• Tue 5 Jul 2022 09:56
    2982 visningar
    2 svar
    2
    2982

    Hög viskositet spermaprov

    Hej!
    Vi fick nyligen svar att spermaprovet visade en hög viskositet, vilket innebär att sädesvätskan är för trögflytande.

    i övrigt var provsvaren bra, gott om spermier men abnormal viskositet. Är det någon här inne som har varit med om liknande upplevelse? Blodprov visade även normala värden på testosteron, FSH etc.

    Ville mest kika om det finns någon med liknande resultat och hur ni har fått gå tillväga, kanske till och med lyckats få barn? (Ska inte vara några problem med IVF)

    mvh

  • Svar på tråden Hög viskositet spermaprov
  • Tue 5 Jul 2022 12:29
    #1
    +1

    Jag har inte själv erfarenhet av det problemet, men min spontana reaktion är att det är relativt lätt hinder. För några år sedan donerade jag sperma till en fertilitetsklinik och fick då berättat för mig att de "tvättar" spermierna, dvs att de separerar spermierna från sädesvätskan. En fertilitetsklinik skulle förmodligen kunna göra det i ert fall också, att separera och överföra er mans spermier till en mer genomtränglig vätska, så att du kan bli gravid genom enkel insemination.

    Om jag killgissar kan en hemmasnickrad lösning tills vidare vara att er man ejakulerar i en kopp och att ni direkt mixar in preseed (ett slags glidmedel), sedan drar upp blandningen i en doseringsspruta och inseminerar. Min ide är nog av typen "bättre än inget" medan ni eventuellt väntar på att få tid hos en klinik, där chansen till graviditet isåfall ju vore mycket bättre

  • Anonym (Bisol­von)
    Tue 12 Jul 2022 12:18
    #2

    Hostmedicinen bisolvon används ju ibland för att tunna ut sekret, har läst att det används av både kvinnor och män här på familjeliv. Vet inte om det finns några studier eller så, men tämligen ofarligt att prova en kortare tid. 

Svar på tråden Hög viskositet spermaprov