• Anonym (Livrädd)

(Fobi) Hormonspiralen suttit i 12 år

Hej!
    Jag ska försöka förklara min situation så gott det går, då jag känner det är viktigt. Detta är SÅ jobbigt, och jag kan nog inte ens fatta mig kort...
    Jag har haft min hormonspiral i alldeles för länge. Satte i den vårvintern 2013 under tiden jag bodde i Göteborg, och sen dess har den suttit i. 
    Anledningen att jag inte tagit bort den är att jag blev OTROLIGT rädd vid  insättningen. Jag fick rådet (blev i stort sett övertalad, vilket såhär i efterhand känns hemskt) efter att ha haft ett utomkvedshavandeskap med akut operation som följd att skaffa hormionspiral. Detta då man gissade att utomkvedet berodde på mitt dåvarande preventivmedel. 
    Jag blev inte informerad alls i förväg på smärtan och personen som satte i den gav mig ett riktigt hemskt bemötande, vilket fick mig att redan på förhand känna mig otroligt obekväm, något jag aldrig tidigare känt vid gynbesök. Efteråt fick jag en riktigt obehaglig, enorm blödning av klämman som sattes på livmodertappen och jag tror det blev ett trauma för mig med den extrema oförberedda smärtan, blödningen och bemötandet i kombination.
    Detta har tyvärr lett till att jag såklart inte har kunnat bli gravid, för att jag känt ett sådant obehag inför att för att ta ut spiralen. Jag är fyllda 36, och är så rädd att det är försent, och att spiralen förstört mitt liv. Både jag och min Sambo vill inget hellre, men så är jag så rädd... Jag har, av längtan till att skaffa familj, i flera år till o med övervägt att dra ut den själv, men är såklart jätterädd för vad det kan leda till.
    Jag har inga andra rädslor, varken tandläkarskräck eller läkarskräck (blev opererad vaken i våras av annan åkomma, och kände ingen rädsla alls). Det är just detta med spiralen som skrämmer mig så! 
    Jag kontaktade en privat klinik via mail för snart 2 år sen, som en vän tipsat om. O beskrev min situation. LAllt jag fick till svar var "tar ej emot nya patienter".inte ett ord mer... Vilket fick mig att känna mig otroligt lite värd och lade det på is igen...
    Jag kontaktade min hemhörande barnmorske-klinik idag. Men är så himla rädd! :(
  • Svar på tråden (Fobi) Hormonspiralen suttit i 12 år
  • Anonym (Sedering)

Be att få en propofol sedering, det är en lätt sövning och kan oftast ges på mottagningen 
    i Alla fall på sjukhuset jag går till

• Anonym (Mimmi)

Jag tog ut min nyligen som suttit alldeles för länge.

Fick besked av bm att den i vissa fall kan växa fast men då får man ny tid hos gynekolog istället. Så om jag var du skulle jag vilja ha tid direkt hos gyn eftersom din rädsla skulle säkert förvärras av flera försök. 

Själva uttaget var dock enklare än väntat med endast ett litet obehag. Jag hoppas du kommer över din rädsla. Jag kände en stor lättnad efteråt. 

• Anonym (mina spiraler)

Första gången jag fick insatt kopparspiral var riktigt smärtsamt, jag hade även gått med på att ha en manlig läkarkandidat i rummet (jag säger alltid ja till sånt för jag vill ju att studenterna ska få lära sig nåt och hur ska de göra det om alla patienter säger nej?) och han blev grön och nästan svimmade för jag skrek så.

Men det var ju för att alla kvinnor jag hade att göra med på vägen dit, från sköterskan som bokade och som jag frågade om jag borde göra något innan, till läkaren som satte in den, uppenbarligen var idioter. För hade en enda av dem sagt att jag skulle ta en Ipren en halvtimma innan så hade det varit lugnt.

Kvinnor borde väl veta bättre?!!

Jag väntade liksom du TS att det skulle göra lika ont att ta ut spiralen och bävade för den dagen, men till min stora förvåning var det bara att ta ett djupt andetag och samtidigt drog BM ut den. Det kändes knappt alls. Vilket heller ingen i vården hade öppnat näbben och sagt.

Och innan nästa två kopparspiraler sattes in tog jag den där Iprentabletten och då blev det hela betydligt mer hanterbart.

• Anonym (Nfnf)

De kopparspiraler jag satt in har inte känts så mycket, förutom en. Det gjorde så ont så jag inte Visste var jag skulle ta vägen. Dagen efter fick jag livmoderinflammation. Så jag undrar ju vad det berodde på. Han som tog ut den var jättesnäll! Så försiktig, mycket försiktigare än tjejerna. att ta ut den har iallafall inte känts all mycket. 

