• Anonym (Ts)

Varför ramlar man inte ur sängen som vuxen?

Ok. Lite skrattframkallande rubrik kanake men jag har funderat på detta efter att ha fått barn där man fallskyddar allt.

Vad är det som gör att man som vuxen inte ramlar mer på golvet lm man rullar när man sover? Hur känner man av att sängen slutar när man sover liksom? Jag rullar och vrider mig i sömnen men ramlar ju inte ned på golvet.

Hur funkar det? Någon som har svaret? 

• Svar på tråden Varför ramlar man inte ur sängen som vuxen?
  • Drottningen1970

well. Det har hänt mig någon enstaka gång som vuxen. Nån gång var jag full nån annan hade jag feber. Således drar jag slutsatsen att man som vuxen (om man inte är full eller febrig) har ett större medvetande om var kanten på sängen är, även om man sover/halvsover än vad ett barn med mer outvecklad hjärna har. 

• Anonym (Kattis)

Med åren lär man sig att ha bättre koll på läget, även när man sover. Själv vaknar jag om jag får en kraftig mensblödning, för jag har lärt mig att jag måste göra det om jag vill slippa fläckar i sängen.

• Lyckligalotta

Väldigt spännande att höra, vi har en sexåring som ramlar ur sängen nästan varje natt, han får sova med madrassen direkt på golvet.

Själv har jag aldrig ramlat ur sängen och hade under studenttiden en säng två meter upp utan räcke...

• Anonym (Vaknar av att jag ramlar i golvet)

Har ramlat i golvet flera gånger i sömnen. Min fru har en störning som kallas parasomni där hon kanske drömmer att hon är på gymmet och tränar benpress och så trillar jag ur sängen. 

Numera har vi tagit bort benen på sängen så fallet blir inte så långt när det händer. Själv ramlar hon inte ur men rör sig mycket.

• Anonym (Ramlat)

Jag har ramlat ur sängen en gång som vuxen. Då övernattade jag hos en bekant som hade en väldigt smal säng som gästsäng. Sängen var mycket smalare än min egen. Jag vaknade när jag stötte emot golvet.

• Anonym (Sanna)

Tror det är pga hjärnan stänger av muskler under rem-sömn.. den funktionen kanske inte är utvecklad för mindre barn. Baserar det på fenomenet sömnparalys, då man vaknar och ofta hallucinerar om läskigheter men inte kan röra sig. (Då har alltså den funktionen inte hunnit sluta trots att man har vaknat) Har själv upplevt det, så därför jag har kollat upp det innan. 

Dock får nån gärna rätta mig om nån vet mer än mig :)

• Anonym (vampyren)

Det beror väl också på hur mycket man rör sig i sömnen?

Jag ligger så stilla och tyst så att kompisar tror att jag är död nästan om vi delar hotellrum på spa. Har utmärkt sömn och blir helt utsövd på 6,5 h. Blir alltid förvånad när man läser att kvinnor i snitt behöver 9 timmar, en timme mer än män i snitt, för jag och min man är helt tvärtom.

Min man sover dåligt, kastar omkring med armar och ben och går upp 1-3 gånger varje natt. Han har drullat ur sängen en del i livet. Och behöver då också mer tid i sängen, eftersom han vaknar så mycket.

• Anonym (A)

Det har jag inte gjort.

• Mascaraklumpar

När vi sover stänger hjärnan av vissa funktioner (tex synen) medan andra fortfarande är påslagna. Precis som att tex förmågan att känna smärta är påslagen hela tiden, så är proprioceptionen - kroppens förmåga att känna rörelse och läge - hela tiden på. Är vi på väg att ramla ned så känner vi normalt det, vaknar till, ändrar läge och somnar om igen. Hos barn är denna förmåga inte lika utvecklad, och som någon beskrev ovan så kan den också påverkas av alkohol, feber och dylikt. 

• Anonym (Q)
    Anonym (Vaknar av att jag ramlar i golvet) skrev 2022-07-11 21:54:28 följande:

Har ramlat i golvet flera gånger i sömnen. Min fru har en störning som kallas parasomni där hon kanske drömmer att hon är på gymmet och tränar benpress och så trillar jag ur sängen. 

Numera har vi tagit bort benen på sängen så fallet blir inte så långt när det händer. Själv ramlar hon inte ur men rör sig mycket.

Med andra ord så trillar du inte ur sängen, utan blir knuffad ur sängen.
  • Anonym (Ts)
    Mascaraklumpar skrev 2022-07-11 22:59:46 följande:

När vi sover stänger hjärnan av vissa funktioner (tex synen) medan andra fortfarande är påslagna. Precis som att tex förmågan att känna smärta är påslagen hela tiden, så är proprioceptionen - kroppens förmåga att känna rörelse och läge - hela tiden på. Är vi på väg att ramla ned så känner vi normalt det, vaknar till, ändrar läge och somnar om igen. Hos barn är denna förmåga inte lika utvecklad, och som någon beskrev ovan så kan den också påverkas av alkohol, feber och dylikt. 

Ah, tack för ett mer vetenskapligt svar! 
  • Anonym
    Anonym (vampyren) skrev 2022-07-11 22:33:20 följande:

Det beror väl också på hur mycket man rör sig i sömnen?

Jag ligger så stilla och tyst så att kompisar tror att jag är död nästan om vi delar hotellrum på spa. Har utmärkt sömn och blir helt utsövd på 6,5 h. Blir alltid förvånad när man läser att kvinnor i snitt behöver 9 timmar, en timme mer än män i snitt, för jag och min man är helt tvärtom.

Min man sover dåligt, kastar omkring med armar och ben och går upp 1-3 gånger varje natt. Han har drullat ur sängen en del i livet. Och behöver då också mer tid i sängen, eftersom han vaknar så mycket.

Jag ligger blixtstilla och tyst och måste ändå ha 8-9 h för att funka.

Vad olika man är..
Svar på tråden Varför ramlar man inte ur sängen som vuxen?