• Majonnäs

    Finns det statistik hur vanligt det är med MA?

    Missfall vet jag men just MA ? Är i v 12 och nojjar massor över att bebisen har dött sen vi såg den senast i v 8. Ska göra kub om 1,5 vecka men känns som en evighet dit och är så skraj den ska ligga död där inne. Dum som jag var försökte jag lyssna med en doppler igår och hittade såklart bara mina egna . Kan inte glädjas över graviditeten för tror allt ska hända hela tiden.

  • Svar på tråden Finns det statistik hur vanligt det är med MA?
  • Anonym4848
    Majonnäs skrev 2022-07-09 19:34:16 följande:
    Finns det statistik hur vanligt det är med MA?

    Missfall vet jag men just MA ? Är i v 12 och nojjar massor över att bebisen har dött sen vi såg den senast i v 8. Ska göra kub om 1,5 vecka men känns som en evighet dit och är så skraj den ska ligga död där inne. Dum som jag var försökte jag lyssna med en doppler igår och hittade såklart bara mina egna . Kan inte glädjas över graviditeten för tror allt ska hända hela tiden.


    MA räknas ju också som ett missfall så ingår i samma statistik. Att det blir just ett MA beror ju endast på att man upptäcker med ultraljud att graviditeten avstannat. Det som vi kallar missfall, alltså att det blöder ut har ju troligtvis inte dött typ sekunden innan det börjar blöda utan mer eller mindre lång tid innan. Så MA blir ju mer och mer vanligt iom att fler och fler gör tidiga ultraljud. Så statistik är svårt.

    Men har ni sett hjärtslag i v. 8 är risken väldigt liten, håller alla tummar!
  • Jag är bara jag

    Jag har läst att nästan alla m.f efter v.10 egentligen är MA. Det är nämligen ovanligt att foster dör efter v.10 och väldigt ovanligt om man sett hjärtat slå. 

  • Majonnäs

    Tack snälla för era svar. Jämför med hur det var i andra graviditeten och där tycker jag att jag fick mage tidigare . Känns helt omöjligt att min mage skulle växa nu, tycker den ser ut precis som innan,!plattare till och med då svullnaden gått ner. 


    Trodde man skulle få mage tidigt med andra barnet. 

  • Anonym (Hej)

    Håller alla tummarna för att det ska vara ett MA. Fick själv det i vecka 11 fast då hade jag inte gjort ett tidigare ultraljud så bebis var redan död vecka 6 :(. Känns som man kommer vara jätterädd nästa gång. Men som alla säger så är det ju mindre risk när man sett ett hjärta slå, håller tummarna för dig <3

  • Anonym (Hej)
    Anonym (Hej) skrev 2022-07-10 09:16:46 följande:

    Håller alla tummarna för att det ska vara ett MA. Fick själv det i vecka 11 fast då hade jag inte gjort ett tidigare ultraljud så bebis var redan död vecka 6 :(. Känns som man kommer vara jätterädd nästa gång. Men som alla säger så är det ju mindre risk när man sett ett hjärta slå, håller tummarna för dig <3


    Menar såklart att jag håller tummarna att det INTE ska vara ett MA <3
  • Anonym (I)

    Som tidigare nämnts ingår det i missfallsstatistiken, och man har märkt att en större del än man tidigare trott är ma/försenade missfall.
    själv har jag fått två försenade missfall, inga ?vanliga? missfall. Ett i v.11(stannade av i v7) och ett i v13 (stannade i v.10)
    eftersom du sett hjärta så är det ju väldigt liten risk nu, men förstår din oro.
    lycka till!{#emotions_dlg.flower}

  • Majonnäs

    Min magkänsla hade rätt , va ett ma. Fick daterat till 9+2, trodde jag va i v 14. Såg hjärtat slå i v 8 så det är verkligen ingen garanti, hade bruna flytningar i två veckor runt den tiden. Så jag tror det hade med det att göra tyvärr. 

  • Anonym (Hej)
    Majonnäs skrev 2022-07-22 09:28:58 följande:

    Min magkänsla hade rätt , va ett ma. Fick daterat till 9+2, trodde jag va i v 14. Såg hjärtat slå i v 8 så det är verkligen ingen garanti, hade bruna flytningar i två veckor runt den tiden. Så jag tror det hade med det att göra tyvärr. 


    Åh beklagar verkligen, styrkekramar till dig! Vet hur jobbigt det är och allt känns så orättvist. Att man aldrig kan ha en graviditet som känns bra och säker. Känns som orättvist när det går bra för alla andra tycker jag. Nu kan man ju inte göra något åt det men. Skickar i alla fall mina tankar och kramar till dig <3
Svar på tråden Finns det statistik hur vanligt det är med MA?