• Mascaraklumpar

    Min touchad funkar inte, drivrutinerna borta. Hård- eller mjukvara?

    Tappade min laptop i golvet för någon dag sedan. Använde den sedan som vanligt och allt funkade bra. I morse hade touchpaden plötsligt slutat fungera.


    Det första jag testar är förstås att starta om datorn. När den startas igen görs en automatisk uppdatering av windows. Touchpaden funkar fortfarande inte. Jag går då in och kollar drivrutiner och dessa finns inte för touchpaden. Går heller inte att installera. 

    Exakt detta hände med webbkameran för några månader sedan, den slutade fungera och drivrutinerna försvann. Jag gjorde då en fullständig återställning men de kom inte tillbaka. 


    Nu är min fråga: om det blir fel på hårdvaran så att kontakten mellan enheten och datorn upphör, försvinner då också drivrutinerna för enheten? Eller är detta definitivt ett mjukvaruproblem? 


    Jag använder Windows 10 om det har betydelse

  • Svar på tråden Min touchad funkar inte, drivrutinerna borta. Hård- eller mjukvara?
  • SprucknaGummit

    Hej, i enhetshanteraren så kan du högerklick på en enhet, tex, din touch-pad och välja "uppdatera drivrutin" då söker datorn automatiskt efter drivrutiner för den enheten...

    kolla även i Windows updates avancerade inställningar efter alternativa uppdateringar som du kan återgå till.

Svar på tråden Min touchad funkar inte, drivrutinerna borta. Hård- eller mjukvara?