• Fri 1 Jul 2022 19:49
    11176 visningar
    2 svar
    2
    11176

    Kan man ge för mycket ersättning?

    Jag har en dotter på 8 veckor som är väldigt matglad. Varje gång jag ger henne flaska äter hon minst 210 och ibland vill hon ha mer än det. Hon ligger runt 1200 ml per dag med ersättning och ska ligga runt 800 egentligen för hennes ålder. Borde jag vara orolig eller ska jag fortsätta ge så fort hon visar att hon är hungrig tills hon inte vill ha mer?

  • Svar på tråden Kan man ge för mycket ersättning?
  • Sat 2 Jul 2022 00:40
    #1

    Ge när hon är hungrig - man ska ju amma fritt och borde gälla samma med ersättning. Så länge hon växer som hon ska är det ju det viktiga och annars säger nog BVC till - dom brukar ju ha synpunkter på stort som smått, ta det med en nypa salt så länge barnet mår bra!

  • Tue 5 Jul 2022 12:34
    #2
    miafialia skrev 2022-07-01 19:49:33 följande:
    Kan man ge för mycket ersättning?

    Jag har en dotter på 8 veckor som är väldigt matglad. Varje gång jag ger henne flaska äter hon minst 210 och ibland vill hon ha mer än det. Hon ligger runt 1200 ml per dag med ersättning och ska ligga runt 800 egentligen för hennes ålder. Borde jag vara orolig eller ska jag fortsätta ge så fort hon visar att hon är hungrig tills hon inte vill ha mer?


    Ingen fara alls, låt henne ta den mängd hon vill ha. Om hon ammade skulle du inte kunna mäta och veta exakt vad hon dricker och även ammade barn kan ta rejäla mängder. Så länge hon mår bra och växer som hon ska så kan du låta henne bara äta fritt. Och även om hon skulle öka snabbt i vikt just nu så är det inte heller så oroande, det brukar plana ut när barnet blir lite äldre och börjar röra sig mer. 
Svar på tråden Kan man ge för mycket ersättning?