• brallison

    Mjölkallergi - återintroduktion

    Hej!
    Vår son som är 15 mån gammal har mjölkallergi sen han börjat med fastföda. Vi har varit hos barnläkare idag och hon tyckte att ska börja återintroducera mjölkprodukter till honom enl. schemat som vi fick av henne. Steg 1 är att börja med mjölkmargarin på mackan samt bröd eller bakverk bakat på mjölk. Och då för att göra det lättare rent praktiskt, gick jag igenom det som vi redan har hemma. Och då undrar jag - passar croissant till steg 1, eller är det för mycket mjölk/smör det den? Obestämd
    Vad tycker/vet ni om det? Jag vill helst inte köpa massor med produkter för att bara prova en gång (vi själva äter mjölkfritt smör och margarin i flera år nu), därför utforskar det som redan finns hemma

  • Svar på tråden Mjölkallergi - återintroduktion
  • brb92

    Hej
    Eftersom du ska introducera för att se hur han reagerar så spelar inte en tugga eller två någon roll av det du ville prova.
    Det är ju inte meningen att han ska äta hela eller hur?

    Dela upp den i några delar så kan han få samma sak flera dagar i rad på samma sätt som man ger smakisar i början. 
    Ge bara en sak i taget och vänta och se. Men det där har du väl redan fått förklarat för dig.
    Lycka till och hoppas det går bra.

  • Anonym (Mamma)

    Han ska ju ha bara lite litegrann varje dag så ni ser om det funkar. Köp tex ett paket smör och dela i 6 delar, lägg 5 i frysen om det bara är sonen som ska äta det. Köp bröd och frys in i styckvis skivor. Ge ett hörn av brödet med lite smör på varje dag (typ). Det är ju inte mycket som behöver handlas eftersom dom ska ha så lite initialt.  

Svar på tråden Mjölkallergi - återintroduktion