack

    Vilket namn

    Vilket namn skulle du välja på din flicka född 2022: ester eller emma?

  • Svar på tråden Vilket namn
  • Embla twopointoh
    Annajack skrev 2022-06-30 13:03:00 följande:
    Vilket namn

    Vilket namn skulle du välja på din flicka född 2022: ester eller emma?


    Bägge två funkar utmärkt.

    Emma har varit vanligt sedan 80-talet och har fortfarande inte gått ur mode. Det är ett rejält, okomplicerat namn som varken är svårt att stava eller uttala.

    Ester är också populärt just nu, även om det inte legat på topplistan lika länge som Emma. Det är också rejält och okomplicerat. Det kan möjligen bli förvirring angående stavningen (Ester/Esther), men bägge stavningarna är vedertagna och säger man "Ester utan H" eller "Ester med bara T" förstår de flesta direkt.

    Ester är lite hårdare än Emma, men det behöver inte vara en nackdel, alla vill inte ha mjuka, söta namn på sina döttrar. Har man en dialekt med skorrande R tycker inte jag att namn med R är snyggt, men det är ju en smaksak.

    Sedan har ju namnen helt olika ursprung, Emma är en kortform av namn som börjar på Ermen-, såsom Ermentrude (germanskt) eller Emerentia (latin). Ester är från Bibeln och betyder stjärna på persiska (och dold/gömd på hebreiska) och det finns ju en hel bok i Gamla Testamentet om Ester.
  • K Kalle
    Annajack skrev 2022-06-30 13:03:00 följande:
    Vilket namn

    Vilket namn skulle du välja på din flicka född 2022: ester eller emma?


    Det fanns en väldigt gammal och väldigt rar tant, som var vän till familjen, när jag var liten som hette Ester (född på 1800-talet) så jag hade valt Ester!
  • Odd Even

    Jag tycker att Emma är ett vackrare namn än Ester. Men så är jag en 60-årig gubbe utan barn som inte hängt med i hur namnen ändrat sig sen jag var ung...

  • complicit

    Jag hade valt Ester. Emma är fint men tråkigt, tycker jag. 

Svar på tråden Vilket namn