• Anonym (Defekt som naturen)

Nutidens kroppsideal och dess påverkan?

Har kroppshetsen och nutidens kroppsideal fått dig att se på din egen kropp annorlunda eller vilja förändra den mer åt det nutida idealen?

På senaste tiden har jag märkt att jag börjat bli väldigt missnöjd och kritisk till min egen kropp vilket så klart påverkar allt från sex till självkänsla. När allt plötsligt kan skäras bort och korrigeras blir det liksom svårt att hävda varför man hellre väjer att se defekt ut och osmaklig ut och acceptera tidens och förloppens gång.

Jag är inte någon som varit särskilt nöjd med mitt utseende men jag har heller aldrig tänkt på att det skulle sticka ut som exceptionellt. Mitt kön exempelvis. Det har fyllt sin funktion men killar idag om jag började dejta, skulle nog tänka " dallrig rostbiff", varför opererar hon inte den fula fittan, lägger in lite silikon i de trissta påsarna eller klipper bort överflödet på magen osv? Om de dessutom haft flera tjejer på raken med redigerade kroppar blir det nog svårare att acceptera en partner med helt naturlig kropp.

Det har gått så fort med denna nya utveckling och ser överallt unga kvinnor falla offer för dessa ideal. Verkar inte finnas många kvar som vågar behålla sina naturliga kroppar.

• Svar på tråden Nutidens kroppsideal och dess påverkan?
  • Anonym (T)

Opererar alla yngre sina underliv ex tänker du ? Folk har väl fortfarande olika utseende på snippan som förr tänker jag däremot är det så himla trist när ex program som naked attraction i princip bara har med streckfittor ist för varierat som om streck är finare .Lite mer varierat vore trevligt 

• Anonym (Felicia)

Jag är bara frustrerad över orättvisan kring bristningar på magen. Jag är vältränad i övrigt men skäms något otroligt över min mage. Det är inte "den sortens mage" som visas i reklam för sportartiklar, kläder osv. 
    Presenteras en mage med bristningar eller extra hull så är det nästan uteslutande i specifikt kroppspositiva forum. Jag är inte överviktig och vill inte skylta med min mage på det sättet, jag önskar bara att den såg ut som vanligt. OBS! Inte att förväxla med att jag inte förstår att kroppen ändras när man får barn. Jag har inte några såna förhoppningar. Men alla får inte bristningar. Det upplever jag som jobbigt. Och jag skulle inte vilja bada i baddräkt. Blir ledsen när jag ser andra småbarnsmammor som haft genetiken på sin sida.

• Anonym (Defekt som naturen)
    Anonym (T) skrev 2022-07-08 15:10:06 följande:

Opererar alla yngre sina underliv ex tänker du ? Folk har väl fortfarande olika utseende på snippan som förr tänker jag däremot är det så himla trist när ex program som naked attraction i princip bara har med streckfittor ist för varierat som om streck är finare .Lite mer varierat vore trevligt 

Jag tror det börjar bli väldigt vanligt att unga kvinnor opererat både bröst och underliv, gjort läppar och fillers lite överallt. Reagerade faktiskt ännu mer på detta efter att någon tipsade mig om det programmet. Majoriteten av alla där verkar ha mindre blygdläppar som du säger. Vissa som inte haft det har ju fått kommentarer kring det. Sorglig utveckling. Tror att kroppskomplex kommer att bli än mer vanligt.
  • Anonym (tvärt om just nu)

Det verkar mest vara 30+are som går på det där. Eller ännu äldre. Vi satt faktiskt ett tjejgäng, vi är runt 20, och snackade kroppsideal bara härom dagen och vi var ala överens om att det är så trist att äldre kvinnor inte kan åldras naturligt med värdighet utan tror att de måste göra diverse ingrepp. Och så krattade vi gott om JP som inte kan ta att en kurvig kvinna är på omslaget av Sports Illustrated utan att gråta ut i Daily Wire. Patetisk gubbe, saknades det runkmaterial eller?

Jag upplever rent allmänt att vår generation är mer kroppspositiva över lag. Det märks även på internet. 

• sextiotalist
    Anonym (tvärt om just nu) skrev 2022-07-08 15:33:04 följande:

Det verkar mest vara 30+are som går på det där. Eller ännu äldre. Vi satt faktiskt ett tjejgäng, vi är runt 20, och snackade kroppsideal bara härom dagen och vi var ala överens om att det är så trist att äldre kvinnor inte kan åldras naturligt med värdighet utan tror att de måste göra diverse ingrepp. Och så krattade vi gott om JP som inte kan ta att en kurvig kvinna är på omslaget av Sports Illustrated utan att gråta ut i Daily Wire. Patetisk gubbe, saknades det runkmaterial eller?

Jag upplever rent allmänt att vår generation är mer kroppspositiva över lag. Det märks även på internet. 

Åh, vad glad när jag läste detta. Nu har jag son som är 25, träffat en del av hans vänner (både killar och tjejer) och de verkar inte alls så fixerade vid den perfekta kroppen.
  • Anonym (Stina)
    Anonym (tvärt om just nu) skrev 2022-07-08 15:33:04 följande:

Fast så har det nog alltid varit. När det började bli vanligt att operera brösten var det 30 + och uppåt som gjorde operationerna. Sen kom botox och fillers. Operationer efter graviditet för att ta bort magen. 

Det har alltid varit kvinnor från ung medelålder och uppåt som skönhetsindustrin har storsatsat på. av naturliga skäl: 

Ålderstecken börjar dyka upp vid 30-35. Ingen mening att rikta reklam mot unga tjejer som inte har en enda rynka. 

Graviditet, förlossning och amning påverkar våra kroppar. folk är oftast över 30 (minst) när de är klara med den perioden av sina liv. 

