• Philip21

    Vad blir min SGI?

    Hej,

    Jag har svårt att tolka Försäkringskassan när det gäller SGI och hur mycket jag får om jag skulle bli långtidssjukskriven.

    Jag har tillsvidareanställning på 100%.
    Januari till juni var jag föräldraledig på 50% och tog ut föräldrapeng för 2 dagar.
    Juli till december ska jag vara Fledig 100%. Barnet är över 1 år. Om jag ska skydda SGI behöver jag ta ut fpeng 5 dagar/vecka. 
    Vad är det som faktist händer om jag bara tar 4 dagar? Blir min SGI 0kr?
    Hur länge kommer den var 0kr i så fall?

  • Svar på tråden Vad blir min SGI?
  • S23

    Om barnet redan är över året och du varit föräldraledig 50% men bara tagit föräldrapenning två dagar per vecka så har du redan sabbat din sgi?
    Du har inte nollat den men den har sänkts till den lön du har när du arbetar 50%.


    Om du är föräldraledig 100% ocg tar 4 dagar i veckan så kommer du nolla din sgi. Alltså sgi 0 vilket innebär ingen ersättning alls om du blir sjukskriven.

    Din föräldrapenninh för detta barn är samma tills hen fyller två oavsett om du sabbat din sgi.

    Din sgi ändras så fort du återgår till arbete med förväntad inkomst 6 månader.
    Så första dagen du arbetar kommer du få tillbaka sgi förutsatt att du inte skall vara föräldraledig/studera eller liknande tidigare än ett halvår efter att du återgår till arbete 

  • S23
    Philip21 skrev 2022-07-03 22:15:08 följande:

    Barnet var över  1 år de 2 sista veckorna när jag var föräldraledig på 50%.


    Ja då ska din sgi vara sänkt redan 
  • LFF
    Philip21 skrev 2022-07-03 22:15:08 följande:

    Barnet var över  1 år de 2 sista veckorna när jag var föräldraledig på 50%.


    Jobbade du resterande 50% då? I så fall är SGI skyddad. 

    Men när du är 100% ledig från jobbet så måste du ta 5 dagar per vecka för att skydda din SGI. 

    Övriga frågor, ring Försäkringskassan så kan de hjälpa dig.
  • LFF
    S23 skrev 2022-07-03 22:55:11 följande:
    Ja då ska din sgi vara sänkt redan 
    Inte om TS jobbade de övriga 50%.
  • LFF
    LFF skrev 2022-07-04 09:33:01 följande:
    Jobbade du resterande 50% då? I så fall är SGI skyddad. 

    Men när du är 100% ledig från jobbet så måste du ta 5 dagar per vecka för att skydda din SGI. 

    Övriga frågor, ring Försäkringskassan så kan de hjälpa dig.
    Just ja, om du inte jobbat 50% eller att det diffar mellan jobb och ditt uttag så du inte täcker upp till 100%, kontakta FK för att justera din föräldrapenningsansökan i efterhand. Det går. 
  • S23
    LFF skrev 2022-07-04 09:33:33 följande:
    Inte om TS jobbade de övriga 50%.

    Ts jobbade 50% och tog föräldrapenning två dagar i veckan. för att skydda sgi hade tS behövt ta 2,5 dagar föräldrapenning i veckan. TS sgi blir Nu sänkt till den lön hen har när hen arbetar 50%.


    Till ts. Då det bara är nu i juni barnet varit lver ett år och du kan lägga föräldrapenning retroaktivt så skulle jag i ditt fall gå in och lägga 0,5 dag föräldrapenning till de två veckorna det handlar om. På så sätt ser du till att ha haft sgi-skydd 

  • S23

    Eller har du en partner som tagit 5 dagar i veckan vilket hindrar dig från att lägga 2,5 dag i veckan?
    Om så är fallet så skynda in och ändra hens ansökan innan dagarna betalas ut. så länge hens utbetalning inte kommit så kan ni gå in och plocka bort dagar från hen. För jag misstänker att den andre personen också arbetat deltid och inte behöver lägga fem dagar i veckan för att skydda sin sgi?

    Vad är orsaken till att du bara vill ta 4 dagar i veckan? kunna vara hemma längre?
    Tips isf är att du går in och gör sen anmälan på kurser på distans på 25 och 50% på universitet och hoppas på att du kommer in på något. studerar du 50% är hela din sgi skyddad och du kan då vara hemma tills barnet är 18 månader utan att ta ut en enda dag föräldrapenning den period du studerar 

Svar på tråden Vad blir min SGI?