• Anonym (Alice)

När ska man ha sex för att ha störst chans att bli gravid?

Hej! 

Jag och min sambo försöker bli gravida och funderar om det är bäst att ha sex dagen innan själva ägglossningen eller på ägglossningsdagen? jag fick positivt ägglossningstest idag så beräknad ägglossning enligt natural cycles är på tisdag. Vi har haft sex idag men funderar på om vi bör ha sex imorgon eller avvakta till tisdag som är dagen för beräknad äl? Min sambo orkar inte hur många dagar som helst varpå det känns lite viktigt att planera.. 

• Svar på tråden När ska man ha sex för att ha störst chans att bli gravid?
  • Anonym (M)

När det är bäst enligt statistik vet jag inte men jag antar att det är på ägglossningsdagen. Dock så kan du ju inte veta exakt vilken dag du kommer ha ägglossning baserat på en app. Det normala är att man har ägglossning 24-36 timmar efter positivt test. Så med andra ord så kan det ju vara så att du har ägglossning idag och då skulle det kunna vara försent om ni har sex imorgon även fast ägget är befruktningsbart i ett antal timmar efter att det släppt. 

• Anonym (...)

Störst chans är om ni har regelbundet sex veckan före ägglossning samt pa ägglossningsdagen eftersom spermier kan överleva flera dygn. T.ex ÄL-5, -3,-1 och pa ÄL.

• Anonym (Ägget)

De två senaste gångerna jag blev gravid och har jag haft koll på cykeln. Blev då gravid dagen efter positivt ältest samt när vi hade sex på dagen för positivt ältest plus dagen efter.

Svar på tråden När ska man ha sex för att ha störst chans att bli gravid?