• Mickiiiz

    Sambon har valt att lämna, vad händer nu.

    Hej. 
    Som rubriken lyder så har min älskade sambo gjort slut. 


    Vi har varit tillsammans i snart två år och levt sambolivet i ett år. 


    För två månader sedan så valde hon att göra slut då jag hade börjat slarva med uppgifter i hemmet. Jag har även varit ganska inaktiv att hitta på saker med henne och blev en del framför datorn. 


     Men efter en vecka ifrån varandra valde vi att testa igen och då kändes allt bra. 


    Vi fortsatte kämpa på och jag gjorde mitt bästa så inget skulle rinna ut i sanden. 


    Sommaren kom och jag gick på tre veckors semester och det blev en del datorspel. I mitt huvud så tänkte jag inte på konsekvenserna men min sambo avskydde att jag spenderade så mycket tid på datorn och inte på henne under. Jag bara önska att jag tog mig i kragen och faktiskt gjorde saker med henne under semestern.
    Hon och några från hennes sida hade planerat att åka ner till Åhus i några dager och då frågade hon mig om jag ville hänga med. Eftersom jag bara hade 4 dagar kvar på min semester så sa jag nej, dum som jag är. 


    Nu för två dagar sedan så valde min sambo att göra slut igen. Hon tyckte att jag spenderade som sagt för mycket tid på datorn och inte henne. Jag förstår henne helt och hållet, jag har varit inaktiv och slarvig.


    Jag har tagit beslutet att packa ner datorn. Ett beslut jag skulle gjort för länge sedan men man är ju så förbannad dum och efterklok.. 

    Nu med facit i hand och en förkrossad 24 åring senare så vänder jag mig till er då jag söker stöd och tips om vad jag kanske kan göra ända in i det sista.

    Micki 

  • Svar på tråden Sambon har valt att lämna, vad händer nu.
  • 8airam8

    Du ska lära sig, är mitt förslag. Lär dig au prioritera. Tänk efter vad som är viktigt för dig och agera så att du uppnår det du vill. Vill du vara sambo? Ja, då måste DU vara en sambo och inget vrak som sitter och häckar vid en dator och låter hemmet och relationen förfalla. För att nå dit så är det bara du som vet vad du behöver göra, men det är inte så enkelt som att packa undan datorn. 


    The first glass of wine is all about the food, the second glass is about love and the third glass is about mayhem.
  • Tow2Mater

    Du ska inte ge upp dig själv och dina intressen (som datorn) för att behaga en flickvän som vill ha all din tid. Hitta ett mellanläge. Men kämpar ni så redan efter 2 år kanske ni kan hitta andra ni är mer kompatibla med. 

  • sacredheart
    Mickiiiz skrev 2022-07-07 16:22:39 följande:
    Sambon har valt att lämna, vad händer nu.

    Hej. 
    Som rubriken lyder så har min älskade sambo gjort slut. 


    Vi har varit tillsammans i snart två år och levt sambolivet i ett år. 


    För två månader sedan så valde hon att göra slut då jag hade börjat slarva med uppgifter i hemmet. Jag har även varit ganska inaktiv att hitta på saker med henne och blev en del framför datorn. 


     Men efter en vecka ifrån varandra valde vi att testa igen och då kändes allt bra. 


    Vi fortsatte kämpa på och jag gjorde mitt bästa så inget skulle rinna ut i sanden. 


    Sommaren kom och jag gick på tre veckors semester och det blev en del datorspel. I mitt huvud så tänkte jag inte på konsekvenserna men min sambo avskydde att jag spenderade så mycket tid på datorn och inte på henne under. Jag bara önska att jag tog mig i kragen och faktiskt gjorde saker med henne under semestern.
    Hon och några från hennes sida hade planerat att åka ner till Åhus i några dager och då frågade hon mig om jag ville hänga med. Eftersom jag bara hade 4 dagar kvar på min semester så sa jag nej, dum som jag är. 


    Nu för två dagar sedan så valde min sambo att göra slut igen. Hon tyckte att jag spenderade som sagt för mycket tid på datorn och inte henne. Jag förstår henne helt och hållet, jag har varit inaktiv och slarvig.


    Jag har tagit beslutet att packa ner datorn. Ett beslut jag skulle gjort för länge sedan men man är ju så förbannad dum och efterklok.. 

    Nu med facit i hand och en förkrossad 24 åring senare så vänder jag mig till er då jag söker stöd och tips om vad jag kanske kan göra ända in i det sista.

