Ögonmigrän
Hej
Någon som lider av ögonmigrän? Är det vanligt? Läkarna säger att det är det jsg har?
Får ni för båda ögonen? Har ni högt blodtryck? Har man större risk för hjärt kärlsjukdom?
Hej
Någon som lider av ögonmigrän? Är det vanligt? Läkarna säger att det är det jsg har?
Får ni för båda ögonen? Har ni högt blodtryck? Har man större risk för hjärt kärlsjukdom?
Jag har ögonmigrän. Får kraftiga synrubbningar/dubbelsyn. Det är tydligen helt ofarligt om än obehagligt.
Jag lider av ögonmigrän, mycket periodvis (från början). Jag, min mamma, mormor och gammelmormor har haft Ögonmigrän. Min gammelmormor led mest av det hela. Hon blev helt blind i korta perioder. Min mormor har inte haft problem med hjärtat och har det ännu inte, trots ögonmigrän. Min mamma fick havandeskapsförgiftning med min bror och fick därefter högt blodtryck. Hennes ögonmigrän minskades totalt genom att hon äter blodtryckssänkande medicin. Jag har också ögonmigrän som är värre i perioder. Jag har sedan ett år tillbaka ätit blodtrycksänkande medicin. Mitt blodtryck är högt men jag har ännu inte lyckats reglera blodtrycksmedicinen (pga slarv) men ögonmigränen verkar försvinna helt när blodtrycket är ok.
Läkare vill inte koppla samman blodtryck med ögonmigrän, om det inte syns att man får högre/lägre blodtryck, men jag har å andra sidan fått antytt att det kan vara så. Vi vet inte. Om du får reda på mer, så vill vi gärna veta.
Jag har ögonmigrän men har och har alltid haft lågt blodtryck. Det jag har läst är att det finns en förhöjd risk för stroke och att risken ökar med antalet anfall man får. Min migrän håller sig borta om jag tränar regelbundet och är noga med att stretcha nacke och axlar efter varje träningspass.
Ögonmigrän är ofarligt, varar i snitt i 20 min men kan vara i upp till 60 min, en del får väldigt påverkad syn, man kan få huvudvärk efter. Man vet inte helt vad det beror på men det finns ingen koppling till några farliga tillstånd (högt blodtryck, hjärntumör osv). En ny teori om vad det kan bero på är elasisiteten i blodkärlen men det är bara en teori...
Jag har ögonmigrän men har och har alltid haft lågt blodtryck. Det jag har läst är att det finns en förhöjd risk för stroke och att risken ökar med antalet anfall man får. Min migrän håller sig borta om jag tränar regelbundet och är noga med att stretcha nacke och axlar efter varje träningspass.
Någon som haft detta utan huvudvärk?
Jag har ögonmigrän om det är aura migrän du menar.
Jag kan koppla min till sömnbrist och möjligtvis stress. Har alltid huvudvärk efter men har nu med migränmedicin lyckas stoppa det om jag tar den i tid och vilar.
Hade massa migrän under gymnasiet och sen uppehåll I säkert 15 år, men sen fick jag en attack efter min förlossning då jag sovit väldigt lite på flera dagar. Sen nästan ett år senare hade jag migrän attack i 7 dgr, livet som ammande morsa antar jag kom ikapp. Sen har jag fått det någon gång till efter nätter med dålig sömn.
För mig försvinner halva synfältet och blixtrar, tittar jag på en klocka exempelvis ser jag bara halva.
Försök hitta vad som triggar din migrän är väl mitt enda tips.
Någon som haft detta utan huvudvärk?