• Anonym (Kommer vi någonsin få barn?)

    Hur berättar jag?

    Vår barnresa har pågått i 4 år nu. Först 2 år av försök, följt av fertilitetsutredning, misslyckade IVF:er, psykosocialt samtal samt 2 misslyckade äggdonationsförsök. 

    Fick precis samtal från labb på fertilitetsenheten att vårt andra äggdonationsförsök misslyckats och att man därför analyserat mönster i varför båda försök misslyckats. Man hade kommit fram till avvikande kromosomfel hos min sambos spermier. Att vi kan göra detta en tredje gång men chansen att lyckas är väldigt liten.

    Jag hade förlikat mig med att mina ägg inte existerar men ändå tröstat mig i att "felet" låg hos mig och inte min sambo eftersom han i mina ögon är guld (snyggast, snällast, roligast osv). Barnet skulle iaf få hans gener. Då jag precis fått samtalet och vi båda är på jobbet har jag ännu inte hunnit berätta, vill ta det ansikte mot ansikte. Men hur ska jag kunna droppa denna bomb? Han vilar i tryggheten att allt är väl hos hans spermier. När jag fick beskedet att jag inte har några ägg kvar hamnade jag i chock och sorg, jag kände mig inte som en kvinna längre. Hur ska han ta det? Hur ska vi kunna ha en trevlig helg efter detta besked? Hur ska vi ens ta oss igenom detta? Alternativet är nu alltså en dubbeldonation. Jag är så ledsen och så orolig för hur han ska ta det. Han är en väldigt macho-man och det här med känslor är inget han gärna tar i. Om ca 1h måste jag ge honom dom tråkiga nyheterna. 

  • Svar på tråden Hur berättar jag?
  • Anonym (Stina)

    Jag beklagar. Ni har haft en tuff resa. 


    vad gäller din man får han hantera sina känslor som han mår bäst av. Precis som du fått hantera dina. Det där med att män är så macho så man måste skydda dem mot verkligheten har jag hört många gånger men jag tycker det låter ologiskt. Han får exakt samma besked som du fått. Du är dessutom den som ska vara gravid. Du har inte haft det lättare än honom och du behöver inte bära hans känslor förutom dina egna. 

  • Anonym (L-M)

    Livet är så orättvist ibland. Tyvärr är det nog bara att riva av plåstret och berätta, och försöka ta hand om varandra och låta honom bearbeta den största chocken under ledigheten. Unna er något gott att äta och stäng in er under helgen och prata och sörj om ni känner för det. Hoppas det löser sig till det bästa för er till slut.

  • Anonym (ED-mamman)

    Vi har 2 ED-barn. Det genetiska kunde inte kvitta mindre än vad det gör. Barnen är våra helt och hållet fast generna råkar vara nån annans. Vi bestämde oss nästan direkt för ED när vanlig IVF inte funkade. Det var nämligen just barn vi ville ha och inte nödvändigtvis föra det genetiska arvet vidare. Maken var införstådd med det och helt enig med mig.
    Du får berätta hur det är bara rakt av. Tala om alternativ- för det finns ju. Sen pratar ni ut, sörjer det som inte blev och går vidare. Steg för steg. 

  • Anonym (A)
    Anonym (L-M) skrev 2022-07-01 18:08:36 följande:
    Livet är så orättvist ibland. Tyvärr är det nog bara att riva av plåstret och berätta, och försöka ta hand om varandra och låta honom bearbeta den största chocken under ledigheten. Unna er något gott att äta och stäng in er under helgen och prata och sörj om ni känner för det. Hoppas det löser sig till det bästa för er till slut.
    Håller med
  • Anonym (Va?)

    Varför tar kliniken sånt med dig? Ett medicinskt problem ska ju diskuteras med patienten i fråga. Jag hade blivit vansinnig om en klinik tog ett besked som röde mig med min partner. 

  • Anonym (Stina)
    Anonym (Va?) skrev 2022-07-02 15:14:39 följande:

    Varför tar kliniken sånt med dig? Ett medicinskt problem ska ju diskuteras med patienten i fråga. Jag hade blivit vansinnig om en klinik tog ett besked som röde mig med min partner. 


    Tror det är lite andra rutiner när det gäller just IVF. Där är ju båda parter så involverade i varandras hälsa så det blir ju rätt viktigt att man kommunicerar problem med båda. Dessvärre inte helt ovanligt heller att männen tycker det räcker att bara lämna telefonnummer till frun och så får hon ha alla kontakter med kliniken.
  • Glinda från Oz

    Bra försök. Det är mannens spermier man testar först detta eftersom det är lättast. Att informera dig om spermans kvalitet är dessutom olagligt utan killens godkännande. 

Svar på tråden Hur berättar jag?