• Anonym (Hårfärg)

Hjälp med hårfärgning!!

Snälla hjälp mig! Jag har köpt Joanna multi cream color för at färga håret. I anvisningarna står det att man ska göra ett allergitest enligt följande: "Apply a small amount of the color cream mixed with oxidiser in a thin layer on the inside of the elbow". Detta ska göras 48 timmar innan man tänkt färga håret. Men sen längre fram står följande: "Use the prepared coloring mixture at once - it cannot be stored".

Nu undrar jag hur jag ska kunna applicera blandningen i armvecket 48 timmar innan färgning om man måste använda blandningen med en gång när man blandat ihop den? Nån som fattar detta??

Supertacksam för hjälp!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-07-11 17:32
    Jag har skrivit till företaget och frågat, men de svarar inte...

• Svar på tråden Hjälp med hårfärgning!!
  • Anonym (...)

Du förstår engelska men inte just vad ?a small amount? betyder?

• EnAnonumius
    Anonym (Hårfärg) skrev 2022-07-11 17:31:39 följande:
    Hjälp med hårfärgning!!

Snälla hjälp mig! Jag har köpt Joanna multi cream color för at färga håret. I anvisningarna står det att man ska göra ett allergitest enligt följande: "Apply a small amount of the color cream mixed with oxidiser in a thin layer on the inside of the elbow". Detta ska göras 48 timmar innan man tänkt färga håret. Men sen längre fram står följande: "Use the prepared coloring mixture at once - it cannot be stored".

Nu undrar jag hur jag ska kunna applicera blandningen i armvecket 48 timmar innan färgning om man måste använda blandningen med en gång när man blandat ihop den? Nån som fattar detta??

Supertacksam för hjälp!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-07-11 17:32
    Jag har skrivit till företaget och frågat, men de svarar inte...

Det är när den är mixad som den inte kan förvaras.
    Du skall inte mixa hela alltet inför allergi testet.

Det står: "Apply a small amount of the color cream mixed with oxidiser...."

D.v.s så här ör allergitestet:

1) 1-2 droppar ur flaskan på armvecket
    2) En mycket liten dutt på pekfingret ur tuben och mixa det med dropparna på armvecket.
    3) Vänta 48 timmar för att se om du får röda märken i armvecket.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Hårfärg)
    Anonym (...) skrev 2022-07-11 17:37:43 följande:

Haha, va? Varför skulle jag inte förstå det?
  • Anonym (Hårfärg)
    EnAnonumius skrev 2022-07-11 17:41:20 följande:
    Det är när den är mixad som den inte kan förvaras.
    Du skall inte mixa hela alltet inför allergi testet.

Det står: "Apply a small amount of the color cream mixed with oxidiser...."

D.v.s så här ör allergitestet:

1) 1-2 droppar ur flaskan på armvecket
    2) En mycket liten dutt på pekfingret ur tuben och mixa det med dropparna på armvecket.
    3) Vänta 48 timmar för att se om du får röda märken i armvecket.
    Aha! Fast hur vet jag att det blir rätt proportioner då? Det verkar ju väldigt märkligt... dessutom står det i beskrivningen för hur man ska blanda de två komponenterna att man ska bryta förpackningarna och blanda alltihop på en gång, så... Känns ju ändå lite skumt. Men det är så här du skulle tolka det iaf? Att man ska höfta och blanda lite på måfå? Har du gjort detta själv någon gång? Jag blir så osäker för alla tidigare hårfärger jag använt har man bara skullat använda själva färgkrämen till allergitestet, inte blandningen.
  • Anonym (Hårfärg)
    Anonym (...) skrev 2022-07-11 17:37:43 följande:

Anonym (Hårfärg) skrev 2022-07-11 17:41:20 följande:
    Haha, va? Varför skulle jag inte förstå det?
    Tack vare Enanonumius inlägg fattade jag förresten vad du menade sen - det var bara det att det inte ens föll mig in att man bara skulle blanda litegrann för allergitestet, eftersom det uttryckligen står i instruktionerna att mans ska bryta förpackningarna och blanda alltihop på en gång.

• EnAnonumius
    Anonym (Hårfärg) skrev 2022-07-11 17:44:37 följande:
    Aha! Fast hur vet jag att det blir rätt proportioner då? Det verkar ju väldigt märkligt... dessutom står det i beskrivningen för hur man ska blanda de två komponenterna att man ska bryta förpackningarna och blanda alltihop på en gång, så... Känns ju ändå lite skumt. Men det är så här du skulle tolka det iaf? Att man ska höfta och blanda lite på måfå? Har du gjort detta själv någon gång? Jag blir så osäker för alla tidigare hårfärger jag använt har man bara skullat använda själva färgkrämen till allergitestet, inte blandningen.
    Inte alls skumt..
    I bland så blandar jag bara ihop 50% av innehållet från tuben, och 50% innehållet ur flaskan, i en keramikskål för att jag har otroligt kort hår så att skulle jag använda all blandning på en gång så skulle det bli för mycket.  Så länge komponenterna inte är blandade med varandra så kan man förvara det under en längre period även om man öppnar tuben och respektive flaskan.

