• myraaan87

    Så rädd för att berätta för chefen (nytt jobb)

    Jag började på ett nytt jobb för ca 2,5 månad sen och det är verkligen ett drömjobb som jag kämpade för att få. Upptäckte kort efter att jag hade börjat att jag var gravid (är nu i vecka 14). Det var dock planerat då jag är 35 år och har velat ha barn väldigt länge och vi försökte ett bra tag. Är såå glad över graviditeten men jag är samtidigt livrädd att berätta för min chef. Har hört så många skräckhistorier om folk som blir uppsagda under sin provanställning när de är gravida. 

    Hur lägger man fram det på bäst sätt och vad säger man när man berättar på jobbet att man "tyvärr" är gravid? Bokar man ett möte med chefen? Känns som att jag måste ursäkta mig för att jag kommer sätta dem i en dålig sits. Vi är redan underbemannade (så de kan inte skylla på för lite jobb om de säger upp mig) och de är så glada att jag har kommit in och underlättat för dem och så ska jag försvinna senast i december. Jag fick även tjänsten för att en annan tjej gick på föräldraledighet och så kommer jag och också blir på smällen så fort jag blev anställd. 

    Hur länge kan man vänta? Drar mig verkligen.. Men nu börjar det synas. Tänkte att ett alternativ var att berätta innan semestrarna men min chef går på semester redan i början på nästa vecka. Annars blir det efter min semester och då är jag i vecka 20. Vill absolut inte berätta för sent heller för att jag vill ge dem god tid att hitta en ersättare osv.

  • Svar på tråden Så rädd för att berätta för chefen (nytt jobb)
  • Mayweed

    Det hör väl till vanligheterna att man berättar efter RUL? Då man vet att allt går bra? 
    Jag hade inte skämts för att berätta efter det, så runt v18-19.

  • MagganTop

    Kanske bäst att berätta så fort som möjligt, på vissa företag blir man fortfarande som gravid avstängd att jobba från v 20 pga att man räknas som riskgrupp

  • myraaan87
    MagganTop skrev 2022-07-01 20:11:58 följande:

    Kanske bäst att berätta så fort som möjligt, på vissa företag blir man fortfarande som gravid avstängd att jobba från v 20 pga att man räknas som riskgrupp


    Det kommer jag inte att bli. Sen jag började har minst två höggravida jobbat in i det sista. Sån någon sån policy har vi inte, är väl mest inom vårdyrken som jag förstår det.
  • westman85

    Hej, jag arbetar som chef och om du hade varit min medarbetare så skulle jag uppskatta att du berättade så tidigt som du känner dig bekväm med, det hade gett mig mer tid att hitta en ersättare. Extra värdefullt i svårrekryterade jobb. Sen ska du ju troligen på en del besök på mvc, då kanske du vill berätta varför du behöver vara ledig. man Har ju rätt aty vara ledig för besök på mvc :). Stort lycka till med graviditeten! 

  • nomina

    När jag sökte jobbet var jag ännu inte gravid, mem vi hade planerat att börja försöka, jag 38 år och tänkte att det kan ta tid.
    Blev gravid direkt och när kontraktet skrevs var jag runt v 6.
    Jag berättade efter jag varit på första ultraljudet i v 12, haft missfall tidigare och ville se att bebisen levde därinne. Skickade ett meddelande till chefen att jag ville prata med henne. 
    Hörde hennes oro på rösten när vi började samtalet, jag blev strax innan jag kläckte ur mig blev jag nervös och svajjig på rösten, så rädd för att få sparken. 
    Men min chef tog det jättebra, sa att sånt händer i livet, var inte orolig för framtiden osv. 
    Stor lättnad, och många har sagt till mig att man inte får bli uppsagd pga att man blir gravid. 
    Sen beror det ju också på vad du har för jobb och hur du mår också. 
    Jag tror att det kommer gå bra för dig också! 
    Berätta när du känner dig redo, men tänker att så tidigt som möjligt är det bästa du kan göra för din arbetsgivare, och GRATTIS till din graviditet! Hjärta

Svar på tråden Så rädd för att berätta för chefen (nytt jobb)