    Micki 


    Ja du...vad ska man säga...
    Du frågar vad du kan göra.
    Göra med vad? Få tillbaka exet eller så att du inte hamnar där igen?
    Vad vill du har råd kring?

    Du fick en chans och dribblade bort den.
    Bara ditt ex kan ju svara om hon kan tänka dig ge en ny chans.

    Du packar ner datorn skriver du. Gör du det för att du tänker att du faktiskt har ett problem eller gör du det för att du hoppas att du ska få tillbaka sambon?

    Är datorn ett problem eller var problemet att ni två faktiskt inte passade ihop på riktigt.
    Ni kanske inte ville samma saker med livet och förhållandet?
    Om så är fallet hade det ju aldrig hållt i längden ändå...
    Om datorn och din brist på motor är ett problem och hinder för dig att fungera kanske det är läge att ta hjälp att ta reda på varför du blir passiv (så att du till och med förlorar en viktig relation) så att du inte hamnar där igen.
  • Fjäril kär

    För mig låter det inte som att datorn är problemet utan att ni brister i kommunikation mellan er och istället för att ta tag i DET så väljer du/ni att skylla på datorn. 

    I ett samboförhållande måste man ständigt tänka på att man är två i relationen och att man måste ha en öppen dialog om hur man vill ha det oavsett om det gäller middagsmat, hobbys, städning eller semester. Man kna inte ensam ta beslut om olika saker utan att kolla med den andra.

    Pratar man inte med varandra blir det missförstånd, fel prioriteringar och man missar gemensamma beslut.

    Lärdomen i det här för din del är att datorn inte är felet utan ta ansvar för din del av förhållandet och se till att kommunicera med varandra. 

  • Mortiscia80

    Vad du kan göra? Fortsätta packa resten också. Hon är färdig med dig, om hon har någon självrespekt. Förhoppningsvis har du lärt dig något av detta.

  • Inteutanproblem

    Men hur mycket spelade/satt du vid datorn innan semestern då? Får lite känslan utifrån det du skrev, att även hon kan vara en del av problemet.


    Vissa människor har ett överdrivet behov, av att bli underhållen och fokuserad på av sin partner. Får dom inte 100%ig uppmärksamhet blir dom osäkra och kan få för sig allt möjligt konstigt. Ganska klassiskt beteende av den sortens person, att inte kunna kommunicera heller - utan dom släpper gärna bomber istället. Ifrån klar himmel. Efter att dom gått och övertygat sig själv om att han/hon älskar mig verkligen inte. Etc. Så skrider dom till handling, och partnern lämnas till att i princip ångra att hen inte var en tankeläsare. . . 

  • Mimosa86
    Tow2Mater skrev 2022-07-07 16:51:05 följande:

    Du ska inte ge upp dig själv och dina intressen (som datorn) för att behaga en flickvän som vill ha all din tid. Hitta ett mellanläge. Men kämpar ni så redan efter 2 år kanske ni kan hitta andra ni är mer kompatibla med. 


    Nej, men ska man leva med någon så innebär det alltid kompromisser.

    Om man inte klarar av att sköta sitt hem eller spendera  semester med sin livspartner- då tar datorn upp oproportionerligt tid av relationen. Då kanske man ska överväga att leva själv. Varför ha en tjej om man inte vill vara med henne? 
  • Ocdmänniska

    Nog bara att acceptera det helt enkelt, dock borde du inte packa ihop ditt intresse, intressen och hobbys är bra att ha men det låter som du får dra ner på hur mycket tid du spenderar med det. Sen är man i ett förhållande så får man tänka på den andra också 

  • Tow2Mater
    Mimosa86 skrev 2022-07-07 18:01:34 följande:
    Nej, men ska man leva med någon så innebär det alltid kompromisser.

    Om man inte klarar av att sköta sitt hem eller spendera  semester med sin livspartner- då tar datorn upp oproportionerligt tid av relationen. Då kanske man ska överväga att leva själv. Varför ha en tjej om man inte vill vara med henne? 
    Sa jag att man inte ska kompromissa?

    Tror de båda kanske varit lite dåliga på att hitta på saker på semestern, hon gnäller han inte spenderar tid med henne (istället for att komma med konkreta förslag) och han sittandes vid datorn. Att på nåder få hänga med hennes familj i fyra dagar är knappast ett attraktivt förslag om att spendera tid tillsammans?
  • Tow2Mater
    Kotten23 skrev 2022-07-07 17:35:15 följande:

    Du skaffar en tjej som gillar dataspel 


    Ja, att ha iallafall något intresse gemensamt underlättar. 
Svar på tråden Sambon har valt att lämna, vad händer nu.