• Sipulili

    Vill bli gravid nu

    Detta är mitt första inlägg och jag hoppas verkligen på att alla som försöker bli gravida här kan ge tips, stötta och berätta mer om eran resa, 

    Jag är 27 år gammal och försökt bli gravid i några månader nu. Min menscykel är på ca 26 dagar och jag har haft regelbunden mens senaste året. Jag var hos Gyn senast en månad sen och allt såg jättebra ut sa dem. 
    Jag och min kille vill sååå gärna ha barn nu (helst igår) och det gör mig lite orolig över att det kanske tar längre tid för oss. Innan hade jag inte använt mig av ägglossningstest men har börjat med det nu. 


    Jag testade positivt på ägglossningstest lördag kväll, söndag morgon och det var fortfarande positivt på måndag morgon. Enligt min mens app så skulle jag ha ägglossningen igår (måndag) . Min kille var bortrest i helgen så vi kunde ha sex först måndag morgon. 

    Idag (tisdag) känns det som att jag har ägglossning, gör ont vid ena sidan av magen osv. Jag kände igår också men mer idag. Jag hoppas verkligen att ägget blir befruktad och jag blir gravid. 


    Jag tänkte med detta inlägg ifall vi som försöker bli gravida nu kan följas upp ? Jag vet att det redan finns liknande inlägg men det är på över 500 sidor. 

    Eftersom att jag inte har så mycket tålamod kommer jag köpa en gravtest man kan ta 6 dagar innan missad mens. 

    Håll tummarna för oss ??

  • Svar på tråden Vill bli gravid nu
  • Sipulili

    Btw, så drömde jag inatt om att vi fick en söt dotter. Det kändes så verkligt och att vi älskade henne jättemycket. trist när man vakna och insåg att det bara var en dröm :( 

  • Ellie0411

    Hej! 


    Jag hänger gärna på här i tråden om jag får trots att vi fortfarande befinner oss i lite mer av planeringsstadiumet?Jag och min sambo planerar nämligen att börja försöka få till en graviditet nu efter sommaren/hösten. Vi tänkte starta efter jag haft mens i mitten på september.

    Jag har kikat runt lite vad man ska tänka på inför sånt här och vet inte om jag egentligen gör rätt? Känns som det står så mycket olika på olika delar av internet :?) Jag har i alla fall börjat äta folsyra och rosenrot samt ska ta ÄL- test nu för att lära känna min cykel. Jag har aldrig råkat bli gravid eller så så är inte superfertil vad jag vet så räknar med att det kan ta ett tag. Förberedde du på något sätt inför att ni började? 


    Lite om mig är att jag är 26 år gammal. Bor med min sambo är några år äldre. Jag blev färdig med min universitetsutbildning förra året och har sedan dess jobbat. Min sambo blir klar med sina studier i vinter, varför vi försöker planera bebis till tidigast sommaren -23.

    Jag har längtat efter barn till och från under många år men särskilt intensivt de senaste 1,5 åren. Min sambo har bromsat då han vill bli klar med sina studier först, vilket jag förstår, men han är ni med på tåget.

    Hoppas det är ok att jag hänger med här? :D

  • Sipulili
    Ellie0411 skrev 2022-07-06 23:23:36 följande:

    Hej! 


    Jag hänger gärna på här i tråden om jag får trots att vi fortfarande befinner oss i lite mer av planeringsstadiumet?Jag och min sambo planerar nämligen att börja försöka få till en graviditet nu efter sommaren/hösten. Vi tänkte starta efter jag haft mens i mitten på september.

    Jag har kikat runt lite vad man ska tänka på inför sånt här och vet inte om jag egentligen gör rätt? Känns som det står så mycket olika på olika delar av internet :?) Jag har i alla fall börjat äta folsyra och rosenrot samt ska ta ÄL- test nu för att lära känna min cykel. Jag har aldrig råkat bli gravid eller så så är inte superfertil vad jag vet så räknar med att det kan ta ett tag. Förberedde du på något sätt inför att ni började? 


    Lite om mig är att jag är 26 år gammal. Bor med min sambo är några år äldre. Jag blev färdig med min universitetsutbildning förra året och har sedan dess jobbat. Min sambo blir klar med sina studier i vinter, varför vi försöker planera bebis till tidigast sommaren -23.

    Jag har längtat efter barn till och från under många år men särskilt intensivt de senaste 1,5 åren. Min sambo har bromsat då han vill bli klar med sina studier först, vilket jag förstår, men han är ni med på tåget.

    Hoppas det är ok att jag hänger med här? :D


    Oh va kul! Självklart får du hänga med här! Superkul bara! :) 

    Jag håller med om att det står lite olika överallt, men smart idé med att börja med folsyra redan nu! Det har inte jag gjort än, har köpt det för ett tag sen men har glömt och ta bara. Ska omedelbart börja med det trots att det står det inte hjälper till med att bli gravid men bra att ta innan så man blir van! 

