• Anonym (Coronatrött)

Trötthet efter Omikron

Hej,

Jag insjuknade för två veckor sedan i Corona. (Tror omikron).Jag fick en väldigt mild omgång med lättare förkylning. Nu två veckor eftet har en enorm trötthet tillkommit. Blir trött av minsta aktivitet och vaknar inte upp utvilad. Jag hade Corona i början av 2020 och hade besvär i flera månader efter det. I samband med det + andra saker som hände blev jag till slut utmattad. Jag har varit sjuksriven en period och mår mycket bättre energimässigt. Vilket gör mig nu förtvivlad att årerigen uppleva denna brutala trötthet.

Någon som haft Corona 2020 och nu senaste Omikron? Hur var det för er?

Hur länge var ni trötta av omikron?

Behöver all pepp????????

• Svar på tråden Trötthet efter Omikron
  • Anonym (.)

Tröttheten kan bero på Hashimotos thyredit, ett autoimmunt tillstånd. Tog du vaccinet? Både vaccinet och corona har visat sig kunna orsaka tillståndet.

• Anonym (Covid skit)

Japp, jag vart sjuk i slutet på 2020 och postcovid dök upp som ett brev på posten. Nu har det varit rätt illa för mig med andra svåra symtom också (ej kvitt det helt ännu). Men just trötthet, samt yrsel, vart länge ett stort problem. 

Fick omrikon i April. Är så satans jäkla trött sedan dess. Orkar ingenting. Tar slut på energin på nolltid. Vaknar inte utvilad - men enligt både smartwatch och sömnapp på mobilen sover jag ordentligt. Sömncyclerna är fullständigt normala. Däremot har jag noterat på senaste att syremättnaden i blodet kan randomly dyka sporadiskt, vissa nätter. Så måste ta kontakt med läkare om det. För det blir onormalt lågt. 

Däremot har tack och lov, inga av dom övriga postcovid symtomen jag dras med ökat. 

• Anonym (Malin)

Hade Covid i december 21. Vart sjuk ca 2 veckor. Inte så jättedålig egentligen då. Men har fått  Postcovid.
    Mina sinnen är helt överkänsliga, fått högt blodtryck, astma. Sömnstörning, förvirrad till och från. Svårt att formulera ord, noll stresstålighet. Viss depressivitet. Problem med temperaturregleringen. 
    Kan bra dagar motionera som tidigare numera, vill säga raska promenader. Men blir väldigt andfådd ofta. Men blir sakta bättre ändå. Mycket vila varje dag. Alltså bara vara. Sitta eller ligga, alternativt sova. 
    Var frisk innan, sund och vältränad.
    Hoppas du snart blir bättre. Ta det försiktigt. Förstår uppgivenheten om du drabbades tidigare dessutom.
    Har varit sjukskriven nu sedan januari. 

• Anonym (Malin)
    Anonym (.) skrev 2022-07-02 11:32:01 följande:

Tröttheten kan bero på Hashimotos thyredit, ett autoimmunt tillstånd. Tog du vaccinet? Både vaccinet och corona har visat sig kunna orsaka tillståndet.

De kan de flesta infektioner göra dessvärre, alltså trigga igång autoimmuna sjukdomar eller andra sjukdomar/problem i t ex sköldkörteln. Ts får lämna prover tänker jag. 
  • Anonym (Covid skit)

Kan tillägga. Jag var också vältränad innan postcoviden. Är ung. Hade ingen övervikt heller. Levde friluftsliv. Livet innan postcovid vart ljusår annorlunda, och bättre. 

Kan bra dagar nu klara gå 4-6km promenad, i ok takt. Utan att fysiskt slå i väggen så att säga. Blev oerhört ansträngnings intolerant i samband med att Postcoviden kom. Tappat muskelstyrka och finmotorik. Vissa dagar ont på konstiga ställen, eller så funkar inte kroppen helt som den borde. Haltar fram, typ. Med eller undan värk. Men är tack och lov betydligt bättre nu på dom punkterna än för 1 år sedan, däremot fortfarande jäkligt långt bit kvar. Om man någonsin kommer återhämta sig helt det vill säga. 

Annat som blev med postcovid är super känslig för stress. All stress. Kan bli helt skakig och svag även om det handlar om positiv stress. Så som uppspelt. Nervös inför något roligt. osv. Hjärntrött och långsammare tankegångar, andfådd. Inga brister. Inga fel på sköldkörteln för min del - har kollat allt flertalet gånger. 

Drogs med extrem trötthet länge. Vilket då blivit nu igen, efter omrikon. 

• Anonym (890)
    Anonym (.) skrev 2022-07-02 11:32:01 följande:

Förtydligande, så det inte blir missvisande.
    Vaccinet i sig orsakar naturligtvis inte tillståndet, i båda fallen är det infektionen som gör det.
Svar på tråden Trötthet efter Omikron