• Mimilo

    Progestronbrist

    Måste bara dela med mig av min frustration, som också kanske kan hjälpa någon. Jag och min sambo har försökt få barn i 1.5 år nu. Vi gjorde en utredning i våras där allt såg bra ut för båda. Jag misstänkte redan då att jag hade progestronbrist då jag hade kort lutealfas (mens 1 vecka efter ägglossning) och spottings innan. Gynekologen sa att kort lutealfas inte ska påverka fertilitet och att progestron tar man bara om man plussar, samtidigt som man läser flera på Familjeliv som fått progestron FÖR att plussa. Naiv som jag var litade jag på henne, men redan 1 månad efter utredningen började jag nöja över att de inte kollat allt (vilket de inte gjort). De kollar inte alla hormoner och tog bara test i början på cykeln, ej i lutealfasen. 
    Mina cyklar är upp till 40 dagar och jag får som sagt ägglossning 1 vecka innan mens. 
    Senaste cykeln bestämde jag mig för att göra ett hormontest under lutealfasen för att se om jag verkligen hade progestronbrist. Finns att göra via gettested eller werlabs. Och ja självklart visade sig det att jag har progestronbrist (östrogendominas)..som jag anat hela tiden då mina cyklar inte varit "normala". Med låg progestron under lutealfasen kan inte ägget fästa och man börjar blöda för tidigt...inte konstigt att jag inte plussat.

    Så nu ska jag testa progrestronkräm.

    Stå på er hos gynekologen och kolla även hormonnivåer via salivprov!

Svar på tråden Progestronbrist