    Vad gör rosenrot för nåt? Har inte läst nåt om det än. 

    Det jag gjort hittills är att dra ner på alkoholen, hänt att det blivit nåt glas nån gång senaste månaderna men inget de två senaste månaderna. Jag har dragit ned på koffein, aldrig druckit särskilt mycket men tycker cappuccino är gott. I värsta fall blir det nån kopp nån vecka. Jag funderar på att börja med d-vitamin läst nånstans att det ska tydligen vara bra. 

    Jag skulle helst vilja föda nån gång våren 23 men helt okej om det blir på sommaren. Jag har ändrat mig lite så tänkte vänta in mensen som är beräknad 18e juli och se. Jag blir så stressad av att ta gravtest och haft så många drömmar om det senaste nätterna haha. 

  • Malsan

    Hej!

    Jag och min sambo är på första försöket för första barnet. Haft lite oregelbunden mens både när jag tog p-piller och när jag slutade för ett par månader sen. Testade med Äl-test och de visade på ÄL 26/6 och om jag utgår från förra månaden så bör BIM vara nån gång nästa vecka, typ 11/7.

    Har testat ett testa tidigt idag men det visade inget. Senaste dagarna har jag varit extremt trött, magen varit väldigt svullen och jag har mått illa på ett konstigt sätt. Vill tro att det är för att det är något därinne men vågar inte hoppas på för mycket. Blir tokig på att bara gå och vänta..

    Jag tar multivitamin (Apotekets Kvinna, med bl.a. folsyra) samt omega-3 då jag är dålig på att äta så mycket fisk som man bör.

  • Sipulili
    Malsan skrev 2022-07-07 17:48:54 följande:

    Hej!

    Jag och min sambo är på första försöket för första barnet. Haft lite oregelbunden mens både när jag tog p-piller och när jag slutade för ett par månader sen. Testade med Äl-test och de visade på ÄL 26/6 och om jag utgår från förra månaden så bör BIM vara nån gång nästa vecka, typ 11/7.

    Har testat ett testa tidigt idag men det visade inget. Senaste dagarna har jag varit extremt trött, magen varit väldigt svullen och jag har mått illa på ett konstigt sätt. Vill tro att det är för att det är något därinne men vågar inte hoppas på för mycket. Blir tokig på att bara gå och vänta..

    Jag tar multivitamin (Apotekets Kvinna, med bl.a. folsyra) samt omega-3 då jag är dålig på att äta så mycket fisk som man bör.


    Hej! :) 

    Spännande!! Vilka dagar hade ni sex då? Undrar mest för att jag kunde bara ha på ÄL pga han var bortrest. Man ska ju ha fler dagar men det är inte alltid det går :/

    Jag håller verkligen tummarna för dig, och uppdatera gärna här när du fått svar! :) 
  • Malsan
    Sipulili skrev 2022-07-07 18:24:30 följande:
    Hej! :) 

    Spännande!! Vilka dagar hade ni sex då? Undrar mest för att jag kunde bara ha på ÄL pga han var bortrest. Man ska ju ha fler dagar men det är inte alltid det går :/

    Jag håller verkligen tummarna för dig, och uppdatera gärna här när du fått svar! :) 
    Efter senaste mensen hade vi sex ca var 3:e dag, dan före ÄL visade något samt första dan det visade något. Andra dagen ÄL visade positivt var det för varmt så det blev inget, haha :)
  • Sipulili
    Malsan skrev 2022-07-07 20:09:15 följande:
    Efter senaste mensen hade vi sex ca var 3:e dag, dan före ÄL visade något samt första dan det visade något. Andra dagen ÄL visade positivt var det för varmt så det blev inget, haha :)
    Okej men det är superbra!
    Håller tummarna för er! :) 
  • Malsan

    Ingen bebis denna gång :/ 

    Den jobbigaste biten som jag aldrig reflekterat över innan är hur mycket väntan som är involverad när det kommer till att skaffa barn. Väntan på ÄL och sen väntan på BIM. Har man tur och blir gravid så är det väntan 9 månader till.. Skaffa barn är inget för den otålige!????

  • Malsan
    Malsan skrev 2022-07-12 14:12:21 följande:

    Ingen bebis denna gång :/ 

    Den jobbigaste biten som jag aldrig reflekterat över innan är hur mycket väntan som är involverad när det kommer till att skaffa barn. Väntan på ÄL och sen väntan på BIM. Har man tur och blir gravid så är det väntan 9 månader till.. Skaffa barn är inget för den otålige!????


    Det var tänkt att vara en smiley i slutet men det blev en massa ?? Får nöja mig med denna Tungan ute
  • Sipulili

    Vi får hoppas på ett positivt svar nästa gång då! :)

    Jag vet, har också tänkt på det. Det är så sjukt mycket väntande och jag är inte heller person som har mycket tålamod haha :)

Svar på tråden Vill bli gravid nu