Tycker du blrde kontakta gyn och säga att du är väldigt rädd, så hjälper de dig! Du fixar det! Kram 

• Anonym (Nfnf)

Har inte haft fler spiraler sen, för övrigt. Skulle aldrig vilja ha det heller. 

• Anonym (Nfnf)

Har också blivit jätterädd sedan dess. Man blir ju det, när det gör så ont.

• Anonym (Livrädd)
    Anonym (mina spiraler) skrev 2022-07-11 16:50:42 följande:

Första gången jag fick insatt kopparspiral var riktigt smärtsamt, jag hade även gått med på att ha en manlig läkarkandidat i rummet (jag säger alltid ja till sånt för jag vill ju att studenterna ska få lära sig nåt och hur ska de göra det om alla patienter säger nej?) och han blev grön och nästan svimmade för jag skrek så.

Men det var ju för att alla kvinnor jag hade att göra med på vägen dit, från sköterskan som bokade och som jag frågade om jag borde göra något innan, till läkaren som satte in den, uppenbarligen var idioter. För hade en enda av dem sagt att jag skulle ta en Ipren en halvtimma innan så hade det varit lugnt.

Kvinnor borde väl veta bättre?!!

Jag väntade liksom du TS att det skulle göra lika ont att ta ut spiralen och bävade för den dagen, men till min stora förvåning var det bara att ta ett djupt andetag och samtidigt drog BM ut den. Det kändes knappt alls. Vilket heller ingen i vården hade öppnat näbben och sagt.

Och innan nästa två kopparspiraler sattes in tog jag den där Iprentabletten och då blev det hela betydligt mer hanterbart.

Precis så jag känner! Om bara någon hade informerat mig! -Om att ta ipren till exempel! Nån form av hjälp alls!

Tack för dina ord! Känns lugnande mitt i allt! <3

• Anonym (Livrädd)
    Anonym (Nfnf) skrev 2022-07-11 16:53:23 följande:

De kopparspiraler jag satt in har inte känts så mycket, förutom en. Det gjorde så ont så jag inte Visste var jag skulle ta vägen. Dagen efter fick jag livmoderinflammation. Så jag undrar ju vad det berodde på. Han som tog ut den var jättesnäll! Så försiktig, mycket försiktigare än tjejerna. att ta ut den har iallafall inte känts all mycket. 

Tycker du blrde kontakta gyn och säga att du är väldigt rädd, så hjälper de dig! Du fixar det! Kram 

Usch så hemskt! Hoppas du mår bättre nu!! <3
  • Anonym (Nfnf)
    Anonym (Livrädd) skrev 2022-07-11 16:57:41 följande:
    Usch så hemskt! Hoppas du mår bättre nu!! <3
    Ja , usch för spiraler? det är bra med mig. 

Du kommer fixa detta! Berätta för dem att du är väldigt rädd. De kan hjälpa dig! <3 
  • Anonym (Livrädd)
    Anonym (Mimmi) skrev 2022-07-11 16:31:50 följande:

Jag tog ut min nyligen som suttit alldeles för länge.

Fick besked av bm att den i vissa fall kan växa fast men då får man ny tid hos gynekolog istället. Så om jag var du skulle jag vilja ha tid direkt hos gyn eftersom din rädsla skulle säkert förvärras av flera försök. 

Själva uttaget var dock enklare än väntat med endast ett litet obehag. Jag hoppas du kommer över din rädsla. Jag kände en stor lättnad efteråt. 

Ja, lättnaden när jag tar ut min kommer vara ENORM!  Tack för dina ord! Känns åtminstone skönt att höra att andra inte upplevt samma obehaglig vid uttag!

Har också fått infon till mig att de kan växa fast. Hoppas det inte är så!!

• Anonym (Haft många spiraler)

Ipren hjälper inte ett jota.
    Dock gör det oerhört mycket mindre ont att ta ut än att sätta in.

• Anonym (mina spiraler)
    Anonym (Haft många spiraler) skrev 2022-07-11 17:43:17 följande:

Ipren hjälper inte ett jota.
    Dock gör det oerhört mycket mindre ont att ta ut än att sätta in.

Du har fel.

Livmodern krampar oftast lite vid insättning och de kramperna var väldigt häftiga för mig, brukade oftast kräkas vid vanlig mens och ha som 5 timmar maginfluensa första dagen som ung. Det hängde på om jag fick i mig en tablett inom 10 minuter från första känningen av menskramp, annars blev det bara kräkas upp allt och sen maginfluensagrejen. Fick ligga i vilrum och ha hink bredvid mig i gymnasiet om jag fick mens under skoldagen för jag kunde inte ta mig hem då.

Efter den första spiralen kom på plats kände jag att jag måste kräkas strax för hela min livmoder har knutit ihop sig men läkaren bokstavligen sa " du bara överdriver" och puttade ut mig ur rummet.
    Jag hann tio meter och en halvtrappa innan jag fick snubbla in och kaskadspy på en toalett och sen låg jag där i en halvtimme och flämtade innan jag kunde ta mig därifrån.

