• Anonym (förvirrad)

Kreditkort med VIP- lounge förmån- hur funkar det?

Jag sitter och läser på om en uppgradering av vårt vanliga bankkort till kreditkort som har förmåner som priority boarding och tillgång till många VIP-lounger på olika flygplatser.

Men räcker det att jag har ett sådant kort att visa upp för att få tillgång till VIP-lounge på resa eller måste resan vara köpt med just det kortet för att förmånen ska gälla?

Jag menar då när man har detta kort privat men tvingas boka turistbiljetter för resa med jobbet, t.ex.

Lägger man ihop mina resor med jobb och privat hade det nog varit värt det med ett sånt kort, men om jag ändå inte kan använda VIP när jobbet bokar så kan det kvitta.

• Svar på tråden Kreditkort med VIP- lounge förmån- hur funkar det?
  • Robert 558

Jag hade tidigare Handelsbankens Platinumkort och i det ingick ett Priority Pass. Kreditkortet hade en avgift på 2500 kr/år, men å andra sidan gav det kick-back på köpen, så det gick på ett ut. Med kortet följde också ett Priority Pass, som ett eget kort, som gav tillgång till en rad lounger på flygplatser runt om i världen. Man behövde inte ha köpt med Platinumkortet. Nyttjade aldrig priority boarding, men däremot concergiertjänsten som ingick. (med blandat resultat) Gick att ta med en gäst på kortet, men mot en avgift, vill minnas att den var runt 200. 

Trevligt att ha då när jag reste, helt klart värt. 

• Anonym (förvirrad)
    Robert 558 skrev 2022-07-06 19:12:40 följande:

Jag hade tidigare Handelsbankens Platinumkort och i det ingick ett Priority Pass. Kreditkortet hade en avgift på 2500 kr/år, men å andra sidan gav det kick-back på köpen, så det gick på ett ut. Med kortet följde också ett Priority Pass, som ett eget kort, som gav tillgång till en rad lounger på flygplatser runt om i världen. Man behövde inte ha köpt med Platinumkortet. Nyttjade aldrig priority boarding, men däremot concergiertjänsten som ingick. (med blandat resultat) Gick att ta med en gäst på kortet, men mot en avgift, vill minnas att den var runt 200. 

Trevligt att ha då när jag reste, helt klart värt. 

Tack, det var just det kortet det gällde. 

Men blandat resultat av conciergetjänsten säger du- nu blev jag nyfiken. Gjorde de bort sig? Förvånad
  • Robert 558
    Anonym (förvirrad) skrev 2022-07-06 19:16:20 följande:
    Tack, det var just det kortet det gällde. 

Men blandat resultat av conciergetjänsten säger du- nu blev jag nyfiken. Gjorde de bort sig? Förvånad
    Nja, de gjorde väl inte bort sig direkt, men de lyckades vid ett tillfälle inte ordna fram en hyrbil till mig, så fick lösa det själv, vilket var enkelt. Ingen stor grej. 
  • Anonym (förvirrad)
    Robert 558 skrev 2022-07-06 19:22:13 följande:
    Nja, de gjorde väl inte bort sig direkt, men de lyckades vid ett tillfälle inte ordna fram en hyrbil till mig, så fick lösa det själv, vilket var enkelt. Ingen stor grej. 
    Okej, ja det brukar väl gå att lösa. 

Hm...ska nog överväga detta kort, ser ut att bli mer resande framöver.
  • Robert 558
    Anonym (förvirrad) skrev 2022-07-06 19:23:26 följande:
    Okej, ja det brukar väl gå att lösa. 

Hm...ska nog överväga detta kort, ser ut att bli mer resande framöver.
    Jag var nöjd med det, betalade sig själv i slutändan genom kick-backen. Mysigt att kunna dra sig undan, inte minst vid byten eller förseningar. Tyckte att det som serverades i loungerna var helt ok och personalen var alltid trevlig, gott att slippa trängas med Berra och kompisgänget :) Kör säger jag, att behöva resa i jobbet ska vara så behagligt som möjligt, och här går det ju även att nyttja privat :) 
Svar på tråden Kreditkort med VIP- lounge förmån- hur funkar det?