Äldre kvinnor har mer pengar än yngre kvinnor. Ingen mening att fånga in en kundgrupp utan pengar. 

Med det sagt så HOPPAS jag ju såklart att kroppshetsen försvinner med din generation. Men se upp för varningstecknen; när folk i din omgivning börjar säga lite helt apropå att de måste få bort bekymmersrynkan, eller att överflödig hud på magen  inte försvinner med träning, eller att de vill känna sig citat: mer bekväma i sina kroppar. Då vet du. Då har det börjat. 

Jag hade väl inte heller massa komplex när jag var 23 och hade skinkor som två tennisbollar (ja det skulle vara små rumpor på den tiden). Och varför skulle jag haft det - ungdomen är oftast vacker! Men när de första kompisarna började göra botox för några år sedan, då plötsligt såg jag mina egna rynkor. DÅ är det svårt att inte påverkas. Men jag står emot! :D

• Anonym (Gillar läget)

Jag tycker det verkar finnas starka motkrafter också bland unga när det gäller ideal-kroppar. Som man läser i denna tråden  
    Jag är själv 38 och känner mer och mer att jag faktiskt skiter fullständigt i vad män tycker om min kropp. Min partner älskar den men om han skulle sluta göra det, so what? Livet är så mycket annat än yta. Det som kan göra mig sorgsen är när folk fastnar i att ytan är så otroligt viktig för dem att de prioriterar ner personlig utveckling och kärlek till sig själv och andra. 
    Min kropp är ärrad av endometrios och jobbar mot mig ofta, det är tufft. Men det är också en stark tränad kropp som kämpar mot alla odds. Om magen är svullen eller tuttarna hänger lite spelar ingen roll. Jag lever. 
    När jag håller på att falla ner i gropen och inte tycker om min kropp så kollar jag på inspirerande tedx-talks med människor som överkommit svårigheter jag inte ens kan föreställa mig och då inser jag hur tacksam jag är för den kropp jag har. 

• Anonym (olika)

Kroppsidealen har ju växlat över tid. Jag som är 50 nu kommer ihåg 80-och 90-talen när kvinnor skulle vara jättesmala. Det är ju helt borta nu när det är ok att vara överviktig och modeller i klädreklam kan vara kraftiga till och med. Jag var tjock då tyckte jag, men i verkligheten var jag riktigt smal. 

Istället för det smala idealet har det kommit ideal som man måste betala pengar för att uppnå med alla dessa fillers och operationer - olika kroppsdelar ska nu vara onaturligt stora istället för så smala som möjligt. 

Det är rätt lätt att inse att det är pengar som ligger bakom - företag som lyckats marknadsföra och påverka opinionen så att det totalt onaturliga ses som vackert i vissa kretsar enbart för att tjäna pengar. 

Jag tycker det är sjukt jobbigt att kroppen börjar förfalla, men jag kommer inte börja operera mig. Får dölja det som går istället. Och ansiktet, ja tyvärr så är det som det är. Man får vara glad över att vara frisk och att kroppen fungerar helt enkelt. Men jobbigt att inte längre få lika mycket positiv uppmärksamhet från män, ja det är det faktiskt. För min del har det hänt nu det senaste året - enorm skillnad. Från leenden och annan trevlig uppmärksamhet till att vara nästan osynlig...

• Anonym (Man)

Visst blir vi äldre, och då får man acceptera att man inte ser ut som 20 längre.

Min spaning är dock att många 20-åringar idag är rejält fixade med smink, ögonfransar, hårförlängningar, naglar och kläder mm men man skiter i det enda som faktiskt egentligen spelar roll och som dessutom gynnar hälsan, man struntar i sin övervikt. Verkar vara en generation som i princip unnar sig det mesta och har rejäla sockerberoenden.

Är en tjock kropp en naturlig kropp? När man pratar om naturliga kroppar idag känns det som att det är synonymt med att vara överviktig.

Att operera kön etc känns inte heller rimligt, det är så privat och gillar man någon så lär knappast ett par blygdläppar sätta käppar i hjulet.

• Anonym (Glio)
    Anonym (Defekt som naturen) skrev 2022-07-08 14:52:39 följande:
    Nutidens kroppsideal och dess påverkan?

Har kroppshetsen och nutidens kroppsideal fått dig att se på din egen kropp annorlunda eller vilja förändra den mer åt det nutida idealen?

På senaste tiden har jag märkt att jag börjat bli väldigt missnöjd och kritisk till min egen kropp vilket så klart påverkar allt från sex till självkänsla. När allt plötsligt kan skäras bort och korrigeras blir det liksom svårt att hävda varför man hellre väjer att se defekt ut och osmaklig ut och acceptera tidens och förloppens gång.

Jag är inte någon som varit särskilt nöjd med mitt utseende men jag har heller aldrig tänkt på att det skulle sticka ut som exceptionellt. Mitt kön exempelvis. Det har fyllt sin funktion men killar idag om jag började dejta, skulle nog tänka " dallrig rostbiff", varför opererar hon inte den fula fittan, lägger in lite silikon i de trissta påsarna eller klipper bort överflödet på magen osv? Om de dessutom haft flera tjejer på raken med redigerade kroppar blir det nog svårare att acceptera en partner med helt naturlig kropp.

Det har gått så fort med denna nya utveckling och ser överallt unga kvinnor falla offer för dessa ideal. Verkar inte finnas många kvar som vågar behålla sina naturliga kroppar.

Detta ör ett ickeproblem i jämförelse med normaliseringen av fetma. Utseendefokus är i grunden sunt.
Svar på tråden Nutidens kroppsideal och dess påverkan?