• Sat 9 Jul 2022 11:28
    2544 visningar
    9 svar
    9
    2544

    Bakslag av ångest och depression

    Hej,

    Jag gick in i en medelsvår depression sommaren 2018 och tog ca 1 år innan jag var helt frisk. Nu i mars 2022 så slutade jag med mina antidepressiva sakta och fick efter 3 veckor ett bakslag i depressionen. Jag fick börja med sertralin igen och startade på 25 mg och ökade till 100 mg. Jag mådde svin bra i 6 veckor och allt blev som bortblåst till vi reste till Grekland. Dag 5 i Grekland så fick jag jätte ångest och har haft det sedan dess i 6 dagar nu. Tappar aptit och känner mig bara låg. Träffade läkare och ökade dosen till 125 mg igår. Ska öka till 150 mg. 



    Min läkare sa att om jag har rätt dos så kan de ta bort depression och ångesten helt eller iaf så att det går att leva med. Tycker det är konstigt att jag mådde bra på 75 mg och 100 mg men efter 6 veckor så trilla jag tillbaka igen. Någon som känner igen detta och hur länge kan en svacka hålla i sig? känns som jag har konstant ångest och känner mig låg. 

  • Svar på tråden Bakslag av ångest och depression
  • Anonym (q)
    Sat 9 Jul 2022 11:32
    #1

    Din andra tråd?


     


    Det finns ingen mirakelmedicin och behöver du en höjning eller testa andra mediciner så är det ok. Resan var påfrestande för psyket.

  • Sat 9 Jul 2022 11:32
    #2

    Det är svårt ibland att få till det med medicinen, och ibland hjälper inte bara medicin. Du har inte gått och pratat med någon så du får lära dig att hantera ångesten?.  

  • Sat 9 Jul 2022 13:00
    #3
    Anonym (q) skrev 2022-07-09 11:32:12 följande:

    Din andra tråd?


     


    Det finns ingen mirakelmedicin och behöver du en höjning eller testa andra mediciner så är det ok. Resan var påfrestande för psyket.


    Ja, blev lite stressad när jag inte fick så mycket svar. Att härda och vänta är oerhört tufft. Speciellt när man har ansvar över ett barn. 
  • Sat 9 Jul 2022 13:02
    #4
    Ocdmänniska skrev 2022-07-09 11:32:21 följande:

    Det är svårt ibland att få till det med medicinen, och ibland hjälper inte bara medicin. Du har inte gått och pratat med någon så du får lära dig att hantera ångesten?.  


    Ja, dock så har jag ätit sertralin sedan 2018 och valde att sluta vilket ledde till ett bakslag. Då borde väl samma medicin fungera igen? Dessutom så mådde jag ju kanon när jag kom upp till 100 mg i ca 6 veckor så tänkte att jag måste fått rätt dos nu men dippade igen. 
  • Anonym (Erfar­en depres­sionat­)
    Sat 9 Jul 2022 13:08
    #5

    Jag har varit depremerad regelbundet sedan 15 års ålder.

    Depressioner är självläkande, de är som en förkylning.
    Undvik stress och ångest eftersom kroppen årkar inte vara uppe i stress och ångest flera månader utan försätter sig själv i depression då som resultat av en period med för svår ångest/stress. Ta det lugnare helt enkelt när du inte är deprimerad. Resan till Grekland t ex var i ditt fall stress och du fick ångest, därefter depression igen. Sov och vila ordentligt när du inte är deprimerad.

    Själv har jag, när jag följt de här rpden lyckats hålla mig fri från depression, för att jag inte stressar längre och prioriterar och planerar in återhämtning varje dag nu. Aktiverar trygghetskänslor i kroppen.

  • Sat 9 Jul 2022 13:08
    #6
    sofpet skrev 2022-07-09 13:02:16 följande:
    Ja, dock så har jag ätit sertralin sedan 2018 och valde att sluta vilket ledde till ett bakslag. Då borde väl samma medicin fungera igen? Dessutom så mådde jag ju kanon när jag kom upp till 100 mg i ca 6 veckor så tänkte att jag måste fått rätt dos nu men dippade igen. 
    Jag har tidigare haft psykolog kontakt flera gånger och fått de flesta tekniker. Dock så hjälper de inte alltid och när jag väl går runt och mår dåligt då känns det som jag försöker bestiga berg när jag ska ta tag i något.
  • Anonym (q)
    Sat 9 Jul 2022 13:10
    #7
    sofpet skrev 2022-07-09 13:00:40 följande:
    Ja, blev lite stressad när jag inte fick så mycket svar. Att härda och vänta är oerhört tufft. Speciellt när man har ansvar över ett barn. 

    Bättre att fortsätta i samma tråd.


     


    Ja, men det finns inte så mycket mer att göra än egenvård och se om medicinerna gör något bättre.


     

  • Sat 9 Jul 2022 13:11
    #8
    Anonym (Erfaren depressionat) skrev 2022-07-09 13:08:36 följande:

    Jag har varit depremerad regelbundet sedan 15 års ålder.

    Depressioner är självläkande, de är som en förkylning.
    Undvik stress och ångest eftersom kroppen årkar inte vara uppe i stress och ångest flera månader utan försätter sig själv i depression då som resultat av en period med för svår ångest/stress. Ta det lugnare helt enkelt när du inte är deprimerad. Resan till Grekland t ex var i ditt fall stress och du fick ångest, därefter depression igen. Sov och vila ordentligt när du inte är deprimerad.

    Själv har jag, när jag följt de här rpden lyckats hålla mig fri från depression, för att jag inte stressar längre och prioriterar och planerar in återhämtning varje dag nu. Aktiverar trygghetskänslor i kroppen.


    Jag har märkt att jag stressar med massa projekt så fort jag mår bättre. Hur återhämtar du dig?
  • Sat 9 Jul 2022 13:12
    #9
    Anonym (q) skrev 2022-07-09 13:10:16 följande:

    Bättre att fortsätta i samma tråd.


     


    Ja, men det finns inte så mycket mer att göra än egenvård och se om medicinerna gör något bättre.


     


    Jag va osäker på om folk skulle kunna se tråden då. Men tack. Jag försöker verkligen kämpa.
Svar på tråden Bakslag av ångest och depression