När jag byter "fabrikat" så ja jag typ "höftar" lite...Den lilla lilla mängden man använder för allergitester påverkar inte slutresultat i helhet när man väl färgar håret. Men om du vill vara riktig säker på att du får det rätt så använd då ett 1kryddmått av krämen och ett kryddmått av vätskan och blanda det på ett litet fat och sedan smeta in i armvecket, så slipper du att "oroa dig".

Jag har färgat håret i över 30 år, och lärt mig hur "luddiga" skrivna dessa bruksanvisningar kan vara i bland.

• Anonym (Hårfärg)
    EnAnonumius skrev 2022-07-11 18:05:43 följande:
    Inte alls skumt..
    I bland så blandar jag bara ihop 50% av innehållet från tuben, och 50% innehållet ur flaskan, i en keramikskål för att jag har otroligt kort hår så att skulle jag använda all blandning på en gång så skulle det bli för mycket.  Så länge komponenterna inte är blandade med varandra så kan man förvara det under en längre period även om man öppnar tuben och respektive flaskan.

När jag byter "fabrikat" så ja jag typ "höftar" lite...Den lilla lilla mängden man använder för allergitester påverkar inte slutresultat i helhet när man väl färgar håret. Men om du vill vara riktig säker på att du får det rätt så använd då ett 1kryddmått av krämen och ett kryddmått av vätskan och blanda det på ett litet fat och sedan smeta in i armvecket, så slipper du att "oroa dig".

Jag har färgat håret i över 30 år, och lärt mig hur "luddiga" skrivna dessa bruksanvisningar kan vara i bland.
    Men alltså tack så jättemycket för detta, både för ditt tålamod och för din ingående förklaring!! Uppskattar det verkligen enormt! Hjärta
  • Anonym (Fia)
    Anonym (Hårfärg) skrev 2022-07-11 17:44:37 följande:
    Om du inte reagerat på hemmafärgning innan så hade jag bara kört på. Så gör jag när jag tar ett annat märke :) 
  • EnAnonumius
    Anonym (Hårfärg) skrev 2022-07-11 18:22:52 följande:
    Men alltså tack så jättemycket för detta, både för ditt tålamod och för din ingående förklaring!! Uppskattar det verkligen enormt! Hjärta
  • EnAnonumius
    Anonym (Fia) skrev 2022-07-11 18:29:45 följande:
    Om du inte reagerat på hemmafärgning innan så hade jag bara kört på. Så gör jag när jag tar ett annat märke :) 
    Det är alltid klokt att göra ett s.k allergitest.. Då olika fabrikat inte alltid har "samma ingredienser" i sina färgprodukter.

• Anonym (Hårfärg)
    EnAnonumius skrev 2022-07-11 18:37:27 följande:
    Det är alltid klokt att göra ett s.k allergitest.. Då olika fabrikat inte alltid har "samma ingredienser" i sina färgprodukter.
    Ja, jag skulle aldrig riskera att inte göra ett allergitest. Jag testar till och med även om jag använt exakt samma produkt innan... :) 

• Anonym (Fia)
    Anonym (Hårfärg) skrev 2022-07-11 19:52:48 följande:
    Ja, jag skulle aldrig riskera att inte göra ett allergitest. Jag testar till och med även om jag använt exakt samma produkt innan... :) 

Ni är väldigt förnuftiga. Jag, inte lika, utan mer otålig  
  • Anonym (Hårfärg)
    Anonym (Fia) skrev 2022-07-11 19:56:09 följande:
    Anonym (Hårfärg) skrev 2022-07-11 19:52:48 följande:

Ni är väldigt förnuftiga. Jag, inte lika, utan mer otålig  
    :) Ja, var och en gör ju som den vill, och egentligen tycker jag att det låter sunt att inte vara så nojig. För min egen del handlar det inte så mycket om att vara förnuftig som att jag garanterat skulle få värsta reaktionen bara av ren oro för att jag inte testat först...
  • Anonym (Jag med)
    Har aldrig tagit allergi test. Har aldrig ens tänkt på det. Men jag har aldrig varit allergisk mot någonting. 
  • Anonym (Fia)
    Anonym (Jag med) skrev 2022-07-11 20:21:47 följande:
    Har aldrig tagit allergi test. Har aldrig ens tänkt på det. Men jag har aldrig varit allergisk mot någonting. 
    Inte jag heller, på 30 år). Jag läser ofrånkomligt den där raden varje gång och tänker "nä inte idag heller". Jag tror det har någonting med att det som är en otålig timme med tvätten istället skulle kännas som att det tog 49 timmar, och det var 4-6 v då jag måste fixa utväxten. 
Svar på tråden Hjälp med hårfärgning!!