• Aniiee

    Portionspris, vardagsmiddag med kött/fisk/fågel/korv?

    Hur mycket känns ok som portionspris för hemlagad vardagsmiddag, i snitt? Enstaka rätter skulle alltså kosta mer eller mindre men snittet?

    Exklusive sallader, dryck mm.


    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-07-10 15:19
    När ni själva lagar mat hemma till er själva/familjen, alltså.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Portionspris, vardagsmiddag med kött/fisk/fågel/korv?
  • Aniiee

    Pokey pokey


    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Tom Araya
    Aniiee skrev 2022-07-08 18:09:58 följande:
    Portionspris, vardagsmiddag med kött/fisk/fågel/korv?

    Hur mycket känns ok som portionspris för hemlagad vardagsmiddag, i snitt? Enstaka rätter skulle alltså kosta mer eller mindre men snittet?

    Exklusive sallader, dryck mm.


    Det är jättesvårt att räkna på. Om du lagar mat till få (bara en eller ett fåtal kunder, dig + en till eller till familjen + en), så skulle priset till kund bli oerhört högt om du ska få något för din arbetstid.

    Kostnaden för enbart livsmedlen borde ligga på 15-25 kronor som oftast, om man lagar en relativt liten mängd och inte har grossistpriser eller branschrabatter.
    Då är inte energin (el/gas) eller arbetstiden inräknad, däremot räknar jag in vatten, fett för stekning samt kryddor.

    Men om du helt räknar bort arbetstid, så skulle jag säga runt 40 kr. I det är inte skatt eller energikostnaden inräknad. Så låt oss säga 40-50 kr + ev skatt.
  • Aniiee
    Tom Araya skrev 2022-07-09 22:51:15 följande:
    Det är jättesvårt att räkna på. Om du lagar mat till få (bara en eller ett fåtal kunder, dig + en till eller till familjen + en), så skulle priset till kund bli oerhört högt om du ska få något för din arbetstid.

    Kostnaden för enbart livsmedlen borde ligga på 15-25 kronor som oftast, om man lagar en relativt liten mängd och inte har grossistpriser eller branschrabatter.
    Då är inte energin (el/gas) eller arbetstiden inräknad, däremot räknar jag in vatten, fett för stekning samt kryddor.

    Men om du helt räknar bort arbetstid, så skulle jag säga runt 40 kr. I det är inte skatt eller energikostnaden inräknad. Så låt oss säga 40-50 kr + ev skatt.
    Not the point. 
    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Anonvm
    Aniiee skrev 2022-07-10 00:19:00 följande:
    Not the point. 
    Men du måste ju svara på vad som skall räknas in i portionspriset?

    Menar du enbart kostnaden för råvarorna så är det nog som tidigare inlägg skrev runt 15-20kr/portion.
    Men det är ju långt ifrån hela kostnaden, råvarorna planerar, inhandlar och tar sig ju inte hem själva, inte heller tillagar de sig själva...
  • Ddny

    Oftast mellan 10-20/port landar det på här när vi räknat, oavsett om jag planerat, handlat och stått i köket 10min eller 2h så är lönen/kostnaden densamma: tack för maten.

  • Aniiee
    Anonvm skrev 2022-07-10 10:54:20 följande:
    Men du måste ju svara på vad som skall räknas in i portionspriset?

    Menar du enbart kostnaden för råvarorna så är det nog som tidigare inlägg skrev runt 15-20kr/portion.
    Men det är ju långt ifrån hela kostnaden, råvarorna planerar, inhandlar och tar sig ju inte hem själva, inte heller tillagar de sig själva...
    När jag skrev hemlagat trodde jag att folk fattade att jag menar när de själva lagar mat hemma hos sig.
    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Aniiee
    Ddny skrev 2022-07-10 11:17:11 följande:

    Oftast mellan 10-20/port landar det på här när vi räknat, oavsett om jag planerat, handlat och stått i köket 10min eller 2h så är lönen/kostnaden densamma: tack för maten.


    Intressant. Du verkar laga rätt billig mat. 
    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Anonvm
    Aniiee skrev 2022-07-10 15:15:45 följande:
    När jag skrev hemlagat trodde jag att folk fattade att jag menar när de själva lagar mat hemma hos sig.
    Såklart alla, även jag, förstod det.

    Men du behöver ju i alla fall specificera dig om du menar att man enbart skall räkna med kostnaden för råvarorna, eller om man skall ta hänsyn till den totala kostnaden.

    Sin egen tid är för många svårt att värdera, för enkelhetens skull kan man använda sig av sin timlön för sitt förvärvsarbete.
  • callmepreggoornot
    Aniiee skrev 2022-07-10 15:15:45 följande:
    När jag skrev hemlagat trodde jag att folk fattade att jag menar när de själva lagar mat hemma hos sig.
    Kan säga att jag missade den poängen. Så "flytta ner" min röst ett snäpp till lägsta nivånSkrattande
  • Litorina

    Nu fuskar jag lite iofs eftersom vi äter vegetariskt. Jag uppskattar portionspriset 5-20 kr. Men vi har lite färdiga vegobollar, pizzakit eller färdig tortellini och sådär ibland, så de gångerna blir det ju dyrare (Särskilt tortellinin!). Idag åt vi spagetti, ägg, morot och grönkål till snabblunch. Det borde blivit under tian/portion. 

  • Ddny

    Aniiee inlägg #7
    Nja, frun lagar billigare ;)
    Men vi köper mkt när det är bra pris, samt försöker spä ut det dyra, idag blev det 4port av ett kycklingbröst(25kr) och ett pkt bacon(25kr), pasta, gräddskvätt, kryddor, vitlök.. ca 80kr, svårt att räkna exakt med slattar och delar av. 
    Och det var inga viktväktarportioner utan rejäla

Svar på tråden Portionspris, vardagsmiddag med kött/fisk/fågel/korv?