• Fri 8 Jul 2022 00:02
    5876 visningar
    5 svar
    5
    5876

    Fostret mätte 6 mm i vecka 7+2... För långsam tillväxt?

    Hej! Jag var på ultraljud idag pga blödning och hugg I sidan.

    Läkaren sa att fostret mätte 6 mm och att jag var I v 6+0 men jag är säker på när jag hade ägglossning (förhöjd temperatur och ägglossningssekret) och jag har en regelbunden mens. Jag och min partner hade inte heller fler samlag efter ägglossningen. Jag ska enl beräkningarna vara i v 7+2. Jag gjorde även digitala clearbluetester som även visade 3+ för flera veckor sedan, alltså i v 5. 

    Min fråga är om det är vanligt att de mäter fel på några mm? 

    Ska jag annars vara orolig att fostret inte växer som det ska?

    Läkaren var märkbart stressad och hade inte tid att kontrollmäta fler gånger... Det är därför jag hoppas på att jon har mätt fel.

    Tacksam för svar. // orolig mamman 

  • Svar på tråden Fostret mätte 6 mm i vecka 7+2... För långsam tillväxt?
  • Majonn­äs
    Fri 8 Jul 2022 08:38
    #1

    Vad jag vet är det svårt att mäta exakt när de är så små och det händer många att man blir tillbakaflyttad trots man är rätt säker när ägglossningen skedde osv
    Förra gången va fostret lite mindre än det borde va enligt vul trots att vi gjort ivf , födde en dotter på 50cm på bf Glad
    Den här gången är det ingen ivf utan vanlig graviditet och blev tillbakaflyttad 4 dagar . Får se på kub om det fortfarande stämmer eller ?mina ? beräkningar stämmer .

    Fick för övrigt också en blödning när jag skulle fått mens i v 7-8 , färsk men blödde sen brunt i två veckor efter det, bebisen mådde bra så blödningen va ingen fara. Lycka till!

  • Fri 8 Jul 2022 08:52
    #2

    Med mitt första barn gjorde jag ett privat vul i vecka 9. Blev då tillbakaflyttad typ en vecka. På kub några veckor senare blev jag flyttade till det ursprungliga datumet igen. Tror också det är svårt att möta så tidigt 

  • Fri 8 Jul 2022 21:39
    #3

    Tack för svar <3

    Jag funderar på om gynläkaren kanske inte riktigt hade koll... Hon sa att ett foster på 6 mm (CRL)  betyder att jag är i v 6+0, men enligt tabellen jag tittat på så ser det ut som att jag snarare skulle vara närmare  v 7+ än så. Det hade ju iaf känts liite lugnande.

    Eller är jag ute och seglar? 

    Bifogar bild på CRL-tabell... 

  • Majonn­äs
    Fri 8 Jul 2022 21:43
    #4

    Går man efter den tabellen stod det fel på mitt vul med och antal veckor och dagar. Vet inte vilken man ska lita på men räknar isf veckor efter mina vul. Gjort två och då stämde fortfarande dagarna med det dom kommit fram till.

  • Fri 8 Jul 2022 21:53
    #5
    Majonnäs skrev 2022-07-08 21:43:35 följande:

    Går man efter den tabellen stod det fel på mitt vul med och antal veckor och dagar. Vet inte vilken man ska lita på men räknar isf veckor efter mina vul. Gjort två och då stämde fortfarande dagarna med det dom kommit fram till.


    Ok... Jag vet inte heller vad jag ska tro. Men om man säger att man är I V 8 så är det ju egentligen v 7+ man är I och det är det måttet jag tror att de räknar på. 



    Vilka mått hade du på ditt ultraljud om man får fråga och vilken vecka var du i? 
Svar på tråden Fostret mätte 6 mm i vecka 7+2... För långsam tillväxt?