Ipren hjälpte de andra två gångerna, och man kan dubbla med paracetamol också.

Funkar utmärkt med ipren även innan koloskopi och nej, det stör inte undersökningen, jag fick beröm för att jag var så ren inuti.
  • Anonym (Haft många spiraler)
    Anonym (mina spiraler) skrev 2022-07-11 19:20:21 följande:
    Du har fel.

Livmodern krampar oftast lite vid insättning och de kramperna var väldigt häftiga för mig, brukade oftast kräkas vid vanlig mens och ha som 5 timmar maginfluensa första dagen som ung. Det hängde på om jag fick i mig en tablett inom 10 minuter från första känningen av menskramp, annars blev det bara kräkas upp allt och sen maginfluensagrejen. Fick ligga i vilrum och ha hink bredvid mig i gymnasiet om jag fick mens under skoldagen för jag kunde inte ta mig hem då.

Efter den första spiralen kom på plats kände jag att jag måste kräkas strax för hela min livmoder har knutit ihop sig men läkaren bokstavligen sa " du bara överdriver" och puttade ut mig ur rummet.
    Jag hann tio meter och en halvtrappa innan jag fick snubbla in och kaskadspy på en toalett och sen låg jag där i en halvtimme och flämtade innan jag kunde ta mig därifrån.

Funkar utmärkt med ipren även innan koloskopi och nej, det stör inte undersökningen, jag fick beröm för att jag var så ren inuti.
    Nej, jag har inte fel. Oavsett hur långa inlägg du skriver.
  • elmadumle
    Anonym (Haft många spiraler) skrev 2022-07-11 19:24:15 följande:
    Nej, jag har inte fel. Oavsett hur långa inlägg du skriver.
    Tom alvedon hjälper vid insättandet, fick alltid rekommendationen att ta två alvedon innan för att slippa de värsta, första kramperna. Så du har fel, oavsett hur många gånger DU påstår att det inte hjälper.
  • Anonym (Lina)

fick fruktansvärt ont under insättningen och sjukskriven med smärtor liknande värkar i flera dagar efteråt. Var så rädd att ta ut den! Men det var verkligen helt smärtfritt, kände ingenting! Så det behöver inte göra ont när man tar ut den för att det gör ont när man sätter in den. Kommer gå jättebra! 

• Anonym (2 ggr)

Hej på dig din stackare!

Jag har haft spiral i två omgångar - hormonspiral. Första insättningen jag gjorde var i likhet med din, fruktansvärt ont och traumatiskt.

Men jag kan lova att det går fortare att ta ut den. Det gör även mindre ont. Iallafall enligt min erfarenhet och många av de jag känner med spiral. Tala om för dem om din första upplevelse - de kommer vara försiktiga och guida dig igenom det.

Jag tog nyligen ut min spiral själv (satte in en ny spiral efter jag fött barn och nu är jag sugen på syskon) och besöket tog under 1 minut. Det tog längre tid att klä av sig och lägga sig på britsen än vad det tog att ut den. :)

Se till att få ut den! Du kommer känna lättnad. Och sen byter du preventivmedel i framtiden helt enkelt. 

• Anonym (Livrädd)
    Anonym (mina spiraler) skrev 2022-07-11 19:20:21 följande:
    Du har fel.

Herregud vad jag känner igen mig i dig! Hade exakt samma problem med menssmärtorna, i synnerhet i gymnasiet. Hann jag inte ta Ipren eller alvedon i tid, vid allra minsta molande, så var det sen kört, och jag var inte människa resten av dagen, kräktes o fick vara sängliggande. Egentligen borde jag nog ha sökt hjälp för detta, men det har jag alltid varit dålig på. ???? 

Jag hade samma känsla när jag satte i spiralen, gånger typ 5. Smärtan kom ju så fort, o jag låg också o kräktes på sjukhustoan, som hade kiss på golvet minns jag. Satt o lipade för att det var så vidrigt, gjorde så ont, blödde så mycket o satt där i nån annans kiss o kräktes. 

Aldrig mer att jag sätter i spiral. Tyvärr, som jag skrev lite högre upp, var det inget annat som funkade på mig! ????

MEN det positiva med spiral har för mig varit att jag slapp mens precis helt o hållet. Aldrig någon smärta! Inte en enda gång. O inget kladdade med tider osv som det är med p-piller. Varit så smidigt när den väl satt där, har aldrig haft problem med den eller så! Men isättandet var fruktansvärt. Önskar jag hade googlat innan jag satte i den!
  • Anonym (Livrädd)

Gaaah. Mina smileys blir till frågetecken, skriver från telefonen. Förlåt för det! Haha

Svar på tråden (Fobi) Hormonspiralen suttit i 12 år