• Sat 9 Jul 2022 10:54
    3943 visningar
    5 svar
    5
    3943

    Äter min nyfödda för mycket?

    Jag har en nyfödd flicka på ca 1,5 vecka. Från början har vi haft problem med amningen så det har resulterat i att hon flaskmatas. Jag pumpar och hon äter till 90% bröstmjölk med undantag för en flaska BabySemp då och då när jag inte kunnat pumpa tillräckligt eller helt enkelt inte orkat eller hunnit.


     


    Det jag är orolig för nu är att hon äter för mycket. Jag har läst mig till att en bebis i hennes ålder bör få i sig ca 60-70ml per matningstillfälle varje 2-3 timmar ungefär. Min tjej nöjer sig dock inte alls med den mängden och vägrar sova om hon inte får betydligt mer. Vi har matat henne med 100ml bröstmjölk varje 2-3 timmar och det fungerade till en början bra, men nu räcker inte det heller. Jag har försökt trösta henne på alla möjliga olika sätt, burit henne med mig, gett henne napp, gått på promenader i vagn, men det är uppenbart att det är mat hon vill ha. Idag fick hon 100ml vid 9 och hon blev inte nöjd utan sparkade konstant, gnällde, stoppade händerna i munnen och smackade med munnen. En timme senare vid 10 gav jag henne 60ml mer och då verkade hon äntligen nöjd och somnade.


     


    Vad har ni för erfarenhet av så små bebisar som äter så mycket? Jag är så rädd att hon ska äta för mycket och få ont i magen, men samtidigt så dricker hon och somnar så nöjt när hon får en större mängd.

  • Svar på tråden Äter min nyfödda för mycket?
  • Sat 9 Jul 2022 15:06
    #1

    Men ge dig! Ett spädbarn äter det dom behöver, låt hon äta.

  • Sat 9 Jul 2022 15:13
    #2
    Långbenopluto skrev 2022-07-09 15:06:53 följande:

    Men ge dig! Ett spädbarn äter det dom behöver, låt hon äta.


     


    Ja jag får göra det helt enkelt. Men blir lite tveksam när barnmorskan sa att 100ml redan är lite högt och att vi skulle försöka hålla oss till det och inte mer. man tycker ju att någon som jobbar med det borde säga ?låt henne äta hur mycket hon vill? om det var så enkelt. 

  • Sat 9 Jul 2022 15:28
    #3

    Ett spädbarn ska få äta det den vill 

  • Sat 9 Jul 2022 15:30
    #4

    Men du, om du hade ammat så hade du inte märkt hur mycket hon får, eller hur? Då hade du inte kunnat mäta mängden.

    Och det är fri amning på alla spädbarn. 

  • Sat 9 Jul 2022 15:36
    #5

    Barn äter det de vill äta. Man begränsar inte till en baby.

Svar på tråden Äter min nyfödda för mycket?