• Bebis2021

    Tips på fina enkla svenska flicknamn

    Tipsa mig gärna om fina gamla svenska flicknamn, gillar tex alma, alba, Elsa, ebba, Othilia osv. Men behlver mer inspiration:) sen får ni gärna säga vad ni tycker om tex Othilia? Har alltid tyckt det är fint men vill samtidigt ha något lite enklare som man inte måste påtala bokstavering osv på, sonen heter Nils, vad passar med det? 

  • Svar på tråden Tips på fina enkla svenska flicknamn
  • EnAnonumius

    Liv
    Siv (eller en äldre stavning----> Sif)
    Eva
    Sigrid
    Signhild
    Elin

    Var några som poppade upp av enkla svenska (nordiska) flicknamn.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Loet

    Jag har alltid gillat namnet Daga som är en feminin form av Dag. Det är inte så många som heter det heller, det var väl populärt att döpa sina barn till Daga för en si så där 100 år sedan men jag gillar det. 

  • Maymom

    Fina namn som Du skrev.
    stava det Ottilia så är det inga problem, då fattar ju alla hur det ska stavas, och ser ju mycket bättre ut.
    Ottilia- Ofelia, Olivia, cecilia, amelia, Amelie,Cornelia. 
    alma-Alba, Alva, Emy, Edit, Ester, Henny, Hetty, Asta.
    Ebba, Elsa, Ella, Ellen, Hedda.

    för inspiration, kolla Astrid lindgren filmer, namn på karaktärer och skådisar.

  • Bebis2021

    Maymom tack för många fina förslag ???? jo jag har faktiskt haft det i tankarna när jag sett Astrid Lindgren filmer med barnen, var tex från madicken som jag blev sugen på alva

  • Bebis2021

    Tack allihopa för fina tips, vad säger ni om namnet alba? Jag tycker de är fint men något känns samtidigt inte helt hundra när jag uttalar det så har lite svårt att bestämma mig..

  • Embla twopointoh
    Bebis2021 skrev 2022-07-06 15:10:48 följande:

    Tack allihopa för fina tips, vad säger ni om namnet alba? Jag tycker de är fint men något känns samtidigt inte helt hundra när jag uttalar det så har lite svårt att bestämma mig..


    Alba är fint, men folk kommer garanterat att uppfatta namnet som Alva eller Alma eftersom Alba inte är lika vanligt som de två.

    Jag föredrar stavningen Ottilia, Othilia tycker jag bara ser konstigt ut. Och, jag tycker inte att det är ett "enkelt" namn heller, och du efterfrågade ju sådana. Ett enkelt namn är, tycker jag, både enkelt att uppfatta, uttala och stava, och ha max två stavelser. Exempel på enkla, svenska namn:

    Ingrid
    Edit
    Karin
    Kerstin
    Emma
    Anna
    Frida
    Lina
    Ylva
    Sara
    Lisbet

  • fluu

    Ottilia(stavat så, krångel annars) är både vackert och trevligt. Lite eget utan att vara konstigt. Alba gillar jag inte. Det är alldeles för likt de vanliga Alva och Alma, dvs bara krångel. Gillar inte namnet ljudmässigt heller. Fler förslag:

    Irma, Maj, Signe, Hilma, Hedda, Ada, Elvira, Disa, Vera.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Tips på fina enkla svenska flicknamn